جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۹
کد مطلب: 54122
۱

چرا پس از یک وعده شام سنگین احساس گرسنگی شدید می‌کنیم؟

چرا پس از یک وعده شام سنگین احساس گرسنگی شدید می‌کنیم؟
به گزارش ایندیا اکسپرس، شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در وعده شام غذای سنگینی خورده باشید، اما به جای آنکه صبح احساس سیری کنید، به طور عجیب زمانی که از خواب برمی خیزید احساس گرسنگی کرده و تمایل به خوردن غذای بیشتری دارید. این موضوع بسیار رایج است و درصد زیادی از مردم در طول زندگی خود آن را تجربه کرده اند. با این حال، دلیل این امر چیست؟
 
اصلی‌ترین دلیل این موضوع در سطح قند خون فرد نهفته است. زمانی که فرد برخلاف توصیه متخصصان اقدام به مصرف سطح بالایی از مواد غذایی در وعده شام می‌کند، سطح قند خون افزایش می‌یابد. زمانی که قند خون به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد بدن شروع به ارسال پیام‌های مختلف می‌کند. با این حال، پس از مدت کوتاهی که شرایط به حالت عادی بازگشت، فرد احساس شدید گرسنگی کرده و دوباره شروع به خوردن غذا می‌کند.

مطالعات در این زمینه نشان داده است زمانی که فرد اقدام به پرخوری در وعده شام می‌کند پانکراس (لوزالمعده) اقدام به تولید هورمون انسولین بیشتر از نیاز بدن می‌کند. این موضوع باعث کاهش ناگهانی سطح قند خون شده و باعث می‌شود فرد در هنگام صبح احساس گرسنگی بیشتری بکند.

همچنین این موضوع می‌تواند باعث احساس تشنگی شدید در فرد شود. به همین دلیل توصیه می‌شود در این مواقع پیش از مصرف غذا اقدام به مصرف آب کنید. گرچه بهتر است از پرخوری‌های شبانه اجتناب کنید، ولی افراد در برخی مواقع مانند شرکت در جشن‌ها و میهمانی‌های شبانه نمی‌توانند جلوی پرخوری خود را بگیرند.

توصیه ساده‌ای که می‌توان در این موارد داشت این است که پس از مصرف شام سنگین بلافاصله به بستر نروید. بهتر است به بدن اجازه دهید که فرآیند هضم غذا را انجام داده و سپس بخوابید. به طور معمول متخصصان تاکید دارند افراد بین وعده شام و خوابیدن دو ساعت فاصله قرار دهند.

همچنین زمانی که از خواب برمی خیزید نوشیدن آب مناسب است. برای وعده صبحانه نیز از یک وعده غذایی سالم و سبک سرشار از پروتئین و فیبر استفاده کنید. خوردن یک میلک شیک یا سالاد علاوه بر ایجاد احساس سیری، می‌تواند آب مورد نیاز بدن را نیز تامین کند.


 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند