سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ / ۲۰:۴۵
کد مطلب: 53662
۱
بیماری روانی که در ذهن شما شکافی بزرگ ایجاد می‌کند!

اختلال چندشخصیتی چیست؟

اختلال چندشخصیتی چیست؟
اختلال چندشخصیتی که به عنوان اختلال هویت تجزیه‌ای نیز شناخته می‌شود، یکی از انواع عمده اختلال روانی است که به طور معمول در دوران کودکی رخ می‌دهد. بسیاری از دانشمندان اختلال چند شخصیتی را یک بیماری روانی شدید تعریف می‌کنند.
 
طبق گزارشات آماری اخیر، بسیاری از افراد از این اختلال رنج می‌برند. ابزار اصلی که برای تشخیص اختلال هویت تجزیه‌ای استفاده می‌شود، رفتار و تجارب فرد است. عوامل مختلفی وجود دارد که مسئول بروز اختلال چند شخصیتی هستند و این عوامل عبارت اند از: محیط، امور اجتماعی، ژنتیک، زیست عصبی، روانی، دوران بارداری، سوءمصرف مواد، نسخه‌ها و دارو‌های تفریحی.


اختلال چندشخصیتی چیست؟
اختلال چندشخصیتی در واقع به واکنش انطباقی فرد نسبت به یک محیط ناسازگار اشاره دارد. این نوع اختلال روانی همچنین منجر به ایجاد شکاف ذهنی می‌شود و بنابراین، یک تغییر شدید در رفتار و تجارب فرد ایجاد می‌کند. افرادی که از این اختلال روانی رنج می‌برند، خود را مجبور می‌کنند تا چنین شرایط آسیب‌زا را کنترل کنند همچنین باعث می‌شود که فرد رفتار‌ها و همچنین تجربیات خود را به صورت جزئی تقسیم کند.

در موارد شدیدتر در این اختلال دو یا چند هویت یا شخصیت متمایز وجود دارد که به تناوب رفتار را کنترل می‌کنند. معمولاً این شخصیت‌ها نام و سن و مجموعه‌ای از خاطرات و رفتار‌های ویژه خود را دارند. در اغلب موارد یک هویت اصلی با نام واقعی شخص وجود دارد که منفعل، وابسته و افسرده‌است. هویت‌های جانشین دارای ویژگی‌هایی هستند که با هویت اصلی تعارض دارند؛ مثلاً خصمانه، کنترل‌کننده، و خود ویرانگرند. در بعضی موارد این شخصیت‌ها ممکن است حتی در ویژگی‌هایی مثل دست خط، استعداد‌های هنری و ورزشی و آشنایی به زبان‌های خارجی با هم تفاوت داشته باشند. این نوع بیماری روانی معمولاً در دوران کودکی هنگامی اتفاق می‌افتد که از کودکان سواستفاده شدید و سادیستی می‌شوند.


نشانه‌های اختلال چندشخصیتی
علائم خاصی از اختلال هویت تجزیه‌ای وجود دارد. برخی از علائم عمده این نوع بیماری‌های روانی شامل فراموشی، درک تحریف شده و اضطراب است.

فراموشی یکی از اصلی‌ترین علائم اختلال چندشخصیتی است. این یک واقعیت است که چندین شخصیت نمی‌توانند با یکدیگر صحبت کنند. یک فرد چندین شخصیت ایجاد می‌کند و این منجر به یک تغییر شدید در حافظه و فراموشی می‌شود. اگر فردی از اسکیزوفرنی رنج می‌برد، یک شخصیت او سعی در خواب رفتن دارد در حالی که شخصیت دیگر سعی در کنار آمدن با استرس و خطر دارد. این بیماری روحی همچنین ممکن است منجر به از دست دادن حافظه شود. اگر کسی در زمان فشار‌های روانی بسیار زیاد، از کاهش حافظه شکایت داشته باشد، این احتمال وجود دارد که دچار اختلال چند شخصیتی باشد.

اضطراب نیز یکی از علائم اصلی اختلال تجزیه است. اگر فردی از چنین بیماری روانی رنج می‌برد، احتمالاً با شرایطی مانند اضطراب یا افسردگی روبرو خواهد شد. او همچنین ممکن است فکر کند که چیزی در ذهن او به درستی کار نمی‌کند. آن‌ها احساس می‌کنند که بر اعمال خود کنترل جزئی دارند.

درک تحریف شده یکی دیگر از علائم مهم اختلال هویت تجزیه‌ای است. فردی که از این اختلال رنج می‌برد ممکن است احساس کند که از زندگی و همچنین محیط اطراف خود جدا است. چنین نوع احساساتی می‌تواند باعث شود که آن‌ها در دنیایی خیالی زندگی کنند. ادراک تحریف شده می‌تواند رفتار و همچنین تجارب یک فرد را تغییر دهد. افراد مبتلا شروع به سوال از خود می‌کنند که چه چیزی واقعی و چه چیزی غیر واقعی است.

چکونه با این اختلال به روشی درست کنار بیاییم؟
مقابله با اختلال چندشخصیتی اغلب برای اکثر افراد دشوارترین مسئله است. با این وجود، روش‌های موثر بسیاری وجود دارد که به وسیله آن‌ها می‌توانید به راحتی با چنین بیماری روانی مقابله کرده و به بهترین شکل ممکن آن را درمان کنید. خلاص شدن از شر چنین اختلالات روانی ممکن است سال‌ها طول بکشد. طبق گفته روان‌درمانگران و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی پزشکی، روند کلی درمان این اختلال طولانی و پیچیده است.


گزینه‌های درمانی موثر
درمان اختلال روانی هویت تجزیه‌ای به دلایلی بسیار دشوار است. برخی از دلایل عمده شامل پنهان‌کاری از جانب قربانی، دشواری در تشخیص اختلال و بی‌میلی وی برای جست‌وجوی کمک است. افرادی که از اختلال شکاف شخصیتی رنج می‌برند در واقع دچار درد، بحران و ضربه می‌شوند. این آسیب شدید می‌تواند تقریباً بر همه جنبه‌های زندگی آن‌ها تأثیر بگذارد. رها شدن از شر چنین اختلال روانی ممکن است زمان زیادی را بطلبد، زیرا کار‌های درمانی زیادی وجود دارد.

برخی از اشکال عمده درمانی که می‌تواند به شما در بهبود اختلال تجزیه کمک کند، در زیر بیان شده است.
روان‌درمانی یکی از درمان‌های اصلی برای افرادی است که از اختلال چند شخصیتی رنج می‌برند. این نوع درمان پزشکی به عنوان گفتگو درمانی معروف است. در این نوع درمان، فرد مبتلا می‌تواند با یک متخصص در مورد بیماری خود صحبت کند. درمان‌گر روانشناسی همچنین به بیمار کمک می‌کند تا آسیب روحی و افسردگی را به خاطر بیاورد و از طریق آن پیش روند. این یک واقعیت است که ممکن است روان‌درمانی برای اکثر افرادی که از بیماری روانی رنج می‌برند طولانی و دردناک باشد. با این حال، بسیاری از گزارش‌ها ثابت کرده اند که روان‌درمانی در درمان افراد مبتلا به اختلال هویت تجزیه‌ای بسیار موثر است.


هنر درمانی خلاق - یک درمان موثر احتمالی
هنر درمانی خلاق نیز یکی از موثرترین روش‌های درمان افراد مبتلا به اختلال چندشخصیتی است. این روش درمانی در واقع از روش‌های خلاقانه برای کمک به افرادی که در بیان افکار و احساسات خود با مشکل روبرو هستند استفاده می‌کند. این شکل از درمان شامل فعالیت‌های مختلف خلاقانه مانند هنر، نمایش، رقص، شعر و موسیقی است. هنر درمانی خلاق همچنین می‌تواند در بهبود خلاقیت افراد در طول درمان به افراد کمک کند. به غیر از روان‌درمانی و هنر درمانی خلاق، انواع مختلفی از درمان مانند مشاوره دادن به خود و استفاده از دارو‌های جایگزین وجود دارد. نوع درست استفاده از دارو‌ها همچنین می‌تواند به افراد در درمان این اختلال کمک کند. اگر شما نیز از اختلال چندشخصیتی رنج می‌برید، می‌توانید برای درمان اختلال روانی خود از دارو‌های ضد افسردگی یا آرام‌بخش تحت نظر پزشک کمک بگیرید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...