پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۹
کد مطلب: 53646
۱

تجویز «گاز خنده» برای ۳۰۰ میلیون افسرده؟!

تجویز «گاز خنده» برای ۳۰۰ میلیون افسرده؟!
براساس آمار‌های سازمان جهانی بهداشت بیش از ۳۰۰ میلیون نفر به افسردگی مبتلا هستند و سالانه حدود۸۰۰ هزار نفر از این افراد خودکشی می‌کنند. از آن جا که مبتلایان زیادی به دارو‌های ضد افسردگی واکنش مثبتی نشان ندادند، محققان در سال‌های اخیر نیاز به درمان‌های جایگزین را احساس کردند.

 
نحوه انجام این پژوهش
بنابراین به تازگی طی آزمایش‌های بالینی در دانشگاه شیکاگو روی ۲۴ داوطلب، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که دوز کمی از گاز نیتروز اکسید یا گاز خنده نشانه‌های افسردگی را در بیماران مقاوم در برابر دارو‌های فعلی از بین می‌برد و تاثیر مثبت استفاده از این گاز برای چندین هفته دوام دارد، ضمن این که عوارض جانبی کمی هم نشان می‌دهد. درصد بالایی از افراد مبتلا به افسردگی در این مطالعه پس از دریافت تک دوز گاز خنده، نشانه‌های بهبودی از خود نشان دادند. گاز خنده در برخی مبتلایان منجر به عوارض جدی مثل حالت تهوع شدید بود که با کاهش غلظت گاز از ۵۰ درصد هوای دمی به ۲۵ درصد تا مقدار زیادی عوارض آن کاهش یافت.

قابل توجه این که استفاده تفریحی از گاز نیتروژن اکسید به عنوان ماده روان گردان به دلیل آرامش بخشی، سرخوشی و توهم‌زایی ناشی از آن در اواخر قرن ۱۸ متداول شد و با نام‌های دیگری مثل هوای شیرین و گاز خنده هم شناخته می‌شود. از این ماده به عنوان یکی از رایج‌ترین بیهوشی‌ها در دندان پزشکی و جراحی‌ها استقبال شد. البته پیش از این در سال ۲۰۱۴ مطالعات نشان داده بود که تنفس گازی که ۵۰ درصد آن نیتروز اکسید است برای یک ساعت آثار افسردگی را از بین می‌برد. اما آن چه که برای دانشمندان مبهم بود تنظیم دوز دقیق آن بود با توجه به این که مصرف دوز کم گاز، بیمار را به خواب فرو می‌برد و دریافت دوز بالا، عوارض جانبی را چندین برابر تشدید می‌کرد.

به گفته پیتر ناگل، متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه از دانشگاه شیکاگو، احتمالا با کم کردن دوز بتوانند به میزان متعادلی برسند که آثار مثبت بالینی را بیشتر و از طرفی عوارض جانبی را کم کنند. با توجه به این که نمونه فعلی آزمایش‌های بالینی کم و بیماران فقط برای دو هفته زیرنظر بوده‌اند هنوز مبهم است که آیا آثار نخستین درمان با اکسید نیتروژن پایدار است یا نه؛ بنابراین برای به رسمیت شناختن این دارو به عنوان یک جایگزین درمانی به جای روش‌های فعلی، تحقیقات بیشتری باید صورت بگیرد.
مرجع : تابناک
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!