پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ / ۰۷:۲۶
کد مطلب: 53975
۹
۴
هلیا دختر نوجوانی که با قمه کشی معروف شد!

واکنش منفی کاربران نسبت به درگیری و قمه‌کشی دختران نوجوان اصفهانی

واکنش منفی کاربران نسبت به درگیری و قمه‌کشی دختران نوجوان اصفهانی

چند روزی است ویدیویی از دعوای چند دختر نوجوان اصفهانی با پوشش نامتعارف در فضای مجازی منتشر می‌شود که در آن دختران کم سن وسال دهه هشتادی با یکدیگر درگیر می‌شوند و موهای همدیگر را می کشند و در درگیری علاوه بر اینکه الفاظ رکیک و ناسزا به یکدیگر می‌گویند، یکی از دختران به نام «هلیا» است قمه‌ای را از لباسش بیرون می‌آورد و برای دیگران خط و نشان می‌کشد.

اینکه هلیا دختر قمه کش از پیش قمه بزرگی در شلوارش همراه داشته است نشان داد که این دختر دارای اختلال شخصیتی و روحیه مجرمانه دارد و اگر هلیا کنترل نشود شاید در آینده ای نزدیک، شاهد یک قتل باشیم.  هنوز مشخص نیست علت این درگیری وقیحانه دختر قمه کش و کسانی که در این نزاع حضور داشتند چیست(به نظر می رسد این یک قرار دعوا بوده است؛ در ویدئو مشخص است که دخترها که دو گروه هستند، ابتدا درگیری لفظی دارند و ناگهان تنش میان آنها به برخورد شدید کلامی و فیزیکی از نوع کشیدن مو و لگدپرانی دو نفر می انجامد).

اما همین فیلم یک خطر بزرگ اجتماعی را دربر دارد که تا از بروز حوادث اینچنینی در آینده پیشگیری کرد. این ویدئو بازتاب وسیعی داشته است و فعالان و مددکاران اجتماعی به آن واکنش نشان دادند.

پس از بازتاب وسیع ویدئو علی اصفهانی دادستان عمومی و انقلاب اصفهان در واکنش به انتشار کلیپ قدرت نمایی با سلاح سرد دختر نوجوان اصفهانی اظهار داشت: ناهنجاری‌های اجتماعی در غفلت خانواده‌ها و نهادهای متولی فرهنگی به صورت جدی نوجوانان را در معرض تهدید قرار داده است.

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان ضمن اشاره به صدور دستور جهت شناسایی و تشکیل پرونده شخصیت و مددکاری اجتماعی برای افراد خاطی بر ضرورت بررسی روان شناسی و جامعه‌شناختی برخی رفتارهای هنجارشکنانه تاکید کرد.

 

وی در عین حال از خانواده‌ها نیز خواست تا به این نکته مهم نیز توجه کنند که عواقب ناشی از عدم نظارت و تقلید برخی حرکات یا دسترسی به سلاح سرد می‌تواند جبران ناپذیر باشد و خشونت و حتی قتل را به کانون خانواده‌ها بکشاند.

طبق ماده ۲۰۳ قانون مجازات اسلامی، در جرایمی که مجازات قانونی آن‌ها سلب حیات، قطع عضو، حبس ابد و یا تعزیر درجه چهار و بالاتر است و همچنین در جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی که میزان دیه آن‌ها ثلث دیه کامل مجنی علیه یا بیش از آن است، بازپرس مکلف است در حین انجام تحقیقات دستور تشکیل پرونده شخصیت را به واحد مددکاری اجتماعی صادر کند.

این پرونده که به صورت مجزا از پرونده عمل مجرمانه تشکیل می‌شود، حاوی گزارش مددکار اجتماعی در خصوص وضعیت مادی و گزارش پزشکی و روان‌پزشکی خواهد بود.

همچنین طبق ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی، در جرایم تعزیزی درجه پنج و شش، تشکیل پرونده شخصیت در مورد اطفال و نوجوانان توسط دادسرا یا دادگاه اطفال و نوجوانان الزامی است.
 

 
 
دکتر رضا غنی لو جرم شناس: لازم به ذكر است كه ما در روانشناسی اجتماعی، پرخاشگری و خشونت را نتیجه احساس ناكامی فرد می‌دانیم؛ آنقدر كه بدون شك ریشه پرخاشگری و رفتارهای ناهنجار فرد، به یك ناكامی و گله‌مندی در وجود او برمی‌گردد. در واقع با گسترش فضاهای ارتباطی و مجازی، كودكان، نوجوانان و جوانان ما با موضوعاتی روبه‌رو شده‌اند كه جای‌ خالی‌اش را در زندگی خودشان احساس می‌كنند. آن‌وقت آیا ما می‌توانیم دختری را كه در تمام طول شبانه‌روز در معرض بمباران اطلاعات در شبكه‌های اجتماعی و تماشای فضاهای لوكس و دور از دسترس خودش است، قانع كنیم كه با شرایط امروز جامعه بسازد و به حداقل‌ها اكتفا كند؟ طبیعتا كار سختی در پیش خواهیم داشت.


چرا هلیا قمه کشید؟
در همین رابطه سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی در گفتگویی درباره ریشه های این رفتار توضیحاتی ارائه کرد. او گفت: «اگرچه حتماً لازم است که وضعیت خانوادگی، سلامت روان و وابستگی این فرد به مواد مخدر بررسی شود، ولی در کل نتیجه‌ای که می‌توان گرفت این است که ظهور و بروز این رفتارها یک «نشانه» است؛ نشانه و پیامی که این کلیپ به ما می‌دهد این است که حال بچه‌های ما خوب نیست. مختص این اتفاق هم نیست، چون هر از چند گاهی شاهد چنین حوادث و اتفاقاتی هستیم و این بار اول نیست، بار آخر هم نیست.»

پرسش اصلی رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران این است که ما چقدر روی سواد سلامت روانی و مهارت‌های تاب آوری و ارتباطی کار کردیم؟ او تاکید کرد: «بخشی از این رفتارها ناشی از ضعف در این حوزه‌هاست که در قالب خشونت خودش را نشان می‌دهد. نکته دیگر که سالهاست درباره آن کار نکردیم، نادیده گرفتن سواد اجتماعی در برنامه‌ریزی آموزشی ماست.»

به اعتقاد موسوی چلک، "چنین اتفاقاتی مدت‌ها قبل در زیرپوست شهر افتاده بوده و الان عیان شده است"، او ادامه داد: «ما مدت‌های مدیدی بود که نمی‌خواستیم واقعیت‌هایی از این دست را بپذیریم. نمایش چنین اتفاقاتی نشان می‌دهد که باید آن‌ها را بپذیریم و جدی شان بگیریم.»

این مددکار اجتماعی در پایان اضافه کرد: «بحث جرائم اجتماعی در میان نوجوانان زیر ۱۸ سال و همچنین در میان زنان موضوعاتی هستند که باید جدی شان بگیریم و به آن‌ها بیشتر توجه کنیم. شرایط اقتصادی و فشاری که روی خانواده هاست، اطلاعاتی که شبکه‌های اجتماعی بدون هیچ حریمی به افراد می‌دهند و فاصله عاطفی میان افراد خانواده همگی باعث شده که افراد به شکل‌های دیگری به فکر ابراز وجود کنند. ضمن اینکه در دوران کرونا فرصت تخلیه هیجانات برای نوجوانان کمتر شده است( مدارس-باشگاه-پارک و سینما تعطیل) بنابراین تخلیه هیجانات به شکل دیگری در جامعه اتفاق می‌افتد.»
 

 
قمه کشی آن هم توسط نوجوانی که درک درستی از خشونت ندارد، باعث شده تا کاربران با فعال سازی هشتگ هلیا (نام دختر قمه کش) در توئیتر، نظرات خود را در این باره مطرح کنند.
 
هر چند با دیدن این فیلم تاسف بار هم باز برخی کاربران سر شوخی و خنده را باز کرده اند و گروهی از آنها نگران جان دختربچه ها باشند، نگرانی خود را برای سرنوشت کش موی یکی از آنها که روی زمین افتاده بود ابراز کردند. عده ای دیگر هم تاب آوری «هلیا» را ستودند که با وجود داشتن قمه از آن استفاده نکرده است.

در این میان برخی از کاربران تربیت والدین را مقصر دانسته و گفته اند «واقعا تربیت و خانواده مهم‌ترین بخش زندگیه. هلیا رو خودمون قمه دادیم دستش وقتی به جای تحصیل، عشق سالم و ازدواج، گفتیم هرجا دوسداری برو هرکاری دلت میخواد بکن جوونی کن آزاد باش.»

عده‌ای از فعالان اجتماعی هم خواستار پاک کردن ویدیوی وایرال شده از هلیا هستند. این دسته کاربران معتقدند که هلیا در سنی با روحیه‌ای شکننده قرار دارد که با دست به دست شدن دعوایش ممکن است به آینده و افکار او لطمه وارد شود.

تعدادی از کاربران هم گفته اند با انتشار این نوع کلیپ ها، برای نوجوانان دیگر هم الگو سازی می شود و این افراد کم سن وسال هم پا در مسیر هلیا گذاشته و هزاران هلیای قمه کش ساخته خواهد شد.

پس از انتشار گسترده این فیلم در فضای مجازی و بازبینی چندباره آن، کاربران شبکه های اجتماعی نکته هایی عجیب کشف کردند. اول اینکه یک دختر نوجوان چرا باید قمه همراه داشته باشد؟ دوم اینکه او چگونه بدون ترس از آسیب دیدن آن را زیر شلوار خود پنهان کرده است؟ نکته سوم بیرون زدن نوک قمه از زیر شلوار در میانه دعواست که می توانست به یک فاجعه جبران ناپذیر بینجامد.

*واکنش منفی کاربران به دعوا و قمه کشی دختران در اصفهان:
- اصلا خنده دار نیست اصلا گریه اورم هست
- اینا ایندشون چی میشه واقعا 😐
- واقعا دلخراش بود قلبم به درد اومد 😔
- خانواده ندارن اینا؟ 😂😂😂
- مرحوم وحید مرادی دیگ خیالش راحته راهش ادامه داره
- من بعد از دیدن این کلیپ قید ازدواجو زدم فصل اخر جومونگ تو ایران درس میشه🔪🔪🔪🔪
- وحشتناکه. باور نکردنی مخصوصان اون حرف زشت دختره ناسلامتی مادر و همسرهای اینده هستن. 😮


#هلیا
#قمه_کشی
#دهه_هشتادیها
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
بله ... بعد یک عده دهن خودشون باز میکنند و میگن در ایران آزادی نیست ! جرأت دارین بیاین تو انگلیس اینکار رو بکنین بعد ببینید پلیس انگلیس باهاتون چی کار میکنه , فقط کافیه پلیس انگلیس تو دست تون یک چاقو نیم سانتی ببینه تا چه برسه به قمه , همچین نقره داغ تون بکنه تا دیگه هوس بدست گرفتن قمه که هیچ , ناخن گیر هم تو دستت نگیری !
Germany
مقصر اونایین ک دهه هشتادو تافته جدا بافته کردن ، گفتن اینا گودزیلان و ...
این یه نوجوانه علاقه داره خودنمایی کنه و قطعا اون قمه برای اینه
هلیا خیلی شبیه منه 🙂
من نمیدونستم نیاز به درمان دارم
و خداروشکر روانکاوم منو از نو تربیت کرد
ممنونم آقای ن 💜💙💚
Iran, Islamic Republic of
ما اکنون به لحاظ بیماری‌های روانی، خشونت جسمی، قتل و ضرب و جرح جزو کشورهایی با وضعیت نامطلوب هستیم که هر چه می‌گذرد، فساد مدیریتی و درگیری‌های جناحی نیز بر آن دامن می‌زند، به طوری که باعث نهادینه شدن خشونت و تبدیل رفتارهای خشن به وسیله برقراری ارتباط شده است.
بهمن
Iran, Islamic Republic of
اینها به اصطلاح می خواهند مادران فردای این کشور وپروش دهندگان نسل بعد باشند؟؟؟؟؟ وای برما!!!! این نتیجه تربیت بر اساس اصول فرهنگ بی درو پیکر غربی است ،بزرگترین چالش کشور ما چالش نظامی یا امنیتی یا حتی اقتصادی نیست، چرا در تمام این ابعاد ایران در حال ییشرفت و قدرتمند شدن است اما تنها قسمتی که در حال عقب نشینی و انفعال هستیم بعد فرهنگی است !!!! و پروپاگاندای تبلیغاتی صهیونیست ها و نظام سرمایه داری توانسته است با ابزار رسانه ای خودمانند ماهواره و گوشی همراه و رایانه و اینترنت و.........دردرون خانواده های مانفوذ کرده و کنترل تربیت کودکان را تاحدود زیای از دست خانواده ها و سیستم آموزشی ما خارج کرده وخود بعهده بگیرد!!!!!! واین بزرگترین خطر نه تنها برای جامعه ما بلکه برای کل جامعه بشری است!!!! ، لذا مهمترین وظیفه دولت جناب رئیسی و دیگر دولت های بعدی در بیست سال آینده مبارزه همه جانبه با این هجوم ناجوانمردانه فرهنگ مادی ومبتذل غربی است و همانطور که عرض کردم چون این یک هجوم منطقه ای ونقطه ای نیست بلکه یک هجوم جهانی و یورشی به فزهنگ بومی همه ملت هاست ،لذا مباره با آن نیز باید با هماهنگی تمام متفکرین آزاده در سرار دنیا باشد و ملت های تحت هجوم باید از حالت دفاعی صرف خارج شده و بطور هماهنگ و منسجم دست به یک پاتک فرهنگی به جبهه فرهنگ مبتذل غربی در سراسر جهان بزنند و تنها در اینصورت است که امکان موفقیت وجود دارد
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.