پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۴ تير ۱۴۰۰ / ۰۳:۰۲
کد مطلب: 53754
۰

افزایش مراجعه به مراکز مشاوره روانشناسی در صورت بازگشایی دانشگاه ها

دکتر حمید پیروی به تشریح فعالیت های  مرکز مشاوره دانشگاه تهران پرداخت و گفت: یکی از اقدامات متمایز دانشگاه تهران که در ارزیابی مراکز مشاوره مورد توجه قرار گرفت طرح همدلی بود که پس از تصویب در هیأت رئیسه دانشگاه، ما با بیش از ۲۰ هزار دانشجو مصاحبه تلفنی انجام دادیم و نیازهای جدی این دانشجویان را بررسی کردیم و دانشجویانی که نیاز به حمایت داشتند تحت پوشش قرار دادیم و خدمات مختلف روانشناختی ارائه دادیم و خوشبختانه این یکی از طرح‌های بسیار موفق بود و تا پایان شهریور ۱۳۹۹ ادامه داشت که با رضایت دانشجویان نیز مواجه شد. بعد از پایان طرح همدلی بلافاصله ما طرح «خوش‌آمد گویی» به دانشجویان ورودی جدید را داشتیم که اثرات خوبی ایجاد کرد. همین طور ما از فرودین ما ۱۳۹۹ به عنوان اولین دانشگاهی در سطح کشور بودیم که وبینارهای با موضوعات بهداشت روانی را برگزار کردیم و بر اساس همان مسئولیت اجتماعی این وبینارها منحصر به دانشجویان دانشگاه تهران نبود و تمام دانشجویان از سراسر کشور در این وبینارها شرکت کردند.
 
وی در ادامه تصریح کرد: در حالیکه بسیاری از مراکز مشاوره دانشگاه‌ها تعطیل بودند، ما وبینارهای تخصصی ویژه کارشناسان و کارکنان مراکز مشاوره را داشتیم و این موضوع را ادامه دادیم و در واقع هر هفته یک نشست تخصصی جدی را در کنار سایر فعالیت‌های مرکز برگزار کردیم.

پیروی اظهار کرد: انعطاف، سرعت عمل و پیشگام بودن در ارائه خدمات را از ویژگی خدمات ارائه شده در سال ۱۳۹۹ و همزمان با همه‌گیری کووید ۱۹ برشمرد و تاکید کرد که مجموعه فعالیت‌های مرکز در سال ۱۳۹۹ هم با کیفیت و هم با سرعت انجام شد و این موضوع انعطاف مرکز را در این ایام نمایان کرد.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت ارائه خدمات در حوزه بهداشت روان، خاطرنشان کرد: شیوع کرونا قابلیت‌های حوزه بهداشت روان را نشان را داد که اولا نباید از اهمیت حوزه بهداشت روان غافل بشویم، دوم فضای مجازی فرصت بسیار خوبی داد تا ما بتوانیم با استفاده از قابلیت‌های فضای مجازی خدمات بیشتری ارائه بدهیم. به عنوان مثل ما قبلاً حداکثر یک یا دو کارگاه برگزار می‌کردیم با حضور تعداد محدود به دلیل اینکه فضای آموزشی نداشتیم ولی امروز با استفاده از فضای مجازی هر روز یک کارگاه‌های آموزشی (با حضور ۶۰۰-۷۰۰ نفر) برگزار می‌شود و حتی گاهی اوقات دو برنامه در یک روز برگزار می‌شود که در برگزاری کارگاه‌های حضوری، این امکان وجود نداشت. از طرفی قبلاً وقتی دانشجویان تحصیلشان پایان می‌یافت بعد از رفتن از مجموعه دانشگاه، ارتباطی با آنها نبود، ولی امروز مزیت استفاده از فضای مجازی این امکان را در اختیار دانشجویان از سراسر ایران و حتی از خارج از کشور قرار داده تا بتوانند در وبینارهای رایگان ما شرکت کنند.

وی  با تاکید بر اینکه ما در مرکز مشاوره هرگز این اقدامات را برای کسب امتیاز انجام ندادیم خاطرنشان کرد: حتی اگر این فعالیت‌ها هم را انجام نمی‌دادیم، دانشگاه تهران به لحاظ گستردگی و ساختاری که به لحاظ نیروی انسانی (مرکز مشاوره) که دارد و خدماتی که ارائه می‌کند بازهم می‌توانست در این رتبه قرار بگیرد و اقداماتی انجام شده، فعالیت‌هایی بود که ما معتقد بودیم باید صورت بگیرد و انجام شود و در هیچ سالی در انجام فعالیت‌ها به هیچ‌وجه به فکر کسب امتیاز نبودیم و حتی ما معتقدیم این فعالیت‌ها کافی نیست و مجموعه مشکلات بیشتر از برنامه‌های است که ما انجام می‌دهیم و امیدوارم با فعالیت بیشتری انجام وظیفه کنیم؛ چرا که حوزه بهداشت و سلامت روان یکی از چالش‌های جدی تمام دنیاست و مجامع بین‌المللی ، WHO و همه بر مساله بهداشت روانی تاکید دارند و بویژه بر سلامت نوجوانان و جوانان تاکید دارند و نگران شرایط سلامت روانی بوِیژه بعد از پاندمی کرونا هستند.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر بیشترین خدمات (۸۵ تا ۸۷ درصد) به دانشجویان ارائه می‌شود و تقریباً ۱۲ درصد از مراجعان مرکز کارکنان و مراجعان آزاد هستند که از خدمات مرکز استفاده می‌کنند ولی اینکه از اپلیکیشن استفاده بکنند این اتفاق نیفتاده است ولی در برنامه جدید این موضوع مد نظر هست که اعضای محترم هیأت علمی و کارکنان خدمات الکترونیکی دریافت نمایند و ما اعلام کردهایم که نیاز است خدمات ویژه‌ای به اعضای هیأت علمی، کارکنان و اعضای خانواده آنها داده بشود و تاکید هم دارم که در حوزه سلامت روانی اعضای هیأت علمی و کارکنان و خانواده آنها باید کار ویژه‌ای صورت بگیرد و امیدوارم حوزه‌های مربوطه مثل معاونت اداری مالی و مدیریت منابع اهتمام ویژه‌ای روی سلامت (جسم و روان) اعضای هیأت علمی و کارکنان داشته باشند که قطعاً با تضمین و تأمین سلامت جسمی و روانی کارکنان، کارایی و بهره‌وری سازمان نیز افزایش خواهد یافت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران،دکتر پیروی در پاسخ به این پرسش که در صورت بازگشایی دانشگاه‌ها و برگزاری کلاس‌های حضوری، آیا این آمادگی در مرکز مشاوره برای ارائه خدمات مشاوره‌ای بویژه در ارتباط با مسائل ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا وجود دارد،گفت: در این مدت تمام مراکز و شعبات مرکز مشاوره فعال بودند و دورکاری با حداقل نفرات صورت گرفت، لذا آمادگی که از قبل از کرونا بوده است وجود دارد و حتی توانمندی کارشناسان ما در این مدت ارتقا پیدا کرده و از طرف دیگر در فضای مجازی هم تسلط خوبی پیدا کردیم و اگر دانشگاه‌ها با حضور دانشجوها تشکیل شود تصورم این است که ما با مراجعه حضوری بیشتری مواجه خواهیم بود که شاید در حوزه نیروی انسانی مشکل پیدا کنیم که البته خوشبختانه دانشگاه به این جمع‌بندی رسیده است که این حوزه بخصوص با توجه به حضور دانشجوها باید تقویت بشود و اقداماتی هم در این زمینه صورت گرفته است.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به اجرای برنامه دانشگاه بدون دخانیات، گفت: چندسالی بود که دانشگاه تهران با تصویب مصوبه‌ای در شورای فرهنگی و هیأت رئیسه، مصمم بود به سمت دانشگاه بدون دخانیات برود که در این رابطه جلسات متعدی با حضور تشکل‌ها و استادان و مسئولان برگزار شد و کارهای پژوهشی و علمی از سال ۹۴ شروع شد و اجرای آن هم از خرداد ۱۴۰۰ آغاز شد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود