جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲ تير ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۸
کد مطلب: 53735
۰

کاهش مشکلات روان با «مدارس ارتقاء‌دهنده سلامت»

کاهش مشکلات روان با «مدارس ارتقاء‌دهنده سلامت»
به گزارش مدیکال اکسپرس، محققان مرکز بهداشت نوجوانان در موسسه تحقیقات کودکان مورداک (MCRI) استرالیا، پروژه‌ای دو ساله را به دعوت سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) هدایت کردند.

بر اساس اعلامیه‌ای که این هفته در ژنو منتشر می‌شود، یک چارچوب الگوبرداری برای حمایت از اجرای «مدارس ارتقاء‌دهنده سلامت» ارائه خواهد شد که هدف آن تقویت بهداشت و یادگیری همه جنبه‌های فردی در دوران مدرسه است.

پروفسور سوزان سویر اظهار کرد: ارتباطات عمیق بین سلامتی، تندرستی و یادگیری کودکان به واسطه  تاثیر کووید-۱۹ در تعطیلی مدارس برجسته شده است.

وی گفت: «همه‌گیری علاوه بر تاثیرات مخل بر تعامل دانش‌آموزان، نتایج یادگیری و انتقال‌های تحصیلی، شواهد جهانی فزاینده‌ای در مورد تاثیر تعطیلی مدارس بر پریشانی عاطفی و سلامت روانی کودکان و نوجوانان را آشکار کرده است.»

این نگرانی وجود دارد که دانش‌آموزان با اختلالات عمده بهداشت روانی بیشتر در معرض خطر انصراف دائمی از تحصیل هستند. ترک تحصیل زودهنگام نه‌تنها بر چشم‌انداز شغلی آنان تاثیر منفی می‌گذارد بلکه به یک عامل خطرزای سلامتی ضعیف در بزرگسالی تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: پیش از این نیز هرگز از ارزش مدارس به‌عنوان مکان‌هایی برای یادگیری آکادمیک، یادگیری موارد اجتماعی و محیطی که می‌تواند سلامتی و تندرستی دانش‌آموزان را افزایش دهد، قدردانی نشده است.

دکتر مونیکا رانیتی از مرکز بهداشت نوجوانان در موسسه تحقیقات کودکان مورداک بیان کرد: هدف «مدارس ارتقاء‌دهنده سلامت» تقویت ظرفیت سیستم آموزشی برای ایجاد یک زمینه سلامت برای یادگیری و کار است.

وی گفت: «نشان داده شده است که این رویکرد از چندین جنبه مفید یادگیری، سلامتی و تندرستی برخوردار است. با این وجود، فاصله‌های زیادی بین «مدارس ارتقاء‌دهنده سلامت» ایده‌آل و شیوه‌های فعلی وجود دارد. اغلب، مدارس فاقد منابع کافی هستند یا باید به تلاش تعداد کمی از کارکنان باانگیزه که از قبل توانایی انجام این کار را دارند، اعتماد کنند.»

محققان، استانداردهای «مدارس ارتقاء‌دهنده سلامت» برای هدایت تلاش‌های مستقیم دولت و مدیران  مدارس که شامل بهبود سیاست‌ها و افزایش تعهدات، سرمایه‌گذاری‌ها، منابع و مشارکت سهامداران است را مشخص کردند.»

دکتر روت آستون از دانشگاه ملبورن گفت: این دستورالعمل‌ها ارزش آموزش با کیفیت و ممارست در مدیریت را مشخص می‌کنند و دیدگاه مدارس را فراتر از تمرکز سنتی آنها در خواندن، نوشتن و حساب توسعه می‌دهند.

پروفسور سایر می‌گوید: بخش‌های بهداشت و آموزش برای اجرای این دستورالعمل‌ها نیاز به همکاری نزدیک دارند.

وی گفت: «شاید این بزرگترین چالش پیش روی «مدارس ارتقاء‌دهنده سلامت» است، زیرا بخش‌های بهداشت و آموزش در طول تاریخ از ساختار متفاوتی برخودار شدند. سرمایه‌گذاری در یک نیروی کار جدید که بتواند هر دو بخش را درگیر کند، بسیار ضروری است.»

این استانداردها سیاست‌ها، منابع مدرسه و دولت، اداره مدارس، رهبری و مشارکت‌های جامعه را پوشش می‌دهد، یک برنامه آموزشی که از سلامتی و تندرستی مانند تغذیه و ایمنی، یک محیط اجتماعی-عاطفی برای تقویت عدالت و تنوع و ارائه خدمات بهداشتی مرتبط با مدرسه پشتیبانی می‌کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!