پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۰ / ۲۳:۵۹
کد مطلب: 54070
۱۴

تاب آوری و کارآفرینی / طاهره عزیزپور

طاهره عزیزپور
تاب آوری و کارآفرینی / طاهره عزیزپور
ویژگی های کارآفرینان تاب آور
1) درک عمیق تری نسبت به سایرین از معنای تاب آوری دارند.
2) انتظار نداشته باشید که “گذشته”، “آینده را پیش بینی کند.
3) این انتظار را داشته باشید که در راه کسب و کارتان، با پستی و بلندی هایی مواجه شوید، پس برای حل آن ها تمرین کنید و آمادگی داشته باشید.
4) استرس خود را درک و مدیریت کنید.
5) تدابیر روزانه جهت حمایت از تاب آوری تان داشته باشید.
6) متوجه این موضوع باشید که کسب و کارتان از هم جدا هستند، بنابراین مسائل را خیلی شخصی نکنید و درگیر نشوید.
7) توجه و انرژی تان را بر روی مسائلی بگذارید که می توانید کنترلشان کنید نه بر روی آن هایی که غیر قابل کنترل هستند که دراین صورت، بسیار باعث نگرانی شما خواهد شد و در واقع، انرژی و قدرتتان هدر خواهد رفت.
8) بر روی عملکرد تمرکز کنید نه کمال گرایی
9) از گفتن “نه” یا “الان نه” نترسید.
10) مطالعه کنید، اطلاعات بیشتری کسب کنید.
نکات عملی را بیاموزید تا بتوانید در عمل، برای ایجاد تاب آوری تان قدم بر دارید.


چرا تاب آوری برای کارآفرینان مهم است؟
ایجاد یک کسب و کار، با هیجان، خلاقیت، آزادی و احساس موفقیت همراه است. این امر ممکن است در عین حال بسیار طاقت فرسا باشد و چه بسا اوضاع آن طور که انتظار دارید پیش نرود.

برخی از چالش هایی که شما به عنوان یک کارآفرین که درگیر پروسه(فرآیند) شکل دهی و توسعه شرکتتان هستید، با آن ها رو به رو می شوید که شامل مشکلات گاه و بیگاه یا مداوم مسائل نقدینگی، ساعاتی که اغلب به جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی می گذرد و چالش های این چنینی است که جای تعجب نیست که با وجود این ها برخی اوقات، شما احساس استرس و خستگی کنید. برای مراقبت از خود و تقویت تاب آوری هیجانی تان گام هایی بردارید چرا که به شما کمک می کند تا در کارتان بهتر عمل کنید و از سلامتی و تندرستی شما مراقبت می کند. اگر می خواهید که کسب و کارتان را به طور پایداری به سمت آینده، رهبری و هدایت کنید و از پاداش همه استعدادها، خلاقیت ها و سخت کوشی تان لذت ببرید، افزایش تاب آوری تان راه حل این هاست.
 
نگرانی = اتلاف انرژی و نوآوری
 
اشخاصی هستند که ذاتا مضطرب هستند یا حتی خود را منبع استرس می دانند! اما در واقع، نگرانی معمولا یک رفتار اکتسابی یا آموخته شده است و نه یک ویژگی شخصیتی، و از طریق آگاهی، خودسازی و تمرین می توانید تاب آوری تان را تقویت کنید و بهبود ببخشید.

تاب آوری چیست؟
شما به عنوان کارآفرین، همیشه با مشکلات و چالش هایی رو به رو خواهید شد. هیچ چیزی در کسب و کار درست و حسابی و بدون مشکل پیش نمی رود. توانایی بهبودی سریع، برای سلامتی شخصی و نیز کسب و کارتان لازم و ضروری است.

تاب آوری در واقع توانایی شما برای بازگشت به حالت اولیه، توانایی انعطاف پذیری و سازگاری به هنگام چالش ها و تغییرات است در حالی که دورنمای روانی سالم و حس خوشبختی را حفظ می کند. ما بسته به احساسی که داریم، اتفاقاتی که می افتد، و کارهایی که انجام می دهیم، برخی مواقع خودمان را تاب آورتر از دیگران می یابیم.


اقدامات متداول برای توسعه تاب آوری
برنامه ها و اقدامات روزانه جهت حمایت از تاب آوری برای سلامت و تندرستی هم مفید است. همچنانکه از ایجاد استرس جلوگیری می کند. زمان هایی است که احساس می کنید برای دستیابی به جایگاه بالاتر و دوام آوردن، باید خیلی سخت تلاش کنید اما سرمایه گذاری در مراقبت از خودتان، بهترین کاری است که می توانید انجام دهید.

در اینجا، چند روش ساده اما قدرتمند ارائه خواهد شد که هر چقدر هم سرتان شلوغ باشد، باز هم می توانید آن ها را در زندگی روزمره تان بگنجانید:
1) از سلامت جسمانی خود مراقبت کنید : تمام تلاش خود را بکنید تا از سلامت جسمانی تان مراقبت کنید چرا که این کار باعث ایجاد بنیانی مثبت برای سلامت کلی و تاب آوری تان می شود.
الف) خواب و استراحت کافی داشته باشید : استرس اغلب، خوابیدن و تجربه خوابی عمیق و آرام را برای افراد دشوار می کند. خواب کافی می تواند به شما در مقابله با شرایط سخت و برخورد درست با چالش ها کمک کند.
ب) فعالیت بدنی و ورزش را مد نظر داشته باشید : ثابت شده است که فعالیت هایی در فضای باز، روحیه تان را بهبود می بخشد و از سلامت جسمی و روحی تان حمایت می کند. اگر نمی توانید بیرون بروید، سعی کنید فعالیت های دیگری انجام دهید. زمانی را در طول روز به پیاده روی اختصاص دهید زیرا باعث می شود ذهنتان آرام شود و احساس بهتری داشته باشید.

2) روز خوبی را به روش خودتان شروع کنید: این مورد، با وجود سادگی، تفاوتی شگفت انگیز در شما ایجاد می کند. شروع یک روز ذهن آگاهانه، تأثیر زیادی بر خلاقیت و عملکرد کارآفرینی شما در محل کار دارد. اگر شما فردی هستید که زیاد چرت می زنید، ممکن است برای شما کمی طول بکشد تا وارد یک زندگی روزمره جدید شوید، اما مطمئن باشید که اگر صبحتان را با یک شروع خوب آغاز کنید، تأثیر بسیار زیادی بر ادامه این حس خوب در طول روز خواهد داشت. بخصوص اگر کمی وقت بگذارید و در ابتدای روز، اولویت هایتان را برنامه ریزی کنید.

3) به زندگی و شغلتان از ارتفاع ۹ هزار متری بنگرید: هر از گاهی یک قدم به عقب برگردید و روی زندگی و شغلتان تمرکز کنید و آن ها را از ارتفاع بالایی ببینید و بررسی کنید. نظر شما در مورد تصویری که می بینید چیست؟ آیا برای خانواده، دوستان، تفریح و سلامتی تان به اندازه کارتان، وقت می گذارید؟

4) روی بهره وری و اولویت هایتان تمرکز کنید: رشد کسب و کار معمولا نیاز به کار و تعهد زیادی دارد اما کار کردن با تمام قوا و بدون وقفه، نه لازم ایت نه سازنده. در واقع، این کار، مانع از رشد می شود، زیرا وقتی که سرتان شلوغ است، نمی توانید وضعیت را از چشم اندازی وسیع تر ببینید و وضعیت کلی را مشاهده کنید، بنابراین، قضاوت ها و تصمیم های تان ممکن است، مختل و منحرف شود.

5) در اولین فرصت به خودتان استراحت دهید: حتما از آخر هفته ها و تعطیلات تان استفاده کنید و استراحت کنید، زیرا باعث سرزندگی و پر انرژی شدن تان می شود. لپ تاپ و تلفن همراه تان را کنار بگذارید، اما اگر مجبورید که همراهتان باشد، خیلی سریع و کوتاه، آن ها را چک کنید.

6) افرادی که بیشتر وقت خود را با آن ها سپری می کنید از بسیاری جهات بر شما تأثیر می گذارند. ثابت شده است که ۵ نفر از افرادی که به آن ها نزدیک هستید در موفقیت شما بسیار تأثیر گذار هستند.

7) واژه “شکست” را با واژه “یادگیری” جایگزین کنید: این یک آرزوی بزرگ است که برای اولین بار کاری را راه بیندازیم و هیچ مشکلی هم پیش نیاید. مشکل این است که وقتی در کسب و کاری نوآوری داریم، در تلاش هستیم تا کاری را تجاری کنیم که قبلا انجام نشده است و کاملا جدید است. می توانید از داده ها و تجزیه و تحلیل ها استفاده کنید تا ببینید در جاهای دیگر، چه اتفاقاتی می افتد، اما اگر در حال ایجاد کسب و کاری جدید هستید، به ندرت می توان پیش بینی کرد که بازار چه واکنشی نشان خواهد داد و ایده های شما در عمل چقدر خوب خواهد بود. بنابراین اگر می خواهید یک کارآفرین تاب آورتر باشید، بخصوص در محیط کسب و کار در حال تغییر و نامشخص و جدید، بهتر است که با “شکست” راحت باشید، زیرا شکست نوعی یادگیری است، پس بهتر است به جای واژه “شکست” از واژه “یادگیری” استفاده کنیم.

۸) جرأت متفاوت بودن را داشته باشید: هیچ کسی نمی گوید که این کار آسان خواهد بود اما شما به دلیلی، کسب و کارتان را آغاز کرده اید. پس در راه رسیدن به اهدافتان قدم بردارید، جرأت منفاوت بودن را داشته باشید و مسبر خود را تنظیم کنید. وقتی که شما در راستای اهدافتان قدم بر می دارید، می توانید بر سختی ها غلبه کنید و در شرایط دشوار، تسلیم نشوید.

۹) زمان مناسب رها کردن را بدانید: برخی اوقات، درست ترین و بهترین کار این است که ایده هایتان را رها کنید یا حداقل برای مدتی آن ها را کنار بگذارید.












طاهر عزیز پور
روانشناس و مترجم
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی