شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۰ / ۱۹:۲۹
کد مطلب: 54035
۱

روان‌پریشی با لخته‌های خونی در بدن چه ارتباطی دارد؟

روان‌پریشی با لخته‌های خونی در بدن چه ارتباطی دارد؟
به گزارش نوروساینس، یک بررسی علمی شواهدی را ارائه می‌دهد که اختلال در لخته‌های خون و خط اول سیستم ایمنی بدن می‌تواند از عوامل ایجادکننده روان‌پریشی باشند.

مطالعات اخیر، پروتئین‌های خون را که در سیستم ایمنی ذاتی و شبکه‌های لختگی خون نقش دارند، به‌عنوان عاملان اصلی درگیر در روان‌پریشی شناسایی کرده‌اند.

محققان این مطالعات را تجزیه‌وتحلیل کرده و نظریه جدیدی ارائه کردند که بیان می‌کند عدم تعادل هر دوی این سیستم‌ها منجر به التهاب می‌شود و به نوبه خود به ایجاد روان‌پریشی کمک می‌کند. این تحقیق پیشنهاد می‌کند که تغییر در مکانیسم‌های دفاع ایمنی از جمله لخته شدن خون منجر به افزایش خطر التهاب شده و تصور می‌شود در ایجاد روان‌پریشی نقش دارد.

نظریه جدید، بیشتر فرضیه «دو ضربه» غالب را اصلاح می‌کند، جایی که عوامل ژنتیکی اولیه و یا محیطی رشد سیستم عصبی مرکزی را مختل می‌کند (اولین ضربه) و آسیب‌پذیری فرد را در برابر اختلالات بعدی محیطی جدید افزایش می‌دهد (ضربه دوم).

دکتر ملانی فاکینگ، محقق و مدرس علوم اعصاب روان در بخش روان‌پزشکی کالج سلطنتی جراحان در ایرلند گفت: «شناسایی و درمان به موقع، پیامدهای بالینی اختلالات روان‌پریشی را به‌طور قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد.

نظریه ما ممکن است گام دیگری برای نشانگرهای زیستی روان‌پریشی ارائه دهد و امکان شناسایی اهداف درمانی را برای درمان زودهنگام و موثرتر فراهم سازد.»

دکتر مایک هوریچ، محقق و مدرس دانشکده داروسازی و علوم دارویی دانشگاه کاردیف ولز انگلستان گفت: «درحالی‌که این ایده که روان‌پریشی از نوعی التهاب و فعال‌سازی سیستم ایمنی ناشی می‌شود، جدید نیست اما اطلاعات ما نشان می‌دهد درک جدید و تغییر تمرکز نسبت به عملکرد ترکیبی سیستم پادتن‌یار ایمنی ذاتی و مسیرهای انعقادی خون به‌ سمت پیشرفت بیماری روانی است.»

پروفسور دیوید کوتر، محقق ارشد و استاد روان‌پزشکی مولکولی در بخش روان‌پزشکی کالج سلطنتی جراحان در ایرلند بیان کرد: این نتایج بر اساس تحقیقات اخیر ما ارائه شده است که به‌طور فزاینده‌ای بی‌نظمی در مسیرهای پادتن‌یار و انعقاد خون را در اختلالات روان‌پریشی و قبل از آن نشان می‌دهد.

نتایج این تحقیق در مجله Molecular Psychiatry منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .