کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مهم‌ترین درس‌هایی که «ذهن آگاهی» به ما می‌آموزد

31 خرداد 1400 ساعت 18:40

ذهن آگاهی به شما این قدرت را می‌دهد که متفاوت فکر کنید و راه‌های مختلفی را برای غلبه بر یک چالش خاص رقم بزنید.


به نقل از addicted۲success، در حالی که به نظر می‌رسد ذهن آگاهی ریشه در بودائیسم دارد. باید بدانیم که شاخه‌های آن در سراسر جهان گسترش یافته و دلیل آن هم ساده است و در حقیقت، شلوغی و هرج و مرج‌های کم و زیاد دنیای ماست چرا که ما به خاطر تنش‌های موجود در دنیای امروز، همیشه عجله داریم و همین موضوع باعث شده است که به طور دائم، از مشغله‌های زندگی رنج ببریم و همیشه تنش و عجله داشته باشیم و همه این‌ها دست به دست هم می‌دهد که یا از آینده نامشخصی که پیش رویمان است بترسیم و یا از گذشته غیرقابل تغییر خود پشیمان باشیم.

صلح  با خودتان آغاز می‌شود
بسیاری از منابع به ما می‌گویند که اغلب افراد، هنگام روبرو شدن با مشکلات، شرایط را تحمل می‌کنند؛ به طوری که با وجود بدترین چالش ها، صلح و آرامش باورنکردنی را حفظ و برقرار می‌کنند و این موضوع  را می‌توان با نگاهی به تاریخ  دریافت که افراد اینچنینی را بسیار به خود دیده است چراکه با مطالعه زندگی آن‌ها می‌بینیم که این افراد فارغ از شرایط ظاهری می‌توانند آرامش روانی خود را حفظ کنند که آرامش آن‌ها ریشه در ذهن آگاهی دارد.

آن‌ها هرگز در خصوص آینده دور اضطراب ندارند و از گذشته خود نیز ناراحت نیستند و کینه‌ای از حوادث به جای مانده آن بر دل ندارند و در زمان حال زندگی می‌کنند و به آن آگاه هستند و با رسیدن به اهداف خود با چالش‌ها مبارزه می‌کنند که همه این‌ها ناشی از ذهن آگاهی شان است که تمرین آن باعث آگاهی بیشتری در خصوص افکارشان می‌شود.

بیایید به این موضوع توجه کنید که قدرت انتخاب افکار شما یک ابر قدرت مدرن است که همین قدرت انتخاب و فکر کردن به آن می‌تواند مسیر آرامش روانی شما را هموار کند.


دیدگاه‌های شما به جهان رنگ می‌دهد
جورج برنارد شاو می‌گوید: " شما پنجره‌ای هستید که جهان را از طریق آن می‌بینید. " این بدان معناست که دنیا را آن طور که است مشاهده می‌کنید و در حقیقت، این ویژگی  انسان‌های خوشبخت است که دنیا را مکانی شاد می‌بینند و در مقابل، افرادی که تمایلات خشونت آمیز دارند ترجیح می‌دهند که با خشونت، مسیری را در این جهان شکل دهند.

این نکته بسیار مهم است که تبدیل شدن به یک فرد شاد، بهتر و آرام تر، کلید اصلی شکل گیری جهان است. بنابراین، شما به عنوان عضوی از این جهان، چگونه مسائل را می‌بینید و نگاهتان به جهان به چه صورت است؟ و باید گفت که پاسخ به این سوال ذهن آگاهی است.

تمرکز کردن شما درلحظه‌ای که زندگی می‌کنید به شما این امکان را می‌دهد تا به عمق جهان نگاه کنید و این موضوع شما را مجبور می‌کند تا تلاش کنید و باطن خود را برای هرچه بهتر شدن تغییر دهید که با بهبود درون و دیدگاه‌های شما، دنیای بیرونیتان نیز شکل زیباتری به خود می‌گیرد.


ذهن هنوز هم می‌تواند کار‌های بیشتری را انجام دهد
آیا تا به حال خودتان را در میان یک طرح دیده اید که ذهن شما را در ۱۲ جهت مختلف حرکت دهد؟ حتما پاسخ به این سوال را می‌دانید که چقدر طول می‌کشد تا انجام این طرح را به اتمام برسانید.

تلاش برای زندگی در لحظه فعلی، شما را مجبور می‌کند که علاوه بر وظیفه‌ای که در حال حاضر مشغول انجام آن هستید به فعالیت‌های دیگری نیز بپردازید و همچنین، این کار، انرژی ذهنی شما را سمت و سوی خاصی می‌دهد و این موضوع باعث می‌شود که شما در مدت زمان بسیار کمتری، کار‌های بیشتری را انجام دهید.

همه ما در جهانی زندگی می‌کنیم که به طور مداوم، در حال رقابت با آن هستیم و برای این منظور، تلاش بیشتری می‌کنیم. بنابراین، باید بدانیم که زندگی ما توسط ذهنمان شکل می‌گیرد؛ به طوری که باید بدانیم به هرآن چه که فکر کنیم به همان تبدیل خواهیم شد.


آگاهی همه چیز است
اغلب ما از آن چه که بدن یا مغز خود را تغذیه می‌کنیم بی اطلاع هستیم؛ به طوری که به طور مداوم، یا در آینده و یا در گذشته خود زندگی می‌کنیم و در بیشتر مواقع، از آن چه که در آن لحظه انجام می‌دهیم غافل می‌شویم. بنابراین، نباید غفلت کرد چرا که آگاهی از انتخاب‌ها و عادت‌های لحظه به لحظه خودمان و تصدیق خوب یا بد آن ها، تنها راه رسیدن به آینده‌ای بهتر است و ما می‌توانیم با ثبت همین لحظه‌هایی که هم اکنون سپری می‌کنیم، زندگی آینده خود را بسازیم و تا حدّ زیادی چشم اندازی از آینده داشته باشیم که این اولین قدم برای بهبود عادت‌های خوب یا تغییر عادت‌های بد است.

شما بیش از آنچه که فکر می‌کنید خلاق هستید
آیا شده که ساعت‌ها زمان خود را صرف یک مسئله بیهوده کرده و به نتیجه‌ای نرسیده باشید، امّا وقتی به موضوع دیگری تمرکز کرده اید راه حل را از همان موضوع پیدا کرده باشید؟

ما در حالی که سعی در یافتن راه حلی برای یک مشکل داریم، غالباً از پیامد‌های آینده مضطرب می‌شویم و این موضوع، انرژی خلاق ما را مسدود می‌کند که ذهن آگاهی به ما این امکان را می‌دهد تا به صورت عینی به یک مسئله نگاه کرده و راه حل بهتری را پیدا کنیم.

به طور کلی، ذهن آگاهی به شما این قدرت را می‌دهد که متفاوت فکر کنید و راه‌های مختلفی را برای غلبه بر یک چالش خاص رقم بزنید. این موضوع، شما را از احساس غرور در مورد اتفاق بدی که ممکن است در آینده رخ دهد، باز می‌دارد.


پذیرش خود موضوع حیاتی است
اگرچه میل به پیشرفت مهم است,، امّا هرگز نباید باعث شود که فرد بیش از حد، از خود انتقاد کند چرا که اغلب ما تمایل داریم که خود را با دیگران مقایسه کنیم و این موضوع باعث می‌شود که احساس خودکم بینی و حقارت کنیم که می‌تواند به عنوان عاملی بازدارنده برای پیشرفت محسوب شود.

ذهن آگاهی به شما این امکان را بر می‌دهد تا بر نقاط قوت خود تمرکز کنید که این موضوع به تقویت عزت نفس و احساس ارزشمندی در شما کمک می‌کند چرا که وقتی احساس بهتری به خود داشته و خود را دوست داشته باشید به احتمال زیاد، روی خود تمرکز می‌کنید و به عنوان یک انسان موفق پیشرفت خواهید کرد.

ذهن آگاهی موضوع مهمی است که باید به طور مداوم و مادام العمر مورد پیگیری قرار  بگیرد چرا که می تواند روح، جسم و روان شما را بهبود دهد. این در حالی است که این مسیر آسان نیست امّا قطعا ارزش استفاده کردن را دارد چرا که در زندگی، درس های بسیاری به شما می آموزد که می تواند تحول آفرین باشد و به همین منظور, باید به صورت آگاهانه و به مدت پنج دقیقه در روز به ذهن آگاهی خود توجه کنید تا بتوانید با تحقق رویاها و اهداف خود زندگی موفقی داشته باشید.


ترجمه از: فاطمه میرزایی - باشگاه خبرنگاران جوان
 


کد مطلب: 53716

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/53716/مهم-ترین-درس-هایی-ذهن-آگاهی-می-آموزد

میگنا
  https://www.migna.ir