يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - 19 Sep 2021
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۸
کد مطلب: 54029
۱۵

مثبت اندیشی و لذت

عفت حیدری
مثبت اندیشی و لذت
شاید در خانواده ای بزرگ شده باشید که تمایل به افسردگی داشته اند و همیشه گفته اند که ما اینطور بار آمده ایم! من اهمیتی نمی دهم که فرهنگ خانوادگی شما چیست و آیا مغز شما برای منفی گرایی برنامه ریزی شده است یا نه. شما این قدرت را دارید که آن را عوض کنید.

ابتدا باید قصد کنید که عادات فکری و ذهنی خود را عوض کنید و بعد دست به کار شوید. می توانید احساسات تازه ای درباره خوشبختی و لذت بردن داشته باشید. می توانید ببینید که به شیوه تازه ای رفتار می کنید و رفتارهای تازه ای را از طریق فکر کردن و تکرار عبارات تاکیدی و یا نوشتن آنها در دفتر خاطراتتان انجام می دهید.

تحقیقات حاکی از آن است که رفتار توام با قدردانی به مثبت اندیشی می انجامد. می توانید تصمیمی آگاهانه بگیرید که رفتارهای تازه ای برای مثبت اندیشی و لذت بردن و خوش اخلاقی داشته باشید. می توانید این کار را از طریق خوردن غذاهای سالم، دوره های درمان، ورزش، شوخ طبعی و شرکت در برنامه های دوازده مرحله ای رفع اعتیادهای مختلف از جمله اعتیاد به پرخوری انجام دهید.

وقتی می خواهید زندگی خود را توصیف کنید، از الفاظ مثبت استفاده کنید. اگر برنامه سنگین و بسیار شلوغی دارید یا احساس فشار روحی می کنید که مانع از آن می شود که به کندی گام بردارید و لذت ببرید، از بانی مثبت برای توصیف آن و تقویت لذت بردن در حین این همه مشغولیت استفاده کنید و بگویید که برنامه من این هفته بسیار غنی و پربار است.

آیا در گذشته جوایزی به دست آورده اید، آیا چیزهایی دارید که موفقیتها و هوش یا زیبایی شما را یاد آوری کنند، آنها را در اداره و یا خانه تان به نمایش بگذارید. به جای آنکه آنها را در کشو بگذارید تا مبادا کسی فکر کند خیلی به خودتان مغرورید، اتفاقا به خودتان مغرور باشید و از آن لذت ببرید.

بیشتر مردم همان قدر خوشحال اند که تصمیم گرفته اند، خوشحال باشند. تصمیم بگیرید که خوشحال تر باشید و می بینید که خوشحال تر هم خواهید شد. اگر می خواهید لذت ببرید باید دست به کار شوید!

انتخاب مثبت بودن و خوش بینی نوعی دیسیپلین است و جرئت می خواهد. منفی گرایی ساده تر از شادی است. اجازه ندهید که منفی گرا باشید. همیشه نیمه پر لیوان را ببینید. وقتی تصمیم می گیرید که خوش بین باشید، احتمالا از این شیوه نیز فاصله می گیرید که این بار دیگر قرار است کجای بدنم به بریزد؟

سیستم پزشکی ما روی پیدا کردن و شناسایی مشکلات متمرکز شده است و بر مبنای این فرضیه کار می کند که قرار است در بدن تان مشکلی به وجود آید، بنابراین مواظب باشید. انتخاب کنید که به نحو دیگری فکر کنید، بدن شما آفریده بی نقص و کاملی نیست که منتظر فرصتی باشد که به شما خیانت کند.

یادتان باشد که بدن شما مرتب در سطح سلولی خودش را بازسازی می کند. شما هر سه روز یک بار صاحب معده جدیدی می شوید! منتظر یک تشخیص بد نباشید. از بدن تان در وضعیت فعلی لذت ببرید. حتی وقتی دارید به سوی لذت بیشتر، خوشبختی بیشتر و تفریح بیشتر پیش می روید. بدن شما در فضایی که با افکار و احساسات و توقعات شما خلق می شوید، خودش را دوباره خلق می کند. مطمئن شوید که افکار و احساسات و توقعات شما مثبت اند.

واقعا به این مفهوم که ما لیاقت داریم، رسیده ام. یادتان باشد هرگاه بخواهید لذت ببرید، احساس گناه و شرم ناشی از وقایعی که در این هزاره رخ می دهد، گریبان شما را می گیرد.

شاید فکر کنید اگر لذت بیشتری را در زندگی بخواهید و به تمایلات خود بپردازید، خودخواهانه است. ترس از خودخواهی در زبان ما نهادینه شده است. مَثل هایی مثل این که " پایت را به اندازه گلیمت دراز کن"یا " کله ات بوی قورمه سبزی می دهد" همه ما را وادار می کند محتاطانه عمل کنیم. آیا می ترسید که مردم فکر کنند که خیلی خودخواهید؟

تعدادی از مردم نارسیست و خود شیفته اند. این افراد علاوه بر این که اکسیژن اتاق را می بلعند، امور خود را به هزینه دیگران می گذرانند و تقصیرات را به گردن دیگران می اندازند. آنها در درون خود حفره ای دارند که هر چقدر هم از دیگران عشق و علاقه دریافت کنند، آن حفره پر نمی شود و معمولا کسانی دور و بر آنها را گرفته اند که بیش از حد می بخشند. اگر شما یکی از این افراد را در زندگی خود دارید، بدانید که اصلا امکان ندارد حفره درونی خود وی را پر کنید و تلاش تان برای این کار بی فایده است.

باید بر این عادت خود مبنی بر بخشش بیش از حد، فائق شوید تا بتوانید در زندگی و اطرافیان تان تعادل برقرار کنید. اگر همیشه نگران احساسات دیگران باشید. ممکن است از سر دلسوزی به شدت نیازهای خود را قربانی کنید که در این صورت نیاز به رسیدگی به خود دارید.

قربانی کردن خود سایه ای از خودخواهی است. وقتی خودتان را شهید جلوه می دهید، می خواهید به شما توجه کنید و این طرز تفکر را فرهنگی سلطه گر و غالب تقویت می کند که از کار زنانی سود می برند که می خواهند مدام بدرخشند و ببخشند.

می دانید چقدر سخت است دور و بر کسانی باشید که می خواهند خود را قربانی کنند؟! کسانی که به ما احساس گناه می دهند و اگر توجه نکنیم که چه کارهایی برای دیگران انجام داده اند، عصبانی می شوند. وقتی خیلی می بخشید و به دیگران خدمت می کنید وارد وضعیت عدم تعادل می شوید. بعد لذتها از زندگی شما رخت بر می بندد و شما همیشه احساس رنجش و دلخوری می کنید که این خود به نوعی بیماری می انجامد. برای آنکه یک الهه بدون سن و سال باشید، به این فکر کنید که چه چیزی شما را شاد می کند و بدون احساس گناه به پیش بروید.


برگرفته از: کتاب الهه ها هرگز پیر نمی شوند- نوشته دکتر کریستین نورتراپ
برگردان: عفت حیدری- نشر بهار سبز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ششمین مرحله سوگواری چیست؟ آیا این مراحل را درست فهمیده‌ایم؟
خودکارآمدی؛ چرا باید خودمان را باور داشته باشیم؟
چرا هیچ‌وقت به اندازۀ کافی وقت نداریم؟
رفتار‌های ویرانگر والــدیــن!
نشانه‌هایی که می‌گویند شما با افراد سمی و سخت‌گیر در ارتباط هستید!
تفاوت بیماری و اختلال چیست؟!
نشانه های اعتیاد نوجوانان را چطور بشناسیم
استرس خطر حمله قلبی را 90 درصد افزایش می‌دهد
روانشناسی تغییر محل زندگی
تزریق دز اول واکسن کرونا سلامت روانی را افزایش می دهد
چرا چنین جملاتی را نباید به داغ‌دیدگان گفت؟/ 8 جمله ممنوعه به افراد سوگوار
اختلال دوقطبی و روابط
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .