کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاهش مشکلات روان با «مدارس ارتقاء‌دهنده سلامت»

خبرگزاری ایسنا , 2 تير 1400 ساعت 8:58

اولین استانداردهای جهانی برای گنجاندن سلامت و رفاه در سیستم آموزش و پرورش در میان افزایش مشکلات بهداشت روان طی بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ ایجاد شده است.


به گزارش مدیکال اکسپرس، محققان مرکز بهداشت نوجوانان در موسسه تحقیقات کودکان مورداک (MCRI) استرالیا، پروژه‌ای دو ساله را به دعوت سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) هدایت کردند.

بر اساس اعلامیه‌ای که این هفته در ژنو منتشر می‌شود، یک چارچوب الگوبرداری برای حمایت از اجرای «مدارس ارتقاء‌دهنده سلامت» ارائه خواهد شد که هدف آن تقویت بهداشت و یادگیری همه جنبه‌های فردی در دوران مدرسه است.

پروفسور سوزان سویر اظهار کرد: ارتباطات عمیق بین سلامتی، تندرستی و یادگیری کودکان به واسطه  تاثیر کووید-۱۹ در تعطیلی مدارس برجسته شده است.

وی گفت: «همه‌گیری علاوه بر تاثیرات مخل بر تعامل دانش‌آموزان، نتایج یادگیری و انتقال‌های تحصیلی، شواهد جهانی فزاینده‌ای در مورد تاثیر تعطیلی مدارس بر پریشانی عاطفی و سلامت روانی کودکان و نوجوانان را آشکار کرده است.»

این نگرانی وجود دارد که دانش‌آموزان با اختلالات عمده بهداشت روانی بیشتر در معرض خطر انصراف دائمی از تحصیل هستند. ترک تحصیل زودهنگام نه‌تنها بر چشم‌انداز شغلی آنان تاثیر منفی می‌گذارد بلکه به یک عامل خطرزای سلامتی ضعیف در بزرگسالی تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: پیش از این نیز هرگز از ارزش مدارس به‌عنوان مکان‌هایی برای یادگیری آکادمیک، یادگیری موارد اجتماعی و محیطی که می‌تواند سلامتی و تندرستی دانش‌آموزان را افزایش دهد، قدردانی نشده است.

دکتر مونیکا رانیتی از مرکز بهداشت نوجوانان در موسسه تحقیقات کودکان مورداک بیان کرد: هدف «مدارس ارتقاء‌دهنده سلامت» تقویت ظرفیت سیستم آموزشی برای ایجاد یک زمینه سلامت برای یادگیری و کار است.

وی گفت: «نشان داده شده است که این رویکرد از چندین جنبه مفید یادگیری، سلامتی و تندرستی برخوردار است. با این وجود، فاصله‌های زیادی بین «مدارس ارتقاء‌دهنده سلامت» ایده‌آل و شیوه‌های فعلی وجود دارد. اغلب، مدارس فاقد منابع کافی هستند یا باید به تلاش تعداد کمی از کارکنان باانگیزه که از قبل توانایی انجام این کار را دارند، اعتماد کنند.»

محققان، استانداردهای «مدارس ارتقاء‌دهنده سلامت» برای هدایت تلاش‌های مستقیم دولت و مدیران  مدارس که شامل بهبود سیاست‌ها و افزایش تعهدات، سرمایه‌گذاری‌ها، منابع و مشارکت سهامداران است را مشخص کردند.»

دکتر روت آستون از دانشگاه ملبورن گفت: این دستورالعمل‌ها ارزش آموزش با کیفیت و ممارست در مدیریت را مشخص می‌کنند و دیدگاه مدارس را فراتر از تمرکز سنتی آنها در خواندن، نوشتن و حساب توسعه می‌دهند.

پروفسور سایر می‌گوید: بخش‌های بهداشت و آموزش برای اجرای این دستورالعمل‌ها نیاز به همکاری نزدیک دارند.

وی گفت: «شاید این بزرگترین چالش پیش روی «مدارس ارتقاء‌دهنده سلامت» است، زیرا بخش‌های بهداشت و آموزش در طول تاریخ از ساختار متفاوتی برخودار شدند. سرمایه‌گذاری در یک نیروی کار جدید که بتواند هر دو بخش را درگیر کند، بسیار ضروری است.»

این استانداردها سیاست‌ها، منابع مدرسه و دولت، اداره مدارس، رهبری و مشارکت‌های جامعه را پوشش می‌دهد، یک برنامه آموزشی که از سلامتی و تندرستی مانند تغذیه و ایمنی، یک محیط اجتماعی-عاطفی برای تقویت عدالت و تنوع و ارائه خدمات بهداشتی مرتبط با مدرسه پشتیبانی می‌کند.
 


کد مطلب: 53735

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/53735/کاهش-مشکلات-روان-مدارس-ارتقاء-دهنده-سلامت

میگنا
  https://www.migna.ir