پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱ تير ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۷
کد مطلب: 53723
۱

اگر زیاد بستنی بخوریم در بدن ما چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر زیاد بستنی بخوریم در بدن ما چه اتفاقی می‌افتد؟
با گرم شدن هوا در نیمکره شمالی زمین، مصرف بستنی طرفداران زیادی پیدا می‌کند. با این حال، اگر از جمله افرادی هستید که به سلامتی خود توجه دارید نباید در مصرف بستنی زیاده‌روی کنید.

محققان می‌گویند مصرف بستنی می‌تواند بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر بگذارد. تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۸ انجام شد نشان داد مصرف شیر و گوشت قرمز می‌تواند باعث پاسخ التهابی ملایم در بدن شود. همچنین شکر می‌تواند در عملکرد سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد کند.

حال تصور کنید بدن در مواجهه به عوامل بیماری‌زا نیازمند پاسخ سیستم ایمنی بدن است، در حالی که پیش‌تر سیستم ایمنی بدن به دلیل مصرف مواد غذایی خاص مانند بستنی دچار التهاب شده و درگیر آن است.

محققان استرالیایی می‌گویند از آنجا که مصرف بستنی باعث التهاب در بدن می‌شود، سیستم ایمنی تحت فشار قرار می‌گیرد و بدن در مواجهه با عوامل بیماری‌زا آسیب‌پذیرتر از قبل می‌شود. این موضوع تنها در بستنی خلاصه نمی‌شود، زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی فرآوری شده نیز می‌تواند باعث التهاب در بدن شود.

شایعاتی وجود دارد که مصرف بستنی می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به ویروس کرونا شود، اما سازمان جهانی بهداشت می‌گوید هنوز هیچ شواهدی مبنی بر تاثیر مصرف مواد غذایی سرد در ابتلا به کرونا مشاهده نشده است، همانطور که مصرف نوشیدنی‌های داغ نمی‌تواند مانع ابتلا به این ویروس شود.

از سوی دیگر، شاید برای شما هم رخ داده باشد زمانی که بستنی می‌خورید احساس سرد شدن مغز و درد می‌کنید. دانشمندان برای بررسی این موضوع به شماری از داوطلبان آب یخ داده و سپس جریان خون به مغز را تحت نظر قرار دادند و مشاهده کردند مغز برای محافظت از خود در برابر تغییر دما اقدام به ارسال خون به سمت بیرون (پوست) می‌کنند.

متخصصان تغذیه می‌گویند بستنی به دلیل آنکه حاوی شکر است دارای کالری بالایی بوده و زیاده روی در مصرف آن می‌تواند باعث چاقی افراد شود.
اگر از جمله افرادی هستید که به تناسب اندام خود اهمیت می‌دهید نباید در مصرف بستنی زیاده‌روی کنید. با این حال، مصرف میزان کم بستنی در فصل گرما گزینه بدی نیست. به طور کلی توصیه می‌شود در مصرف تنقلات پرکالری در رژیم غذایی خود تعادل ایجاد کنید.

گفته شده است حتی مواد نگهدارنده و رنگی موجود در بستنی‌ها می تواند موجب تشدید بیش‌فعالی کودکان شود، در این باب توصیه می‌شود بستنی‌های صنعتی که مواد افزودنی و نگهدارنده دارند، کمتر مصرف شود. از مشکلاتی که در تولید بستنی‌های صنعتی وجود دارد این است که ممکن است به جای استفاده از شیر تازه‌ دام از شیر خشک استفاده کنند. در تولید بستنی‌های سنتی نیز این مشکل وجود دارد که ممکن است نکات بهداشتی رعایت نشود و آلودگی‌های میکروبی در بستنی وجود داشته باشد، اما در بستنی های صنعتی شیر کاملا پاستوریزه است. بستنی های سنتی به علت اینکه فاقد مواد نگهدارنده و افزودنیهای رنگی هستند، به شرط رعایت نکات بهداشتی و اطمینان ازسالم بودن شیر بر بستنی‌های صنعتی ترجیح داده می‌شود.

 
سردرد‌های ناشی از بستنی
هرگونه درد کوتاه، خنجری و تیز در ناحیه سر که هنگام خوردن، نوشیدن و استنشاق مواد و خوراکی‌های خیلی سرد ایجاد شود تحت عنوان «مریضی سردرد بستنی» شناخته می‌شود. شاید تا به حال اصطلاح «فریز مغز» را شنیده باشید. این حالت معمولا به دنبال مصرف سریع خوراکی‌های یخی یا تماس ناگهانی سر با آب یا هوای سرد ایجاد می‌شود.

خوشبختانه سردرد تحریکی حاصل از فریز مغزی بسیار کوتاه هست و نیازی به درمان ندارد. این سردرد با مصرف مواد خوراکی خیلی سرد آغاز می‌شود و طی ۲۰ تا ۶۰ ثانیه به بحبوحه خود میرسد، اما معمولا اکثر از ۵ دقیقه باقی نمی‌ماند. سردرد بستنی ممکن هست برای هر فردی اتفاق بیفتد، اما کسانی که سابقه میگرن دارند اکثر به این سردرد دچار می‌شوند.

محققان هنوز از مکانیسم و علت اصلی این درد خبر ندارند، ولی احتمال می‌دهند سردرد بستنی به‌علت تغییرات موقت جریان خون در دستگاه عصبی بدن ایجاد می‌شود. با مصرف خوراکی‌های سرد، عروق خونی تنگ و منقبض می‌شوند تا از خروج حرارت از بدن پیش گیری کنند، اما بعد از تطبیق دمای بدن، دوباره گشاد می‌شوند تا جریان خون را افزایش دهند. این حالت می‌تواند منجر به درد ناگهانی و شدید در ناحیه سر شود. برای پیشگیری از سردرد بستنی سعی کنید خوراکی‌های خنک را آهسته‌تر مصرف کنید.

جذب ویتامین‌ها را کم می‌کند
دمای بدن در حالت طبیعی بین ۳۴ تا ۳۷ درجه سانتی‌گراد هست، در حالی که دمای نوشیدنی‌های یخی یا بستنی بین ۰ تا ۲ درجه سانتی‌گراد هست. صرف انرژی توسط بدن برای تنظیم دمای این خوراکی‌ها باعث کمبود انرژی مورد نیاز برای هضم و جذب موادمغذی می‌شود. انقباض عروق دستگاه گوارش در اثر تماس با مواد خوراکی خیلی سرد، عامل دیگری برای اختلال در جذب موادمغذی هست.

در مجموع بستنی نیز همانند شیر در صورتی که به اندازه مصرف شود ارزش غذایی خوبی دارد و به عنوان یک منبع خوب پروتئین، کلسیم، ویتامین 12 B، ریبوفلاوین و سایر ریز مغذی‌ها محسوب می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد