کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چگونه کودک شاد داشته باشیم؟

خبرگزاری آنا , 26 تير 1400 ساعت 23:58

فراهم کردن شرایطی که کودک در آن احساس شادی کند از نخستین گام‌هایی است که در ایجاد موفقیت کودک نقش حائز اهمیتی دارد.


معمولا خانواده‌ها بیشتر از این‌که به شاد بودن کودک توجه کنند به موفقیت آنها اهمیت می‌دهند. بازی کردن با کودکان منجر به کشف دنیا، قوانین طبیعت و تفکر در پیرامون زندگی را می‌آموزد. کودکی که به اجبار والدین به جای بازی و تحرک و شادی پشت میز کلاس زبان می‌نشیند، کودکی که به جای گرفتن مداد رنگی برای نقاشی و خط‌خطی کردن، الفبا را می‌آموزد، رشد سالم روانی را که بین یک تا شش سالگی اول زندگی باید اتفاق بیفتد را از دست می‌دهد.



روش‌های پرورش کودک شاد

بازی کردن با کودکان
امروزه کودکان سرگرم اسباب‌بازی‌هایی هستند که آنها را مجبور به یک‌جا نشینی می‌کند خانواده‌ها سعی کنند بدون برنامه قبلی برای بازی‌هایی که انرژی کودک تخلیه شود وقت بگذارند. بازی خوب باعث رشد و شکوفایی کودکان می‌شود آنها با بازی کردن به شادمانی می‌رسند و احساس لذت و موفقیت را در آنها ایجاد می‌کند.

عشق ورزیدن به کودک
عشق مطلق والدین مهمترین عامل در شادی کودکان است. وقتی کودکان بزرگ می شوند دانستن اینکه علایق، عقاید، خصوصیات و استعداد هایشان با ارزش تلقی می شود پایه گذار شادی سالهای بعدی زندگی شان خواهد بود. «دوستت دارم» جمله‌ای است که کودک نیاز دارد در طول روز از زبان والدین بشنود.

در آغوش گرفتن
کودکان برای احساس امنیت و صمیمیت که منجر به نشاط روح می‌شود نیاز به در آغوش گرفته شدن دارند.

نوازش کردن کودک
از کودکتان بخواهید سرش را روی پا شما بگذارد و او را نوازش کنید. نوازش کردن یکی روش‌هایی است که احساس شادی در کودک ایجاد می‌کند.

به حرف‌هایش دقت کنید
هنگامی‌که کودک صحبت می‌کند جملاتی به زبان بیاورید که نهایت توجه‌تان را به صحبت های او نشان دهید.

احساستان را با چشم به او منتقل کنید
لحظه‌هایی که کودک به شما نگاه می‌کند یا نگاهتان باهم تلاقی می‌شود، ‌به کودک لبخند بزنید.

اجازه دهید احساساتشان را بروز دهند
بچه‌ها هنگام عصبانیت فریاد می‌زنند. وقتی ناراحتند گریه می‌کنند. حتی وقتی نمی‌دانند چه احساسی دارند، پاها را به زمین می‌کوبند یا دور اتاق می‌دوند. جلوی آنها را نگیرید، زیرا به ابراز احساسات شان نیاز دارند. ساکت کردن و سرزنش آنها در جمع هیچ کمکی نمی‌کند. اجازه بدهید با روش خودشان، خودشان را تخلیه کنند.

هوش هیجانی کودک را تقویت کنید
به کودکتان کمک کنید تا احساسات مختلف خود نظیر غم، شادی، خشم و… را بشناسد و به او آموزش دهید در مواجهه با هرکدام از آن‌ها باید چه رفتاری از خود نشان دهد. یادگرفتن روش‌های مقابله‌ای درست با هیجانات منفی در پرورش هوش هیجانی و در نهایت تجربه شادی بیشتر در زندگی اهمیت بسیاری دارد.

به کودک مسئولیت دهید
در واقع انسان‌ها به طور کلی تمایل ذاتی به تعلق داشتن و مفید بودن دارند. پس اگر از همان ابتدا بتوانید به کودک تان بفهمانید که او در راستای خانواده کار های درستی انجام می‌دهد و در خانواده مشارکت دارد او حس می کند که برای شما مفید واقع شده است و خوشحالی‌اش را چند برابر می کند.

داشتن روابط گرم خانوادگی
یکی از موثرترین راه‌های تقویت سلامت روانی و احساسی که منجربه ایجاد حس شادی در کودک می‌شود داشتن روابط گرم و صمیمی در محیط خانواده است که والدین باید برای فراهم کردن این شرایط از هرگونه تنش دوری کنند.

در انتها یادآور شویم شادی حسی است که منجر به ایجاد موفقیت و اعتماد به نفس کودک در تمامی مراحل زندگی‌ او می‌شود.
 


کد مطلب: 54038

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/54038/چگونه-کودک-شاد-داشته-باشیم

میگنا
  https://www.migna.ir