کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راهنمایی‌هایی برای همسر ناراضی

با همسری که نمی‌خواهد تغییر کند، چه کنیم؟

سواد زندگی , 19 تير 1400 ساعت 19:18

در مواجهه با همسری که مشکلی جدی یا رفتاری آزاردهنده دارد، اگر نخواهید جدا شوید؛ واقعاً چه‌کاری می‌توانید انجام دهید؟ هیچ راه حل ساده‌ای وجود ندارد. با برخی از این شرایط می‌توان کنار آمد و برای برخی دیگر باید توافقی انجام داد یا به‌اصطلاح معامله کرد. فقط شما میدانید که با هر وضعیتی چطور کنار بیایید که حس خودتان هم خوب باشد. در این درس چند راهنمایی ارائه می‌شود.


آیا همسرتان از این‌که حال خوبی ندارد شکایت می‌کند اما نزد پزشک نمی‌رود؟ آیا همسرتان برای گذراندن یک‌شب عاشقانه یا تفریح با شما برنامه‌ریزی می‌کند و سپس زیرش می‌زند و یا با خستگی بیش‌ازحد یا داشتن حال بد آن را خراب می‌کند؟ آیا شریک زندگی شما قول‌هایی می‌دهد که عملی نمی‌شوند؟ آیا همسرتان بااینکه تصدیق می‌کند که در روابط شما مشکلاتی وجود دارد اما درعین‌حال از تلاش برای تغییر رفتار یا مراجعه به مشاور ازدواج با شما خودداری می‌کند؟
 
اگر پاسخ شما به همه یا بیشتر این سؤالات "بله" است، به نظر می‌رسد با همسر یا شریکی زندگی خود مشکل‌دارید و آن این است که او از تغییر خودداری می‌کند یا انگیزه‌ای برای تغییر ندارد.

مسائل مربوط به ازدواج
سرخوردگی از این‌که همسرتان نیت‌های خوبی ندارد یا چیزی می‌گوید و کاری دیگری انجام می‌دهد یا نقض قول‌ها و وعده‌های مداوم آرام‌آرام ازدواج شمارا از صمیمیت عاطفی و جسمی تهی می‌کند. اگر همسرتان راضی نمی‌شود با شما نزد مشاور ازدواج برود که دیگر بدتر. این غُوزِ بالا غُوز است و ناامیدی را بیشتر می‌کند.


نمونه رفتارهایی که باعث اصطحکاک می‌شود
اما در مواجهه با همسری که مشکلی جدی یا رفتاری آزاردهنده دارد، واقعاً چه‌کاری می‌توانید انجام دهید؟ در اینجا چند نمونه از رفتارهای همسری آورده شده است که ممکن است باعث اصطکاک اساسی در روابط زناشویی شما شود:

•برای بچه‌ها یا شما وقت نمی‌گذارد
•از شما سوءاستفاده احساسی یا جسمی می‌کند
• غالباً بی‌وفایی می‌کند
• اهل قمار است
• مشروبات الکلی مصرف می‌کند و اغلب مست است
مواد مخدر مصرف می‌کند
• برخوردهای بسیار منفی با شما و اطرافیانتان دارد
• قادر به نگه‌داشتن کارش نیست و مرتب شغل عوض می‌کند
• ولخرج است


چند راهنما برای همسران ناراضی
اگر همسرتان تغییر نکند یا برای بهبود وضعیت خود در رابطه زناشویی تلاشی به خرج ندهد، ممکن است ازدواج شما در مسیر طلاق باشد. اگرچه کنار آمدن با این نوع شرایط کار آسانی نیست، اما در مورد چگونگی کنار آمدن با رابطه زناشویی دشواری که در آن تنها یک طرف خواهان تغییر است.

وقتی همسرتان دلیلی برای تغییر نبیند هیچ راه حل ساده‌ای وجود ندارد. با برخی از این شرایط می‌توان کنار آمد و برای برخی دیگر باید توافقی انجام داد یا به‌اصطلاح معامله کرد. فقط شما میدانید که با هر وضعیتی چطور کنار بیایید که حس خودتان هم خوب باشد. در این درس چند راهنمایی ارائه می‌شود.


شما نمی‌توانید همسرتان را تغییر دهید
پذیرش این نکته مهم است که شما نمی‌توانید همسرتان را تغییر دهید. شما فقط می‌توانید خود و واکنش‌های خود را تغییر دهید. تغییر رفتار شما باعث می‌شود همسرتان هم بخواهد یا وادار شود*** تغییراتی ایجاد کند. 

سعی کنید به موقعیت‌های دشوار پاسخ‌های متفاوتی بدهید. اگر بارها و بارها راجع به یک موضوع همین بحث را داشته‌اید، بگویید که دوباره موضوع (این بحث تکراری) را تکرار نخواهید کرد و از اتاق خارج شوید. اگر قبلاً احساستان را راجع به موضوع ابراز نکرده‌اید، اکنون احساستان را به همسرتان بگویید. در فضای سوءاستفاده و فحاشی باقی نمانید و جان خود و فرزندان خود را به خطر نیندازید.


خودت را بشناس
خودتان را بشناسید. یعنی به نگرش‌ها، رفتارها، انتظارات، امیدها، رؤیاها، خاطرات، نگرانی‌ها، عوامل ایجادکننده رفتار، ترس و ... در روابط روزانه زناشویی‌تان نگاه کنید، از خود بپرسید که اگر شرایط بهتر نشود فکر می‌کنید تا چه مدت می‌توانید با این شرایط را بسازید و در ازدواج خود بمانید.

برای جلوگیری از احساس افسردگی یا درماندگی، درک نقش خود در درگیری‌های زندگی زناشویی و روشن کردن برنامه‌های آینده خود، فردی را برای مشاوره در نظر بگیرید.

تصمیم بگیرید که با کدام یک از رفتارهای منفی همسرتان می‌توانید زندگی کنید و روی کدام یک باید توفق و معامله کنید. تصمیم بگیرید که آیا می‌توانید با شرایط تحریک‌کننده و آسیب‌زای ازدواج خودسازگار شوید یا خیر.

با مشکلات روبرو شوید
همسرتان ممکن است به اندازه شما از زندگی زناشویی ناامید و ناراضی نباشد. هنگام تقسیم عشق خود به همسرتان، نگرانی‌ها و ترس های تان را در مورد آینده ازدواج بیان کنید. اگر در عشق خود شک دارید، لیستی ازآنچه را در مورد شریک زندگی خود دوست دارید، تهیه کنید.
مکالمه با همسرتان را برای شناسایی رفتارها و مواجهه با مسائلی که در ازدواج شما ایجاد می‌کنند به بعد موکول نکنید. 


راهکارهای مکالمه دشوار
• موافقت کنید که چارچوب زمانی مشخصی را برای ارزیابی مجدد روند روابط وزندگی‌تان تعیین کنید. مثلاً ماهی یک‌بار یا در آخرین جمعه هرماه.
• خونگرم باشید و تقابل نداشته باشید. انگیزه شما از این مکالمه پیش برد امور به نفع خودتان است پس از در تقابل و با موضع‌گیری وارد آن نشوید.
•  برای حل مسائل در طی مکالمه طوفان فکری ایجاد کنید و در مورد راه حل‌های مشکل بحث کنید. امکان گرفتن مشاوره ازدواج از یک درمانگر را مطرح کنید.
• زمانی را انتخاب کنید که هیچ کدام خسته نباشید. این مکالمه را برای زمانی بگذارید که خسته نیستید. یک روز تعطیل مثلاً. به‌هرحال وقتی شما یا همسر یا هر دو از سرکار برگشته‌اید اصلاً زمان مناسبی برای این مکالمه نیست.
• نحوه تأثیر این مسئله را در روابط زناشویی روشن کنید.
• سخنرانی نکنید.
• مشکل را شناسایی و بیان کنید. بسیاری از اوقات بیان کردن مشکل در یک عبارت نیمی از راه حل را در اختیار ما می‌گذارد. این عبارت باید با کلمات مشخص و بدون استفاده از استعاره یا مثال بتواند مشکل را بیان کند.
• مکانی را برای مکالمه انتخاب کنید که فاقد حواس‌پرتی باشد.
• در موضوع باقی بمانید. در هر مکالمه‌ای ممکن است از موضوع خارج شویم. مدام به خود یادآوری کنید که مکالمه را در موضوع اصلی نگه‌دارید. برای این کار می‌توانید روی تکه کاغذ یا دفترچه بنویسید "در موضوع باقی بمان" و با خود قرار بگذارید که هر چند دقیقه یکبار به آن نگاه کنید.
• در مورد آنچه در رابطه خود "می‌خواهید" صحبت کنید، نه در مورد آنچه که "نمی‌خواهید". توضیح دهید که "چه چیزی" شما را "شاد و راضی" می‌کند.
• سعی کنید چیزی مانند این بگویید: "ما خیلی اختلاف داریم و ادامه این وضعیت باعث قطع ارتباط بین ما می‌شود. به همین دلیل دوست دارم با همدیگر به یک مشاوره "زوج درمانی" برویم." یا "من شما را دوست دارم و به شما اهمیت می‌دهم. برای یادگیری نحوه برقراری ارتباط بهتر با شما به کمک نیاز دارم. دوست دارم با شما نزد یک مشاور بروم."


دوباره ارزیابی کنید
اگر وقتی با همسر خود آماده ارزیابی مجدد مسائل ازدواج خود هستید و اوضاع خوب پیش نمی‌رود، به این سؤالات فکر کنید:
• آیا این یک بحران موقت است یا پایان ازدواج شما؟
•بهترین اتفاقی که ممکن است اگر در کنار هم بمانید روی دهد، چیست؟
•بهترین اتفاق ممکن در صورت طلاق چیست؟
• بدترین اتفاقی که می‌تواند بیفتد اگر باهم بمانید چیست؟
• بدترین اتفاقی که ممکن است در صورت طلاق رخ دهد چیست؟
پاسخ دادن روشن به این سؤالات به شما کمک خواهد کرد که تصمیم بهتری برای زندگی زناشویی خود بگیرید. تصمیمی که در آینده بر آن غبطه نخورد یا پشیمان نباشید.

ختم کلام
زمانی که تنها یکی از شما مایل است به مسائل مربوط به زناشویی بپردازد، هیچ پاسخ ساده‌ای در کار نیست. کارهایی وجود دارند که شما می‌توانید انجام دهید تا بتوانید توانایی خود را برای مقابله با این وضعیت بهبود بخشید، اما پایان دادن به رابطه نیز یک گزینه است. تنها شما می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما مناسب است.


کد مطلب: 53940

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/53940/همسری-نمی-خواهد-تغییر-کند-کنیم

میگنا
  https://www.migna.ir