انجمن اولیا و مربیان دور مانده از اهداف/ وعدههایی که هیچگاه اجرا نشد
به گزارش مهر، آغاز همکاری خانه و مدرسه در قالب انجمن به سال ۱۳۲۶ شمسی برمی گردد. در آن سال شورای عالی فرهنگ، تشکیل این انجمنها را در همه آموزشگاهها همراه با شرح وظایفشان تصویب کرد. در سال ۱۳۴۶ شمسی، انجمن اولیا و مربیان ایران تاسیس و به ثبت رسید. اهداف و برنامه های اولیه انجمن اولیا و مربیان در مرامنامه اولیه این انجمن آمده است: " انجمن ملی اولیا و مربیان ایران سازمانی است غیرانتفاعی و غیردولتی، این موسسه با همکاری و پشتیبانی کسانی که به تربیت عمومی نونهالان و نوجوانان علاقه دارند تشکیل می شوند و هدفهای معین و مشخصی را بر محور سیاستهای کلی آموزش و پرورش کشور و با معیارهای فدراسیون بین المللی اولیا و مربیان برای نیل به هدفهای خود تعقیب می کند." انجمن اولیا و مربیان دارای بیش از 16 هدف مشخص است که از آنها می توان به تأمین مشارکت فکری، فرهنگی، عاطفی و آموزشی اولیا و تقویت، هماهنگی و همسویی تربیتی و آموزشی خانه و مدرسه، جلب همکاری اولیای دانش آموزان جهت مشارکت و کمک و ارتقای کیفیت فعالیتهای مربوط و ارائه پیشنهادهای لازم به مدیر مدرسه، همکاری و مشارکت با مدیر مدرسه در اجرای فعالیتهای پرورشی، برگزاری اردوهای دانش آموزی و بازدید از مراکز علمی اشاره کرد. همچنین تهیه برنامه ی بهداشتی و پزشکی با مشاوره افراد آگاه و کمک به مراقبان بهداشت ونظارت بر اجرای آن در مدرسه، خدمات فوق برنامه، اتخاذ تصمیم نسبت به سرویس رفت وبرگشت، مشاوره و برنامه ریزی در جهت تحقق هر چه بهتر اهداف انجمن، همکاری و مشارکت با شورای معلمان در برگزاری کلاسهای فوق برنامه از دیگر اهداف این انجمن است. تلاش و همکاری برای جلب مشارکت اولیای دانش آموزان، صاحبان ِحَرف، افراد خیر ومؤسسات خیریه در تأمین امکانات مورد نیاز، نظارت بر چگونگی اخذ کمکهای مردمی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و نظارت بر نحوه هزینه وجوه حاصل از کمکهای مردمی نیز از اهداف نهایی این انجمن به شمار می رود. موقیعت فعلی انجمن اولیا و مربیان اما امروز و پس از گذشت 43 سال از تاسیس این انجمن، کارکرد و اهداف اصلی آن به حاشیه رفته و هسته مرکزی آن در حال تغییر است. در اردیبهشت امسال، انجمن اولیا و مربیان در پست اداری با دو نهاد دیگر یعنی سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی و مرکز امور زنان وزارت آموزش و پرورش ادغام و به سازمان مدارس غیردولتی، مشارکتهای مردمی و خانواده تبدیل شد و ریاست آن را نیز فرشته حشمتیان که پیش از این قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در انجمن اولیا و مربیان بود، به عهده گرفت. این ادغام در حالی صورت گرفت که قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در انجمن اولیا و مربیان اردیبهشت ماه سال 1389 در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه اساسنامه و ساختار این انجمن از 17 سال پیش هیچ تغییری نکرده است، گفته بود: ساختار مدیریتی انجمن نیز دچار تغییراتی شده که در حال نهایی شدن است و این ساختار جدید قطعا می تواند در ارتقای انجمن اولیا و مربیان تاثیرگذارتر باشد. به گفته حشمتیان، اساسنامه انجمن اولیا و مربیان براساس آسیب شناسیهای جدید جامعه و نیازسنجیهایی که از سطح مدارس به عمل آمده اصلاح شده و موجب تقویت حضور والدین در مدارس و تاثیر آنها در فرایند تصمیم گیریهای مدرسه شده است. بسیاری از فعالان انجمن اولیا و مربیان معتقدند که این اقدام وزیر آموزش و پرورش موجب مغفول ماندن برنامه های این انجمن از سوی مسئولان مربوطه شد، چرا که سازمان مدارس غیردولتی نهاد گسترده ای است که تمام فرصت مسئولان ارشد خود را به خود اختصاص داده و کمتر زمانی را برای رسیدگی به برنامه های انجمن اختصاص می دهد در حالی که فضای بحرانی اجتماعی امروز ایجاب می کند این نهاد بیش از گذشته تقویت شود. هم اکنون فعالیت انجمن اولیا و مربیان در برگزاری کلاسهای آموزشی برای والدین، تهیه نشریه پیوند و ارائه خدمات مشاوره ای به والدین آن هم به شکل محدود و تنها در مناطق شهری خلاصه شده است و به جز این برنامه های معمول که از گذشته نیز وجود داشته طرحهای دیگری را دنبال نمی کند. از سوی دیگر انجمن اولیا و مربیان طی سالهای گذشته در مدارس، اهرمی برای دریافت پول از والدین دانش آموزان شده و به دلیل اینکه وزارت آموزش و پرورش به مدیران اجازه دریافت هرگونه وجه نقد از والدین را نداده این اعضای انجمن هستند که در قالبی جدید ایفای نقش می کنند. اگرچه انجمن اولیا و مربیان طی سالهای گذشته با تدوین طرحی در ساماندهی کردن تخصص و مهارتهای والدین دانش آموزان و ایجاد اتاق فکر سعی داشته که رویکرد مالی خود به اعضای انجمن را به همفکری و همیاری تغییر دهد و مُهر بدنامی " پولی بودن "را از پیشانی خود پاک کند، اما تاکنون در این زمینه موفق نبوده است و همچنان والدین دانش آموزان تشکیل جلسات و نامه های انجمن اولیا و مربیان را مساوی با دریافت پول می دانند.
