کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«وسواسی‌ها» چه ویژگی دارند؟

27 تير 1400 ساعت 13:06

استاد روانشناسی با بیان اینکه در افراد وسواسی شک، دودلی، تردید و بی اعتمادی وجود دارد،گفت: این بیماری قابل درمان است،اما تمسخر فرد وسواسی از سوی دیگران بیماری را تشدید می کند.


به گزارش میگنا دکتر سیما فرودسی، روانشناس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره «بیماری وسواس و نحو مواجه با افراد وسواسی»، بیان داشت: وسواس شامل وسواس عملی و فکری می‌شود؛به طوری که یکسری افکار یا اعمال تکراری است که از فرد سر می‌زند و احساس اجبار و اضطرار به انجام کار را دارد و احساس می‌کند باید آن کار را به دفعات مختلف انجام دهد.
 
وی ادامه داد: در وسواس تکرار وجود دارد؛ خود فرد ممکن است از بی هدف بودن افکار و رفتار خود اطلاع داشته باشد اما قادر به کنترل و پس زدن آنها نیست.

این روانشناس خاطرنشان کرد: دلائل زیادی برای وسواس وجود دارد؛ یکی می‌تواند یادگیری از فرد دیگری باشد؛ مثلا کودکان در خانواده یاد می‌گیرند؛ می‌تواند فشار از جانب والدین،‌ خانواده و اجتماع باشد؛همچنین زمینه‌های ژنتیکی نیز برای وسواس قائل شدند و برخی افراد آمادگی ایجاد وسواس را دارند و فشارها باعث آشکار شدن آن می‌شود.

فردوسی یادآور شد: باید محیط زندگی فرد وسواسی را بررسی کنیم و ببینیم فشار از کجا می‌آید؛ آیا از سوی والدین، دوستان و مسائل اجتماعی است؛ در نتیجه باید عامل فشار مشخص شود.

وی با بیان اینکه باید شناخت رفتار درمانی صورت گیرد،متذکر شد: یعنی باید با فرد صحبت کنیم تا ببینیم برداشت و ادراکش از این وقایع چیست. این افراد معمولا در تفسیر وقایع مشکل دارند و تفسیر وقایع از سوی آنها بیمار گونه است و هیچ منطقی در آنها نیست.

مثلا فردی که وسواس شستشوی دست دارد، چندین بار دستش را می‌شوید؛ وقتی شما به وی می‌گوید یکبار شستن کافی است، این منطق را نمی‌تواند بپذیرد.

فردوسی با بیان اینکه در افراد وسواسی شک، دودلی، تردید و بی اعتمادی وجود دارد،تصریح کرد:مثلا فرد وسواسی می‌گوید شاید دستش تمیز نشده؛ بنابراین دوباره می‌شوید و شک می‌کند که شاید تمیز نشده باشد.

وی با اشاره به اینکه هرکدام از افراد وسواسی رفتارهایی بنام رفتار تشریفاتی دارند،خاطرنشان کرد:این افراد با تشریفات رفتار تکراری را انجام می‌دهند و باید با رفتار درمانی و شناخت درمانی درمان شوند.

این روانشناس یادآور شد: اگر وسواس خیلی شدید باشد به طوری که زندگی فرد را مختل کرده باشد؛ مثلا اگر دانش‌آموز است نمی‌تواند روی درس تمرکز کند یا اگر شغل دیگری دارد همین طور است؛ یعنی وقتی مشکلی در زندگی روزمره ما خلل وارد می‌کند و قادر نیستیم رفتارهای معمول زندگی را بدون دغدغه انجام دهیم حتما باید از دارو درمانی نیز استفاده کنیم.

فردوسی با بیان اینکه وسواس قابل درمان است،گفت:البته برای درمان مشکلات روحی و روانی مثلا بیماری وسواس باید خود فرد نیز همکاری کند و نباید منفعل باشد؛ مثلا بگوید دو قرص بخورم و خوب شوم؛بلکه باید فرد بخواهد و تلاش کند و تمرینات را انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه فرد وسواسی باید تمام دستورالعمل‌هایی که برای درمان ارائه می‌شود را به موقع انجام دهد تا نتیجه بگیرد،ابراز داشت:البته خانواده نیز خیلی مهم است؛ باید بدانند با این فرد چگونه رفتار و صحبت کنند؛نباید تمسخر و تحقیر کنند.

این روان شناس افزود:معمولا وقتی فرد کارهای وسواسی انجام می‌دهد دیگران به باد مضحکه می‌گیرند و این وضعیت را بدتر می‌کند.
 


کد مطلب: 54048

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/54048/وسواسی-ها-ویژگی

میگنا
  https://www.migna.ir