کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استرس بالا احتمال "سندرم قلب شکسته" را افزایش می دهد

خبرگزاری ایسنا , 31 خرداد 1400 ساعت 18:50

نتایج یک بررسی در انگلیس نشان می دهد که استرس بالا ممکن است احتمال "سندرم قلب شکسته" را افزایش دهد.


این یافته با جزئیات بیشتری نشان می دهد که چرا گاهی اوقات، افراد به خاطر قلب شکسته به دنبال یک حادثه ناگوار مثلا از دست دادن یک عزیز، فوت می کنند.
 
در این بررسی آمده است: دو مولکول مرتبط با سطح استرس بالا در ایجاد سندرم قلب شکسته نقش دارند.  سندرم قلب شکسته عارضه ای است که بیشتر زنان یائسه را تحت تاثیر قرار می دهد و معمولا بر اثر استرس شدید مانند از دست دادن یکی از اعضای خانواده ایجاد می شود.

مشخصه این سندرم که با عنوان "takotsubo cardiomyopathy" شناخته می شود، تضعیف حفره اصلی پمپاژ قلب است که اولین بار در سال ۱۹۹۰ در ژاپن شناسایی شد. این عارضه شبیه به حمله قلبی است و در نتیجه اغلب اشتباه تشخیص داده می شود.

هر ساله حدود ۲۵۰۰ نفر در انگلیس تحت تاثیر این سندرم قرار می گیرند و با خطر عوارضی مشابه با حمله قلبی واقعی همراه است.

مشخص نیست که چه عاملی موجب بروز این سندرم می شود اما افزایش شدید آدرنالین ناشی از استرس حاد مانند سوگواری، تصادف رانندگی، زمین لرزه و حتی شادی می تواند موجب از بین رفتن حرکت در بخشی از دیواره قلب شود و سپس نارسایی قلب را تسریع می کند.

دو مولکول موسوم به microRNA-۱۶ و microRNA-۲۶a که با افسردگی، اضطراب و افزایش سطح استرس مرتبط هستند در خون بیماران مبتلا به عارضه سندرم قلب شکسته مشاهده می شود.

در این بررسی پزشکان انگلیسی تاثیر قرار گرفتن سلول های قلب انسان و قلب موش در معرض این دو مولکول را ارزیابی کردند. پس از آن هر دو مجموعه از سلول های قلب به آدرنالین حساس تر شدند.

به گزارش روزنامه گاردین، به گفته محققان در بیماران مبتلا به این سندرم، ضربان قسمت تحتانی قلب متوقف شده و بخش فوقانی قلب ضربان بیشتری دارد. همچنین مشاهده شد که هنگام قرار گرفتن در معرض مولکول در یک محیط تجربی دقیقا همین اتفاق رخ می دهد. این دقیقا همان شرایطی است که در عارضه سندرم قلب شکسته اتفاق می افتد و بنابراین احتمال وقوع این عارضه را بیشتر می کند.
 


کد مطلب: 53717

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/53717/استرس-بالا-احتمال-سندرم-قلب-شکسته-افزایش-می-دهد

میگنا
  https://www.migna.ir