کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بیماری‌هایی که ناشی از افسردگی هستند

باشگاه خبرنگاران , 26 تير 1400 ساعت 11:00

افسردگی یک احساس غم گذرا که همه ممکن است گاهی آن را تجربه کنند، نیست، بلکه یک بیماری ذهنی است که در عملکرد روزمره فرد اختلال ایجاد می‌کند.


افسردگی از آن دسته از اختلالات روانی است که می تواند میلیون‌ها فرد را در سراسر جهان مبتلا کند، این بیماری نه تنها بر روح و روان بلکه بر سلامت جسم و ارگان‌های بدن تأثیر منفی می‌گذارد و می‌تواند باعث اختلالات و بیماری‌های جدی دیگری شود.
 
۱. کاهش عملکرد کلیه
افسردگی بر روی افرادی که از بیماری مزمن کلیه رنج می برند و هم در افرادی که کلیه‌های سالمی دارند تأثیر بسزایی می‌گذارد، زیرا  یکی از دلایل این بیماری افزایش پروتئین‌های التهابی است که فرآیند‌های خود ایمنی را تحریک می کند.

۲. مشکلات دستگاه گوارش
مغز انسان ها ارتباط تنگاتنگی با دستگاه گوارش دارد و احساسات ما تاثیر بسیاری بر روی دستگاه گوارش‌مان دارند و حتی می‌توانند باعث ایجاد ناراحتی شود، لذا افسردگی می‌تواند بر انقباضات و حرکات دستگاه گوارش تأثیر گذاشته و افرادیکه مشکل دستگاه گوارش دارند درد شکم بیشتری را احساس کنند.

۳. دیابت
افسردگی سطح هورمون استرس را افزایش می‌دهد و می تواند بر سطح قند خون و مقاومت انسولین تأثیر بسزایی بگذارد.

۴. افزایش خطر حمله قلبی
افرادی که از افسردگی رنج می‌برند احتمال می رود که فشار خون بالا و افزایش ضربان قلب را تجربه کنند، به طورکلی همه این موارد می‌تواند منجر به بیماری های قلبی شوند. 

۵. مشکلات رگ‌های خونی
فشار خون بالا باعث کاهش جریان خون در رگ‌ها می‌شود، به طوریکه آن‌ها کوچک و شکننده می‌شوند و این روند به عروق آسیب می‌رساند و آن‌ها نمی‌توانند مواد مغذی و اکسیژن کافی به سلول‌ها و بافت‌ها را وارد کنند.

۶. کمر درد
وضعیت بد بدن و ضعف عضلات دلایل شایع بروز کمردرد است اما افسردگی می‌تواند باعث درد مزمن شود و این نتیجه ممکن است در اثر التهاب به عنوان واکنش بدن به افسردگی ایجاد شود.

۷. مشکلات حافظه و سردرد
افسردگی می‌تواند باعث از دست دادن حافظه کوتاه مدت و گیجی شود، این اختلال باعث فراموشی می شود و توانایی تمرکز شما را مهار می‌کند، در واقع سردرد ضربان‌دارِ مزمن به سردرد تنشی معروف است و این درد به صورت تپش‌های خفیف در اطراف ابرو حس می‌شود، باید بدانید که فراموشی همیشه به دلیل زوال عقل نیست و دلایل دیگری هم در بروز آن نقش دارند.

۸. آرتریت
 افسردگی می‌تواند باعث آرتریت و بالعکس شود، زیرا عامل اصلی هر دو التهابی است و به همین دلیل این بیماری‌ها در بدن ایجاد می‌شود، افسردگی همچنین می‌تواند بر روند این بیماری تأثیر گذاشته و حتی نتیجه آرتریت را بدتر کند.


کد مطلب: 54028

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/54028/بیماری-هایی-ناشی-افسردگی-هستند

میگنا
  https://www.migna.ir