کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شخصیت‌های سمی و پادزهر ارتباط با آنها

2 تير 1400 ساعت 11:41

همه ما در ارتباط هایمان چه خانوادگی و چه اجتماعی تجربه هم کلام شدن با افرادی را داشته‌ایم که نه تنها در بهتر شدن حالمان تاثیری نداشته‌اند، بلکه ارتباط با آنها منجر به از دست دادن همان حال خوب خودمان و بلکه از دست دادن انرژی زیادی هم می‌شود، چنین افرادی در علم روانشناسی به افراد سمی معروفند.


به گزارش میگنا یک روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج‌فارس در گفت‌وگو با ایسنا ویژگی‌های افراد سمی و منفی را مختلف دانسته و در تعریف آنها عنوان کرد: افراد سمی افرادی هستند که حضورشان رابطه را مسموم می‌کند و نبود آنها شرایط بهتری را ایجاد می‌کند، ولی بنا به شرایطی این افراد در سراسر زندگی ما حضور دارند. این آدمها منفی نگرند، از دیدن پیشرفت در زندگی سایرین خوشحال نمی‌شوند و تلاش می‌کنند تا بقیه را از رسیدن به موفقیت بازدارند. آنها با حرف و رفتارشان روح ما را خدشه دار می‌کنند و به زندگی ما به طور مستقیم یا غیر مستقیم آسیب می‌زنند.
 
راضیه خرم آبادی اضافه کرد: گاهی این افراد با تاثیر منفی خود در زندگی نزدیکانشان سبب می شوند که آنها به انواع بیماری های جسمی و روحی دچار شوند، در واقع ارتباط با افراد سمی، ارتباطی زهرآلود است که به فضای رابطه و ذهن و روان ما آسیب می زند. همان‌طور که گفتم ممکن است به طور روزمره با این افراد سروکار داشته باشیم و حتی برخی از ویژگی‌های سمی در ما نیز وجود داشته باشد، ما حداقل ۳۰ ویژگی سمی داریم که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.


ویژگی های افراد سمی:
آدم های منتقد
وی بیان کرد: نوعی از آدم‌های سمی، افرادی هستند که خیلی اهل قضاوت کردن و انتقاد کردن از ما هستند، آنها با کوچک‌ترین چیزهایی که از ما می بینند ممکن است به ما انتقاد کنند و مسلم است که ما در رابطه با این افراد چقدر احساس نا امنی می‌کنیم.

آدم‌های کنترل‌گر
این استاد دانشگاه نوع دیگر را افرادی دانست که ما را کنترل می‌کنند، چون خودشان احساس می‌کنند همه چیز را از همه بهتر می‌دانند، آنها اعتقاد دارند برای همه چیز راه‌حل های درست و عالی دارند، بنابراین با این گروه افراد مدام در کلنجار هستیم.

افراد دروغ گو
خرم آبادی، افراد دروغ‌گو را نیز در زمره آدم های سمی برشمرده و عنوان کرد: نوع دیگر، آدم‌هایی هستند که خیلی راحت دروغ می‌گویند، آنها فضای زندگی یا شغلی شما را سمی می‌کنند، چون هیچوقت نمی‌دانید که آنها کی راست و کی دروغ می‌گویند، بنابراین همیشه در برابر آنها احساس بلاتکلیفی دارید، و انرژی زیادی از شما در رابطه با این آدم‌ها از شما صرف می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: به طور کلی در رابطه با انواع و اقسام آدم های سمی ما احساس ناامنی زیادی را تجربه می‌کنیم.

افراد سرزنش‌گر
این کارشناس افزود: افراد سرزنش‌گر هم نوع دیگری از افراد سمی هستند که می‌توانند در ما احساس ناامنی ایجاد کنند، این افراد به‌طور معمول اعتماد بنفس ضعیفی دارند و در رابطه با دیگران، برای پنهان کردن اعتماد بنفس ضعیف خود  آن را با تحقیر دیگران می‌پوشانند. این افراد حتی در لابه‌لای تعریف و تمجید خود از دیگران نیز تحقیر می‌کنند.

افراد خودشیفته
عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس در ادامه آدم های خودشیفته و خودمحور را رابطه ناامن دیگری بیان کرده و افزود: افراد خود محور در ارتباط با دیگران فقط خودشان را می‌بینند و فقط درباره چیزهایی که به آنها مربوط است صحبت می‌کنند، و بیشتر، خودشان محور گفت‌وگوهایشان هستند پس نمی‌توانیم با این افراد رابطه صمیمانه‌ای داشته باشیم.
خرم‌آبادی افزود: اگر چنین فردی شریک زندگی شما باشد، زندگی با آن خیلی دشوار است چون احساس می کنیم تمام موضوعات حول محور او می چرخد.

افراد بدبین
وی تصریح کرد: آدم های منفی باف و بدبین نیز نوع دیگری از آدم‌های سمی هستند که انسان‌های ترسویی نیز هستند، آنها همیشه شاکی و افسرده اند و تفکرات منفی دارند، و همه چیز برای‌شان مورد تردید است. هم خودشان ناامنی زیادی تجربه می‌کنند و هم در ما ناامنی ایجاد می‌کنند. این دسته، احساس‌های منفی شدیدی دارند و آدم‌های بد قلقی هستند که افراد دور و برشان را چه آشنا و چه غریبه با کلام و یا رفتارشان می‌آزارند و در رابطه استرس ایجاد می‌کنند.

افراد بی احساس
این روانشناس افزود: نوعی دیگر از انسان‌های سمی، آدم‌های بی‌احساس و بی عاطفه‌ای هستند که در روابط با دیگران خیلی سرد بوده و شما نمی‌توانید هیجان‌های مختلف را در آنها ببینید.

آدم های حسود و متملق
خرم‌آبادی در ادامه به اختصار آدم های حسود را نیز جز گروه آدم های سمی برشمرده و افزود: این دسته نیز می‌توانند فضای ارتباط را مسموم کنند. همچنین آدم های متملق و چاپلوس نیز دسته دیگر هستند که فضای رابطه را زهرآلود می کنند.

نحوه ارتباط با شخصیت های سمی:
وی در خصوص تعامل با افراد سمی عنوان کرد: این افراد به‌طور حتم باید تحت نظر یک متخصص به اصلاح این ویژگی‌ها بپردازند ولی اغلب اوقات این افراد از اساس در خود مشکلی نمی‌بینند و نیاز به تغییر در خود احساس نمی‌کنند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس افزود: در عین حال باید دانست که تلاش یک‌جانبه برای تغییر آنها و بدون خواست خودشان دشوار و شاید غیر ممکن است، بنابراین حفظ چنین ارتباطی خیلی اثربخش نیست.

راضیه خرم‌آبادی ادامه داد: گاهی فاصله گرفتن از این ارتباط یا حذف افراد سمی خود بهترین راه حل است ولی در مواردی ما این امکان را نداریم، پس بهتر است در رابطه با آنها مرز خودمان را مشخص کنیم و بتوانیم با مرز بندی، آن انتقال حال منفی را خنثی کنیم و به آنها یادآوری کنیم که تا این نقطه نمی‌توانند جلوتر روند.

منطقی رفتار کنید نه احساسی
وی خاطرنشان کرد: در رابطه با این افراد باید بیش از هیجانی بودن، منطقی رفتار کنید، چون اگر شما هم احساساتتان را درگیر کنید ممکن است رابطه سرانجام خوشی نداشته باشد و اوضاع را وخیم تر کند.
این روانشناس افزود: البته برای منطقی برخورد کردن باید احساسات خودمان را هم بشناسیم و بتوانیم روی آنها کنترل و تسلط داشته باشیم.

فقط بشنوید
خرم‌آبادی راه حل دیگر را فقط شنیدن، عنوان کرده و افزود: می‌توانیم چیزی را که می‌شنویم فقط بشنویم و خودمان را از آن جدا کنیم، یعنی اجازه ندهیم که آنها با احساساتشان و رفتارهایشان در ما تاثیر بگذارند و باعث تشویش ما شوند، باید ببینیم چه مقدار رفتار و کلامشان واقعیت، و چقدر آن، ویژگی منفی طرف مقابل ماست و از آن عبور کرده و آن فاصله احساسی را حفظ کنیم، به عبارتی بیشتر باید شنونده خنثی باشیم.

حد و مرز بگذارید
وی اظهار کرد: اگر این شخصیت سمی، شخصی مثل همکار یا یکی از اقوام نزدیک شماست، سعی کنید حد و مرز بگذارید و برای این ارتباط یک فاصله مشخصی را تعریف کرده و اجازه ندهید در این ارتباط غرق شوید.

این عضو هیئت علمی تاکید کرد: ما باید حواسمان باشد و درباره خودمان  نیز آگاهی‌مان را بیشتر کنیم و اجازه ندهیم که دیگران احساساتمان را دستکاری کنند و روی آنها تاثیر بگذارند. در این زمینه خود آگاهی ما نسبت به نقاط حساسمان می‌تواند به ما کمک کند که خودمان را از آسیب‌ها حفظ کنیم، و بدانیم هیچکس نمی‌تواند ما را ناراحت کند مگر اینکه ما به او اجازه دهیم، چرا که در این صورت ما نیز خودمان را برای تاثیرپذیری از شخصیت‌های منفی اماده کرده ایم.
 


کد مطلب: 53738

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/53738/شخصیت-های-سمی-پادزهر-ارتباط

میگنا
  https://www.migna.ir