کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چگونه اعتماد به نفس را در خود افزایش دهیم؟

عزت نفس با اعتماد به نفس چه تفاوتی دارد؟

باشگاه خبرنگاران , 16 تير 1400 ساعت 14:03

یک روانشناس گفت: کمبود عزت نفس باعث می‌شود که برای استعدادها و توانمندی‌های خودمان ارزش کمتری قائل شویم.


حسین ابراهیمی مقدم روانشناس گفت: این روزها در ارتباط با مفاهیمی مثل اعتماد به نفس و عزت نفس صحبت می‌شود و شاید اولین سوال در ذهن پیش بیاید که عزت نفس با اعتماد به نفس چه تفاوتی دارد؟
 
درست است که عزت نفس و اعتماد به نفس معنای بسیار نزدیکی به هم دارند و معمولا روی یکدیگر تاثیر و تاثر دارند، ولی کمی متفاوت هستند.
وی بیان کرد: اعتماد به نفس برمی گردد به اینکه فرد به توانایی‌ها و کارکردهایش اعتماد داشته باشد. به عنوان مثال یک راننده به توانایی خودش در ارتباط با هدایت اتومبیل اعتماد داشته و یا یک معلم به این که یک کلاس را به خوبی اداره کند، اعتماد داشته باشد در اینجا می‌گوییم فرد در این زمینه خاص اعتماد به نفس دارد. ممکن است یک فرد در همه‌ی زمینه‌ها اعتماد به نفس نداشته باشد.

این روانشناس ادامه داد: آنچه فرد به عنوان اعتماد و مطمئن بودن از توانمندی‌های خود بشناسد، اعتماد به نفس تلقی می‌شود. بسیاری از افراد خودشان را قبول ندارند و در زمینه‌ای که مدت‌ها در آن مشغول به کار و فعالیت هستند را باور ندارند و به عبارتی از اعتماد به نفس ضعیفی برخوردار هستند.

ابراهیمی مقدم افزود: عزت نفس به احساس ارزشمندی که فرد به خود می‌دهد، برمی‌گردد. فرد باید برای خود ارزش قائل شود. زمانی که فرد به خودش اهمیت و ارزش دهد، دست به هرکاری نمی‌زند و باعث آسیب رساندن به خود نمی‌شود. فردی که از عزت نفس پایینی برخوردار است ممکن است دست به هر خطا و اشتباهی بزند. اعتماد به نفس بالا یکی از اصلی‌ترین نیازهای مهم هر فردی است و هر فرد باید در زندگی خود از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشد تا احساس مفید بودن و خوشبختی کند.

وی تصریح کرد: بدون شک هر انسانی دارای نقاط ضعف و قوت است، اما مسئله اصلی این است که در برخی موارد تمرکز ما بر روی نقاط ضعف افراد بسیار بیشتر از نقاط قوت آنهاست. به همین علت سبب می‌شود که آن فرد اعتماد به نفس پایین پیدا کند و مرتب با نقاط ضعف خود درگیر باشد. حتی ممکن است در موارد بسیار حاد و شدید، فرد این احساس را داشته باشد که انسان مفیدی نیست. حتی توانایی انجام هیچ کاری را نیز ندارد. به همین دلیل دچار اعتماد به نفس پایین می‌شود.

اعتماد به نفس را چگونه در خود افزایش دهیم؟
وی راهکارهای زیر را برای افزایش اعتماد به نفس مهم دانست:
۱- شناخت عمیق و درستی از خود داشته باشید.
۲- نقاط ضعف خود را بشناسید.
۳- از مقایسه کردن خود با دیگران جدا بپرهیزید.
۴- کارهایی را که به خوبی انجام داده‌اید را به یاد آورید.
۵- به خود اطمینان دهید که شما هم می‌توانید اشتباه کنید.
۶- کاری را که در آن ماهر هستید، انجام دهید.
۷- از کسانی که شما را تحقیر می‌کنند و باور ندارند، دوری کنید.
 
 


کد مطلب: 53900

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/53900/عزت-نفس-اعتماد-تفاوتی

میگنا
  https://www.migna.ir