پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۴ تير ۱۴۰۰ / ۰۰:۵۴
کد مطلب: 53753
۰

داوطلبان روزهای پایانی کنکور را چگونه بگذرانند؟

رقیه ارجی در برنامه اینستاگرامی جهاد دانشگاهی مشهد تحت عنوان «توصیه‌های کاربردی روزهای پایانی کنکور ۱۴۰۰ ویژه کنکوری‌ها و خانواده»، اظهار کرد: داوطلبان کنکور در زمان کرونا استرس زیادی را تجربه و متفاوت‌ترین سال تحصیلی را در طول عمر خود سپری کردند و در خانه درس خواندند، کلاس و معلم را ندیدند. اما با توجه به همه مشکلاتی که کرونا به وجود آورد، نقاط مثبتی را هم داشت که امیدوارم برای هر فردی و به اندازه خود از آن مثبت بودن استفاده کرده باشند.

وی افزود: وقتی می‌گوییم یک هفته به کنکور مانده، در بعضی مواقع داوطلبان سوال می‌کنند ما در این زمان باقی مانده باید چه کار کنیم؟ یکی از مهمترین کارهایی که داوطلبان باید در این یک هفته انجام دهند، تنظیم ساعت زیستی بدن‌شان است بدین معنا که خواب‌شان را باید تنظیم کنند و در این یک هفته حق ندارند دیر بخوابند و حداکثر ساعت ۲۳ باید بخوابند و ساعت ۶ صبح بیدار شوند و سپس چند دقیقه‌ ورزش کنند و صبحانه کامل بخورند. 

مشاور تحصیلی مرکز مشاوره دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: بنابراین در ابتدا باید در این یک هفته ساعت خواب و بیداری ثابت باشد. سپس بعد از بیدار شدن، داوطلبان باید از ساعت ۷ صبح تا ۱۲.۵ ظهر ذهن‌شان را درگیر یادگیری کنند و با تست زدن و آزمون دادن ذهن خود را فعال نگه دارند زیرا افراد در روز کنکور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲.۵ ظهر در جلسه آزمون حضور دارند و باید ذهن‌شان را فعال و پویا نگه دارند. 

وی تصریح کرد: اقدام دیگری که داوطلبان باید انجام دهند این است که بعد از ناهار نخوابند؛ چراکه این امر باعث می‌شود شب دیرتر به خواب بروند و این عادت در شب قبل از کنکور برای آن‌ها مناسب نیست. یکی از مهمترین کارهایی که داوطلبان کنکور باید در این مدت انجام دهند، شبیه‌سازی آزمون است. این شبیه‌سازی به داوطلبان کمک می‌کند که چهار ساعت بنشینند و به سوالات جواب دهند.

ارجی عنوان کرد: با توجه به اینکه امسال هم با کرونا سروکار داریم و داوطلبان باید در جلسه آزمون ماسک بزنند بهتر است در آزمون‌های شبیه‌سازی خود ماسک بزنند. بدین منظور که ساعت ۸ صبح آزمون خود را آغاز و تا ساعت ۱۲ الی ۱۲.۵ که آزمون تمام می‌شود، ماسک را داشته باشند. همچنین در این یک هفته شبیه‌سازی را به گونه‌ای انجام دهند که هر روز در یک محیط و مکانی از خانه قرار گیرند زیرا این امر باعث می‌شود که داوطلب در آزمون اصلی نسبت به شرایط و اتفاقات پیش‌بینی نشده مسلط باشد و باعث عدم تمرکز نشود.

وی خاطرنشان کرد: داوطلبان کنکور باید در آزمون شبیه‌سازی ترتیب پاسخگویی به سوالات را در نظر و در آزمون اصلی به کار گیرند اما پیشنهاد می‌کنم که به ترتیب دفترچه پیش بروند. حتما در آزمون شبیه‌سازی از پاسخنامه استفاده کنند و رعایت همه این نکات می‌تواند در آزمون اصلی به داوطلب کمک بسیار زیادی کند. پس از اتمام آزمون شبیه‌سازی، داوطلب مرور کند که چه مواردی را نزده و چه سوالاتی را غلط پاسخ داده است. اما این کار نباید منجربه استرس و نگرانی شود؛ چراکه با این کار فرد داوطلب بار دیگر بررسی و اشکالات و مواردی که از یاد برده است را مرور می‌کند. بنابراین تحلیل آزمون شبیه‌سازی شده برای داوطلب بسیار مهم است.

مشاور تحصیلی مرکز مشاوره دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه فایده شبیه‌سازی این است که اگر چالشی برای داوطلب به وجود می‌آید بتواند آن چالش را مدیریت و راه‌حلی برای آن داشته باشد، اظهار کرد: داوطلبان باید در این آزمون‌ها یاد بگیرند که جرات گذشتن از سوالی که سخت است و نمی‌توانند پاسخ دهند را داشته باشند و نباید زمان خود را برای سوالی که نیازمند زمان زیادی است یا پاسخ آن را فراموش کرده‌اند، صرف کنند. 

وی اضافه کرد: داوطلبان می‌توانند پس از پاسخگویی به همه سوالات و داشتن زمان کافی، به سوالاتی که پاسخ ندادند بازگردند و با رعایت زمان برای هر سوال پاسخ نداده، به آن‌ها جواب دهند. مدیریت زمان در آزمون بسیار مهم است و باید در آزمون‌های شبیه‌سازی شده تمرین شود. داوطلبان سعی کنند در این یک هفته، مورد جدیدی را مطالعه نکنند و همان کتاب‌ها و درس‌هایی را که خواندند مرور کنند و به خلاصه‌نویسی بپردازند. 

ارجی افزود: داوطلبان سعی کنند داشته‌های خود را به تسلط برسانند و بتوانند آن درصد را حفظ کنند. در این روزهای پایانی لغات، فرمول‌ها و آیات را که فراوان هستند، مرور کنند. تغذیه در این یک هفته مناسب باشد و خود را قوی کنند. کربوهیدارت پیچیده را در سبد غذایی قرار دهند و تقویت ایمنی بدن در دوران کرونا اهمیت پیدا می‌کند که باید رعایت شود. همچنین دمنوش‌های مختلف می‌تواند به آرامش داوطلبان کمک کند.  

وی گفت: داوطلبان در این یک هفته ذهن خود را از همه اتفاقات اطراف به دور کنند زیرا باعث اختلال در تمرکز می‌شود. همچنین افکار منفی را دور و به نتیجه و درصد آزمون فکر نکنند. تفکر مثبت را در این یک هفته امتحان کنند. گاهی اوقات خانواده‌ها به دلیل اضطراب فرزندشان، شب قبل کنکور قرص ضد اضطراب به فرزندان خود می‌دهند. پیشنهاد می‌کنم هیچ دارویی بدون نظر پزشک مصرف نکنند و در طول یک هفته اگر نیاز است زیر نظر پزشک دارویی تجویز شود. 

مشاور تحصیلی مرکز مشاوره دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: داوطلبان روز قبل کنکور هم مانند روزهای دیگر به کارها و فعالیت‌هایی که انجام می‌دادند، بپردازند و بیشتر به تورق کتاب و تکرار مجدد نکته‌های مهم مشغول شوند. در روز آزمون کنکور هم با آرامش صبحانه کاملی میل کنند و با آمادگی تمام در جلسه حضور پیدا کنند. نکته مهم دیگر این است که داوطلبان حتما سوالات را با دقت بخوانند و سپس پاسخ دهند و اصلا در خواندن سوالات عجله نکنند.


نقش خانواده‌ در کنترل استرس داوطلبان کنکور بسیار مهم است
در ادامه این برنامه دکتر نجمه آزادفر روانشناس تربیتی و خانواده، اظهار کرد: نگرانی و استرس برای همه افراد داوطلب است و این کنکور مانند یک مسابقه می‌ماند که همه می‌خواهند برنده شوند، اما باید این استرس و نگرانی مدیریت شود. خانواده‌ها باید در نظر داشته باشند که استرس و اضطراب‌شان عادی و طبیعی است زیرا زندگی و آینده فرزندشان اهمیت دارد بنابراین باید بپذیرند که استرس و نگرانی طبیعی است اما سعی کنند آرام‌تر باشند و هیجانات خود را کنترل کنند تا فرزندان هم آن آرامش را حس و دریافت کنند.

وی عنوان کرد: خانواده‌ها با فرزندان خود صحبت کنند و از نگرانی‌های آن‌ها اطلاع یابند و شنونده خوبی باشند تا فرزندان را از نگرانی درونی تخلیه کنند. همچنین سعی کنند آرامش را در محیط ایجاد کنند تا تنش در داوطلبان ایجاد نشود. بنابراین خانواده‌ها نقش پررنگی دارند و باید آن همراهی و حمایت را از داوطلبان خود داشته باشند.

این روانشناس تربیتی و خانواده تصریح کرد: خانواده‌ها در این مدت مقایسه کردن فرزندان با دیگران را کنار بگذارند و تنها باید آرامش خود را حفظ کنند و خود را برای امتحان آماده کنند و درگیر مسائل مقایسه و دیگر موارد که باعث افزایش استرس داوطلبان می‌شود، نشوند. مدیریت کردن اضطراب و نگرانی برای والدین مهم است و اگر نتوانند خود را مدیریت کنند، به آینده فرزند خود آسیب می‌زنند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود