چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - 27 Oct 2021
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۵ تير ۱۴۰۰ / ۰۸:۲۲
کد مطلب: 53884
۱۲

چگونه به آرامش برسیم؟

فاطمه سادات زاهدی
چگونه به آرامش برسیم؟
به گزارش میگنا همه ما دوست داریم در دقایقی احساس آرامش درونی را تجربه کنیم. یکی از خصوصیات انسانی و معنوی که در دنیای امروزی مورد چالش قرار گرفته، آرامش است، چه آرامش درونی و چه آرامش جهانی. به نظر می‌رسد که در دنیای پرهیاهو و زندگی پرسرعت بشر امروزی، آرامش به تدریج به اکسیری کمیاب تبدیل شده است و تنها عده کمی از آن بهره مند هستند.

باید گفت استرس های زندگی پیچیده شهری یکی از عوامل مهم سلب آرامش است، مشکلات دیگر زندگی همچون مشکلات اقتصادی، جسمی و روحی از عوامل دیگر هستند. بسیاری از افرادی که برای روان درمانی و مشاوره مراجعه می‌کنند به طور خودآگاه یا ناخودآگاه به دنبال کسب این آرامش هستند، اما مشکل این است که بسیاری اوقات در جای مناسب به دنبال این آرامش نیستیم.

دیل کارنگی از نویسندگان و مدرسان بسیار موفق آمریکایی در این مورد می‌گوید : "اگر نیم قرن زندگی مطلبی را به من آموخته باشد این است که هیچ چیز به جز خود شخص نمی‌تواند برای خود آرامش ایجاد کند. "

به نظر بسیاری از بزرگان و اندیشمندان و براساس تجربه بسیاری از انسان ها آرامش حقیقی در درون انسان یافت می‌شود.

اوتورنک، از روانشناسان به نام و همکار نزدیک فروید، می‌گوید: آنچه که ما در درون به دست می‌آوریم واقعیت بیرونی زندگی ما را تغییر خواهد داد. ممکن است فکر کنیم رسیدن به اهدافمان در زندگی ما را به آرامشی پایدار خواهد رساند. مثلاً اگر در رشته دلخواهم دردانشگاه قبول شوم، اگر فارغ التحصیل شوم، اگر کار مناسب پیدا کنم، اگر با شخص مورد علاقه ام ازدواج کنم، و اگر به آرامش واقعی می‌رسیم، ولی بسیاری از اوقات به آنچه که می‌خواهیم می‌رسیم و هنوز از آرامش خبری نیست. البته رسیدن به اهداف ارزشمند یکی از عوامل لازم برای رسیدن به آرامش است، اما کافی نیست.

راز رسیدن به آرامش درون در این است که اشتباهات خود را بپذیرید و بدانید که فقط خودتان می توانید آنها را به موفقیت تبدیل کنید. در ادامه به چند راهکار ساده و قابل دسترس برای همگان جهت رسیدن به آرامش درون اشاره خواهیم کرد:

نفس عمیق
هنگامی که شما بر تنفس خود تمرکز می کنید، تمرکز ذهن روی فرآیند تقویت کننده زندگی، جذب هوا و بیرون آوردن آن است. پنج نفس طولانی و عمیق را انجام دهید و همانطور که این کار را انجام می دهید، روی ریه ها و دیافراگم ها تمرکز کنید.

پیاده روی کنید
بودن در هوای تازه می تواند شما را به یک دنیای خوب ببرد و حس خوب و آرامش را ترویج می دهد. حتی با وجود شرایط کرونا ، با حفظ تمام پروتوکل های بهداشتی، بیرون بروید و نفس بکشید، به خصوص در روزهای آفتابی.

پذیرش
پذیرش برای آرامش روح و ذهن حیاتی است؛ پذیرش اینکه ضمانت هایی در جهان وجود دارد و یادگیری تحمل عدم اطمینان، جهش بزرگی در آرامش است. تمایز بین آنچه می توانید و نمی توانید کنترل نمی شود.

عشق به خود
هرچه بیشتر ما خودمان را دوست داشته باشیم، آرامش ذهنی بیشتر می شود؛ ما بیشتر خودمان را قبول می‌کنیم و احساس بهتری خواهیم داشت، مهم نیست که چه وضعیتی داریم. نا امنی کمتری را تجربه می‌کنیم و در نتیجه آرامش درونی و ذهنیمان افزایش می‌یابد.

حس شوخ طبعی
زیاد بخندید. زمانی که جنبه های بامزه و خنده دار جهان را ببینید، جهان بلافاصله محل خوبی خواهد شد. خنده یک پادزهر عالی برای استرس است و هورمون هایی را که به ما آرامش می بخشد آزاد می کند.

بررسی های منظم بهداشتی را انجام دهید
این کار سلامت شما را حفظ می کند. مراقب خودتان باشید ؛ انجام ندادنش می تواند به دلیل کمبود عزت نفس باشد و این به نوبه خود بر روشی است که ما جهان را می بینیم و نحوه ارتباط دیگران با ما را تحت تاثیر قرار می دهد، پس با خودتان بیشتر مهربان باشید.

در لحظه زندگی کنید
به جای نگرانی در مورد گذشته و یا آزار و شکنجه خود در مورد آینده، از زمان حالتان واقعا لذت ببرید این تنها چیزی است که در این لحظه از زمان دارید.وقتی که ما در حال حاضر زندگی کنیم، نگرانی های گذشته و آینده نمی توانند ما را نگران کنند.


نویسنده:  فاطمه سادات زاهدی -کارشناس ارشد مشاوره
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت اضطراب زنان چیست؟
خودافشایی درمانگر در جلسات مشاوره روانشناسی
روانشناسی انتقام
تخریب زندگی کودکانه
«ازدواج درمانی» چیست و چگونه زندگی مشترک را نجات می‌دهد؟
تفاوت دیسک کمر و سیاتیک: بهترین راه تشخیص و درمان
با همسر ایرادگیر و غرغرو چه رفتاری کنیم؟
در ایران کدام الگوی بینی و چانه، جذاب است؟
به این درخواست‌های همسر خود با قدرت «نه» بگویید!
تاثير وابستگی و دلبستگی دركودكی
چگونه با اختلالات خُلقی ناشی از تغییر فصل کنار بیاییم؟
با این ۲۰ نکته بی‌نظیر خود را جوان نگه دارید!
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد