کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تبعات روانی ادامه‌دار بودن پیک‌های کرونا

شفقنا زندگی , 25 تير 1400 ساعت 21:11

یک روانپزشک درباره تبعات روانی ادامه دار بودن پیک های کرونا در کشور اظهار داشت: اگر در سطح کلان به موضوع نگاه کنیم باید هر چه سریعتر برنامه واکسیناسیون در ایران همچون سایر کشورها انجام بگیرد و به جای تولید انواع و اقسام واکسن ها لااقل یک نوع واکسن داشته باشیم و بتوانیم به فعالیت های اجتماعی رونق بدهیم و محدودیت ها را کم کنیم تا بچه ها آسیب نبینند. ولی تا فرصت باقیمانده باید خانواده ها خود وقت و زمان بیشتری با فرزندان صرف کنند و آموزش ببینند تا ظرفیت از بین رفته فعالیت های اجتماعی را جبران کنند.


به گزارش میگنا دکتر احمد صداقتی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا زندگی در پاسخ به این سوال که کشور ما نزدیک به دو سال درگیر پاندمی کرونا است تبعات این همه گیری بر سلامت روانی جامعه چیست و چه آمار و اخبار و گزارشاتی در خصوص این موضوع وجود دارد؟ اظهار داشت: یکی از عواقب کرونا ماهیت خود بیماری است که مبتلایان علایمی عصبی نشان می دهند از جمله؛ بی حوصلگی و مساله دیگر تبعاتی است که به دلیل سبک زندگی در این شرایط ایجاد می شود، یعنی محدودیت هایی که بخاطر قرنطینه و کاهش رفت و آمدها و کم شدن روابط اجتماعی ایجاد می شود. هر دو مورد تاثیر منفی می گذارد و تنش های خانوادگی از آثار آن است. افراد خانواده خسته و بی حوصله می شوند و بین آنها خشونت و درگیری پیش می آید. آمار دقیقی در دست نیست ولی جسته و گریخته چیزهایی گفته می شود. ما روانپزشکان در کار بالینی با جامعه گاه شاهد این مسائل هستیم اینها واقعیتی است و نقش رسانه ها در این بین پررنگ است تا آموزش بدهند و مردم با ماهیت کووید ۱۹ و عوارض و تبعات آن و شیوه های مقابله با این عوارض شناخت پیدا کنند.
 
وی در مورد اینکه این شیوه ها چه می تواند باشد؟ گفت: شیوه ها در قالب مهارت های فردی و زندگی است و شامل آیتم های خودشناسی و روش های مواجهه با استرس و روش های حل مساله است و این موارد نقش پررنگی پیدا می کنند، افراد باید هم بتوانند مساله را به خوبی بشناسند و هم روش های حل مساله را یاد بگیرند تا مسائل را به خوبی حل کنند. اگر مردم متوجه باشند که برخی از ناراحتی ها به دلیل عدم رفت و آمدهای اجتماعی و محدودیت های بوجود آمده است می توانند مسائل و فعالیت هایی را جایگزین کنند که از تنها بودن خسته نشوند و بتوانند در قالب سبک زندگی فردی و انفرادی مهارتهایی را در خود تقویت کنند و مطالعاتی را جایگزین کنند تا از این مساله آسیب نبینند.


باید هر چه سریعتر برنامه واکسیناسیون در ایران اجرا شود تا به فعالیت های اجتماعی رونق بدهیم
وی دباره اینکه برخی از خانواده ها دارای فرزند هستند و هر بار با هر پیک کرونا پارک و بازی و سینما و هر برنامه ای تعطیل می شود. کودکان به تنهایی نمی توانند این محدودیت ها را درک کنند با توجه به فضای محدود شهرها در مورد کودکان در این شرایط خاص چه کاری باید کرد؟ تصریح کرد: والدین باید وقت بیشتری برای کودکان بگذارند، وقتی نمی توانند فرزندشان را به مهدکودک بفرستند ارتباط با همسالان به یکباره حذف می شود. مدرسه ها تعطیل است و بچه ها نمی توانند به مدرسه بروند همه اینها فشار مضاعفی است و باعث می شود خانواده ها خود مجبور به جبران باشند.

باید خانواده برای فرزندان وقت بگذارد و با یک سری بازی ها با بچه ها مشغول شوند یا خود آموزش بچه ها را بر عهده بگیرند اگر در سطح کلان به موضوع نگاه کنیم باید هر چه سریعتر برنامه واکسیناسیون در ایران همچون سایر کشورها انجام بگیرد و به جای تولید انواع و اقسام واکسن ها لااقل یک نوع واکسن داشته باشیم و بتوانیم به فعالیت های اجتماعی رونق بدهیم و محدودیت ها را کم کنیم تا بچه ها آسیب نبینند. ولی تا فرصت باقیمانده باید خانواده ها خود وقت و زمان بیشتری با فرزندان صرف کنند و آموزش ببینند تا ظرفیت از بین رفته فعالیت های اجتماعی را جبران کنند.

دکتر صداقتی در پاسخ به این سوال که در مورد خانواده ای که بر اثر کرونا عزیز یا عزیزانی را از دست داده و درگیر تبعات روانی است و نمی توانند سوگواری کنند چه توصیه ای دارید؟ گفت: در حالت طبیعی حتی بدون کرونا هم در این موارد حالت سوگ را داریم و این همیشه بوده و وقتی عزیزی از خانواده ای می رود آن خانواده با فرایند سوگ روبرو می شود.

سوگ دوره خاص خود را دارد و درمان هایی روان شناختی وجود دارد تا فرد خود را هر چه سریعتر ترمیم کند، همان روش های درمانی امروز نقش پررنگ تری پیدا می کنند چون فرد حالت سوگ را دارد ولی واکنش هایی که قبلا در سوگ وجود داشت و ارتباطاتی اجتماعی سوگ را جبران می کرد امروز اینجا نیست و در نتیجه باید بیشتر ظرفیت های فردی شخص را تقویت کرد و او را در جریان یک حقیقت قرار داد که این یک پاندمی است و در تمام دنیا وجود دارد تا بهتر بتواند با سوگ عزیزانش کنار بیاید.


از دست دادن عزیزان استرسی بسیار بالایی به افراد وارد می شود
وی درباره اینکه آیا به مراجعه به روانشناس را برای این افراد توصیه می کنید؟ اظهار داشت: حتما، اگر استرس ها را تقسیم بندی کنیم بالاترین استرس از دست دادن همدم و هم صحبت است، در مورد کرونا نیز در از دست دادن عزیزان استرسی بسیار بالا به افراد وارد می شود و حتما باید سرویس های خدماتی در قالب بحث های روانشناسی و روان درمانی وجود داشته باشد و این افراد از آن خدمات بهره مند شوند. حتی باید در کنار خدمات درمانی کرونا و برنامه واکسن مساله خدمات درمانی روانشناسی نیز هم ردیف این مساله قرار بگیرد و افراد جامعه بدون تقبل هزینه و یا با کمترین هزینه از این سرویس ها استفاده کنند. این می تواند یکی از راهکارهای اجتماعی و یکی از سیاست های تعیین شده حاکمیت باشد.


کد مطلب: 54019

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/54019/تبعات-روانی-ادامه-دار-بودن-پیک-های-کرونا

میگنا
  https://www.migna.ir