جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ / ۰۹:۲۲
کد مطلب: 53976
۸

انتقاد از جای خالی نظام روان‌شناسی در دادن برخی مجوزها

انتقاد از جای خالی نظام روان‌شناسی در دادن برخی مجوزها
به گزارش میگنا دکتر «رحمت رمضانی» در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: سازمان نظام روانشناسی از سال ۱۳۹۱ در استان همزمان با سراسر کشور بر اساس انتخاباتی که در سطح استان برگزار شد تاسیس شد و ابتدا در ساختمانی که متعلق به آموزش و پرورش بود راه‌اندازی شد. بعد از آن با توجه به آنکه قرارداد با آموزش و پرورش تمام شده ساختمان از نظام روانشناسی گرفته شد و سازمان الان مکان خاصی به صورت دولتی ندارد و همه فعالیت‌هایی که سازمان دارد در مرکز خصوصی انجام می‌شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی استان ایلام با بیان اینکه تلاش زیادی برای ساختمان از طریق استانداری کردیم و علی‌رغم نامه معاونت ریاست جمهوری که تاکید کرده بود به سازمان‌ استان‌ها ساختمان بدهید متاسفانه در استان هر چه تلاش کردیم نتیجه ای حاصل نشد و هنوز مکان خاصی نداریم.

رمضانی ادامه داد: اتفاق خوبی که افتاد این بود که معاونت ریاست‌جمهوری دستور داد که روسای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در استان در شورای اداری حضور داشته باشند که خوشبختانه در استان دعوت شد اما واقعیتش اینکه دستورالعمل خاصی برای فعالیت‌های این نماینده در شورای اداری وجود نداشت و چند سالی جلسات شورای اداری استانداری شرکت کردیم اما چون در تصمیم‌گیری‌های اداری استان هیچ نقش خاصی برای این سازمان پیش‌بینی نشده بود این حضور در جلسات هم یواش یواش قطع شد.

 وی با بیان اینکه چون نه در ستادهای بحران امکان حضور نداشتیم و نه در کارگروه آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: به همین دلیل عملا حضورمان هم در شورای اداری کمرنگ شد اما در سطح استان در حوزه‌های درمانی و حوزه‌های نظارتی مربوط به صدور پروانه همکاران روانشناس و مشاور فعال هستیم.

 رئیس سازمان نظام روان‌شناسی استان ایلام ادامه داد: ارتباط سازمان با بهزیستی یک ارتباط خوب است و نظارت بر مشاورانی که در سطح استان کار می‌کنند و مراکزی که در سطح  استان هستند به خوبی انجام می‌گیرد.

رمضانی تصریح کرد: ۴ سازمان مجوز مراکز مشاوره صادر می کنند که از نظر قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۲ باید همه اینها از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور مجوز بگیرند که فعلاً این هماهنگی متأسفانه وجود ندارد، قوه قضاییه برای مشاوران خانواده هیچ هماهنگی با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در سطح استان انجام نمی دهد.

وی ادامه داد: در سطح کشور رئیس سازمان نظام روانشناسی، عضو شورای کاهش طلاق کشور است اما در ایلام این هماهنگی برای انتخاب مشاوران خانواده وجود ندارد.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی استان ایلام با بیان اینکه جای نظام روان‌شناسی در دادن مجوزها به مراکز مشاوره مذهبی و قرآنی خالی است، تاکید کرد: دادن مجوز تاسیس این گونه مراکز قانونی نیست.  

رمضانی گفت: مجوز مراکز مشاوره در سال ۱۳۹۹ رشد بسیار چشمگیری داشته یعنی ما در سال ۹۹ بیش از ۲۵ مورد درخواست صدور پروانه داشته‌ایم که به سازمان مرکزی برای صدور پروانه مراکز مشاوره ارسال کردیم و اکنون هم کسانی که درخواست عضویت و صدور پروانه دارند در حال افزایش و  امیدوارکننده است و نشانه‌ی جا افتادن موضوع مشاوره در کشور و استان بر اساس استانداردهای بهداشت جهانی و توجه به سلامت روان است.

وی تصریح کرد: خصوصاً در بحران کرونا این تاکید بیشتر می‌شود والان متوجه شدند که توجه به سلامت روان یک اولویت خیلی مهم است چون از نظر فکری همه مسئولین و مردم ضرورت توجه به سلامت روان را متوجه شده‌اند اما از نظر کاربردی و عملیاتی عملاً  برنامه خاصی برای ارتقای سلامت روان در سیستم‌های دولتی ما وجود ندارد.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی استان ایلام با بیان اینکه  در سال ۹۹ با توجه به رشد سریع و چشمگیر درخواست پروانه و عضویت از سازمان رشد بسیار چشمگیری داشته‌ایم، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ این رشد را همچنان داریم و فارغ التحصیلان رشته روانشناسی الان امیدوار شده اند به این که با توجه به نیاز مردم به خدمات مشاوره و روانشناسی الان رقابت می‌کنند که خدمات حرفه‌ای خودشان را به جامعه ارائه بدهند.

رمضانی ادامه داد: هم‌اکنون فارغ‌التحصیلان روانشناسی به صورت مرتب و روزانه درخواست عضویت در سازمان را می دهند که این فرصت بسیار مناسبی برای فارغ التحصیلان این رشته است.

وی با بیان اینکه ۳۳ طرح سلامت روان برای افزایش سلامت روان در سطح استان ارائه دادیم و  الان هم دو طرح به صورت جدی داریم که برای اجرا پیگیری می‌کنیم یکی طرح روانشناس خانواده است که همچنان پیگیر هستیم، تاکید کرد: اخیراً در جلسه‌ی شورای کاهش طلاق تایید شد و امیدواریم که طرح را از طریق قوه قضاییه برای کاهش طلاق در سطح استان پیگیری و اجرا کنیم.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی استان ایلام ادامه داد: قرار است این طرح  در کارگروه جوانان استانداری مطرح شود  و در سطح استان به صورت پایلوت اجرا بشود.

رمضانی ادامه داد: در این طرح روانشناس خانواده متعهد شدیم که نزدیک به ۳۰ درصد میزان طلاق کاهش پیدا کند و  این حداقل میزان تاثیرگذاری این طرح است.

وی گفت: در سال ۹۸ با توجه به اجرای برنامه های مشاوره ای در سطح استان نزدیک به ۱۰ درصد کاهش طلاق در سطح استان داشتیم، در حالی که در سال ۹۹ به علت تعطیلی مراکز مشاوره به دلیل کرونا افزایش طلاق را در سطح استان داشتیم. 

رمضانی با بیان اینکه زمانی که خدمات مشاوره‌ای کاهش می‌یابد آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا می‌کند، ادامه داد: نظام روانشناسی یک سازمان حرفه‌ای است و هیچ بودجه‌ای در سطح کشور و استان به آن داده نمی شود برخی از طرح‌های روانشناسان توسط سازمان های دیگر تامین اعتبار می‌شوند.

رییس سازمان نظام روانشاسی با توجه به اینکه همه اعتبارات آسیب‌های اجتماعی در اختیار استانداری،فرمانداری و بهزیستی قرار می‌گیرد، گفت:چند سالی است که پیگیر طرح روانشناس خانواده هستیم و حتی طرح در کارگروه امور زنان و خانواده استانداری در سال ۹۴ تصویب نهایی شد اما متاسفانه به علت نداشتن اعتبارات فرهنگی در سطح استان به همان صورت باقی ماند.
 وی ادامه داد: این طرح مجدداً در شورای کاهش طلاق استان که در معاونت اجتماعی دادگستری هست مطرح شد و قرار است از طریق قوه قضاییه پیگیری بشود.

رمضانی گفت: در بحث مشاوره‌های پیش از ازدواج از طریق معاونت امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان باید به کارگروه جوانان در استانداری پیشنهاد بشود که اگر تصویب شد این طرح را اجرا بکنیم. 
 
وی تصریح کرد: ما پیشنهاد دادیم کسانی که برای ازدواج مراجعه می‌کنند بعد از حضور در اداره بهداشت و درمان، افراد به سازمان نظام روانشناسی ارجاع داده شوند و در همان روز اول ۶ ساعت  جلسه مشاوره فردی برای این افراد در نظر گرفته شده است و بعد به یک روانشناس معرفی می‌شوند که به مدت دو سال تحت نظر این روانشناس قرار بگیرند که به صورت حضوری و تلفنی این افراد از نظر روانی پشتیبانی بشوند و در طول این دو سال هم ده ساعت برنامه اموزش های خانواده به صورت مجازی یا تلفنی داده شود. 

 رییس سازمان نظام روانشناسی گفت: در جلسات مشاوره پیش از ازدواج ۶ ساعت مد نظرگرفته شده است که در ابتدا درباره مطالبی که باید با هم بحث کنند آموزش میدهیم   و بعد افراد را با مسائل حقوق اولیه و خانواده آشنا می‌کنیم که متوجه حقوق خود نسبت به یکدیگر بشوند و در جلسه بعدی از افراد سه آزمون شخصیت، سلامت روان و تست تفاهم زوجین گرفته می‌شود و در جلسه سوم تمام مطالبی را که افراد باید در ارتباط با هم آگاه باشند به آنها یادآوری می‌کنیم و در آخر توصیه می‌کنیم که مختار هستند با هم ازدواج کنند یا نه و انتخاب با خود طرفین است.

رمضانی ادامه داد: روانشناس خانواده در بحث پیشگیری از خودکشی، آسیب‌های اجتماعی و در واقع تمام زمینه‌های روانی خانواده حامی زوجین جوان است و اگر این طرح در سال اول موفق باشد می‌توانیم تا ۳ سال این طرح را تعمیم دهیم هر چند که نیاز به اعتباراتی دارد که امیدواریم سازمان‌هایی که دغدغه آسیب‌های اجتماعی ، ازدواج جوانان و پایداری خانواده را دارند حمایت کنند.

رییس سازمان نظام روانشناسی استان گفت:عده‌ای به عنوان منتقدین این طرح می گویند چون ازدواج در سطح پایینی است نباید مشاوره پیش از ازدواج را اجباری کرد چون باعث می‌شود یک آیتم  دیگر به مسئله ازدواج اضافه شود و برای جوانان سختگیرانه بشود و در ازدواج جوانان تأثیر منفی بگذارد.

وی ادامه داد: ما معتقد هستیم اصلا نیازی به اجباری کردن این برنامه نداریم، اگر به جوانان اطلاعات و آگاهی کافی بدهیم یعنی همان موقعی که برای مشاوره پزشکی ازدواج به مرکز مشاوره بهداشت و درمان مراجعه می‌کنند تاکید کنیم که شما بهتر است در مشاوره پیش از ازدواج شرکت کنید جوانان خود به خود این قدرت را دارند که در این جلسات شرکت کنند الان جوانان از طریق اینترنت و فضای مجازی متوجه اهمیت این کار می‌شوند و خودشان مراجعه می‌کنند و در مجموع می‌توان گفت که جوانان برای شرکت در مشاوره پیش از ازدواج راغب هستند.

وی ادامه داد: در طرح اجرایی که به عنوان بررسی علل طلاق  در سطح شهرستان ایلام که در پایان سال ۹۹ انجام دادیم، عامل اول خشونت خانوادگی، عامل دوم اعتیاد و بعد از آن تقریباً به صورت مساوی عدم مسئولیت پذیری و  خیانت بیان شد که در سال ۹۸ عامل اول در خانواده عدم مسئولیت پذیری مردان بود و در سال ۹۹ به علت مسائل کرونا و حضور اعضای خانواده در کنار همدیگر میزان خشونت در خانواده عامل اول طلاق در خانواده شده است.

وی تصریح کرد: ۲۰ درصد درخواست‌های طلاق مربوط به درخواست زوجین در دوران عقد است که این درخواست ها  در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است.

 رئیس سازمان نظام روان شناسی استان ایلام گفت: در تحقیقات به عمل آمده در سال۱۳۹۹ ، ۳۰ درصد درخواست‌های طلاق در شهرستان ایلام به علت خشونت و پرخاشگری در خانواده است.

 رمضانی نقش عدم مسئولیت‌پذیری و ناسازگاری زوجین و  اعتیاد را به ترتیب ۲۵ ، ۲۰ و   ۲۵ درصد عنوان کرد و گفت: در چند سال گذشته میزان درخواست طلاق‌های توافقی خیلی پایین بود یعنی در پنج سال گذشته کمتر از ۱۰ درصد طلاق توافقی داشتیم اما الان ۵۰ درصد طلاق ها به صورت توافقی است.

وی تاکید کرد: رویکرد جامعه جهانی از سلامت جسمی به سمت سلامت روانی است و ما هم باید به صورت عملی در زمینه سلامت روانی مردم فعالیت کنیم اگر این موضوع به طور غیر حرفه‌ای انجام شود نه تنها سودی ندارد بلکه ممکن است مضر نیز باشد لذا پیشنهاد می کنیم تمام سازمانها ، ادارات ، صدا و سیما ، مدارس و دانشگاهها در بکارگیری مشاوران و روانشناسان ابتدا از این سازمان در خصوص صلاحیت حرفه ای افرادی که بعنوان روانشناس و مشاور دعوت می کنند ، استعلام بگیرند و ما در کمترین زمان پاسخگو خواهیم بود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی