شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۰ / ۱۸:۰۵
کد مطلب: 53952
۲

تاب آوری در افراد مبتلا به ام اس

تاب آوری در افراد مبتلا به ام اس
ناراحتی، شادی، ترس، خشم، اضطراب، رضایتمندی، همه این موارد و بیشتر، احساساتی هستند که افراد مبتلا به ام اس آن را در طول زندگی خود تجربه می کنند. باید دانست که احساسات "درست" یا "غلط" نیستند و در این زمینه هیچ مسیر مستقیمی هنگام کنار آمدن با تمامی ابهامات و تردیدها و تمامی تغییرات که به دنبال تشخیص ام اس می آیند، وجود ندارد.

بطورکلی آنچه محققان درباره احساسات و بیماری ام اس آموخته اند و چگونگی توسعه مهارتهای مقابله ای مفید را توصیف می کنند عبارتند از:
- احساسات شما ممکن است با گذشت زمان تغییر کند
- هیچ کدام از افراد مبتلا به ام اس احساسات یکسانی را تجربه نمی کنند
- احساسات منفی لزوما بد یا مخرب نیستند
- داشتن بیماری ام اس به معنای زندگی با اندوه و ناراحتی نیست
- افراد لزوما احساسات را مرحله به مرحله تجربه نمی کنند
- بسیاری از افراد مبتلا به ام اس زندگی شاد و رضایت بخشی را تجربه می کنند بدون اینکه افسردگی و اضطراب قابل توجی تجربه کنند
- بسیاری از میزان شدت پاسخ های عاطفی نا آگاه هستند
- برخی افراد نیز احساسات خود را نسبت به ام اس نشان می دهند.

احساسات می آیند و می روند، اما برخی از احساسات منفی ممکن است معطل بمانند و به شرایط جدی تری مانند افسردگی (که در افراد مبتلا به ام اس شایع است) تبدیل شوند. اما در حالی که افسردگی یک بیماری جدی است که باید توسط روانشناسان تشخیص داده شود و درمان شود ، بسیاری از احساسات را می توان با یادگیری اصلاح رفتار و نحوه تفکر شما در مورد موقعیت های خاص ، مدیریت کرد.

در این حوزه برخی از متخصصین راهبردهایی را برای کمک به افزایش یا حفظ تاب آوری و کمک به کاهش استرس، اضطراب و سایر احساسات منفی ارائه می دهند:

1. احساسات مثبت را در خود پرورش دهید. احساسات مثبت مانند شادی و خوشیختی برای سلامتی مهم هستند. سعی کنید هر روز احساسات مثبتی داشته باشید. کارهایی که در ایجاد شادی و لذت شما اثرگذار است را یادداشت نمایید(بنویسید).چیزهایی که می دانید باعث خوشحالی شما می شود(نوازش با گربه خود) با چیزهایی که دوست دارید امتحان کنید(شاید یک سرگرمی جدید) این می تواند به سادگی گوش کردن به موسیقی مورد علاقه در ماشین باشد، یا شامل افراد دیگر شود مانند گفتگو با دوست، داوطلب شدن یا گذراندن وقت بیشتر با یکی از اعضای خانواده که از شرکت شما لذت می برید، باشد.

2. از منظر جسمی و اجتماعی فعال باشید. یکی از بهترین روش ها برای بهبود  یا حفظ سلامت جسمی و روانی، ورزش کردن است. فعالیت ورزشی را جزئی از زندگی روزمره خود قرار دهید. پزشک و درمانگر می تواند با توجه به محدودیت های شما، بهترین و مناسب ترین ورزش را انتخاب نماید. در ابتدا شاید با چند دقیقه در روز شروع کنید اما تدریجا، هفته به هفته و سپس ماه به ماه این میزان افزایش می یابد. با این روش در طول زمان قدرت تحمل خود را نیز بالا می برید. ورزش گروهی نیز یک تجربه اجتماعی است که باعث نشاط فرد می شود.

3. مهارت های تن آرامی را تمرین نمایید. تکنینک های زیادی وجود دارد که می توانید یاد بگیرید تا احساس سلامتی ،آرامش را تقویت کنید. وضعیت جسمی راحت و استراحت عمیق، تغییرات مثبت جسمی همچون کاهش فشار خون و انقباض عضلات را در پی دارد. برخی از این تکنیک ها شامل تنفس عمیق و برخی دیگر شامل تماشای تصاویر و مناظر آرام بخش است.

4. درباره چالش های متفاوت فکر کنید. در صورت پافشاری بر افکار منفی و هشدار دهنده - که تا حدی نیز عادی است احساس بدی در شما ایجاد می شود. در این حالت نسبت به شرایط خود آگاهی داشته و گفتگوی مثبت با خود را جایگزین گفتگوی منفی کنید. یادداشت و تکرار گفتار مثبت و مایه قوت قلب، و افکار طنزآمیز بسیار مفید هستند. به چیزهایی که اگر به خودتان بگویید حس خوبی ایجاد می نماید فکر کرده و چالش های زندگی با بیماری ام اس را مدیریت کنید که به افزایش احساس کنترل بر موقعیت موجود کمک می نماید.

5. از حمایت و پشتیبانی دیگران استفاده کنید.  روش های مختلفی وجود دارد که می توانید از پشتیبانی دیگران برای کمک به شما در مدیریت احساسات و ایجاد انعطاف پذیری استفاده کنید. پشتیبانی از طرف یکی از اعضای خانواده یا دوستان صمیمی شروع خوبی است. برای پشتیبانی رسمی بیشتر ، ممکن است بخواهید با گروه های پشتیبانی MS، شبکه های تلفنی، گروه های بحث مبتنی بر وب ، گروه های کلیسا یا درمان ارتباط برقرار کنید. عضویت در یک گروه اجتماعی مانند کتابخانه، انجمن سرگرمی، گروه تاریخی یا هنری یا یک سازمان های خیریه یا کارهای داوطلبانه از دیگر گزینه های یافتن حمایت غیررسمی است.

منبع: اینجا
*دکتر جواد طلسچی یکتا
؛ مددکار اجتماعی و مدیر مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن