جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۰ / ۲۳:۵۷
کد مطلب: 54134
۱

واکسن سینوفارم بزنیم یا برکت؟

واکسن سینوفارم بزنیم یا برکت؟
دکتر مسعود ضیایی اظهار کرد: برای ساخت واکسن، ویروس را از بین بردند و سطح آنتی ژن این ویروس را خالص و آماده کردند؛ هنگامی که به بدن ما تزریق می‌شود، بدن آن را شناسایی می‌کند و آنتی بادی علیه آن تولید می‌کند و سپس در مواجهه با ویروس اصلی این آنتی بادی‌ها از ما دفاع می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و فوکال پویینت علمی مراقبت و مدیریت بیماری‌های عفونی بیان کرد: این روش قدیمی و شناخته شده‌ای است که بسیاری از واکسن‌ها با این متد تهیه شده‌اند و در ایران قدمت طولانی دارد.

ضیایی با اشاره به اینکه کشور ایران از گذشته‌های دور سازنده واکسن بوده است، گفت: واکسن سینوفارم بسیار زودتر به بازار آمده و ماه‌هاست که استفاده می‌شود؛ این واکسن فازهای مختلف را طی کرده، اطلاعاتش منتشر شده و تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را دارد؛ سینوفارم عوارض خاصی نداشته و اثربخشی خوبی نشان داده است.

وی بیان کرد: واکسن برکت با همان متد واکسن سینوفارم تولید شده، اثربخشی خوبی نشان داده و عوارض خاصی نداشته است؛ نتایج فاز یک این واکسن منتشر و چاپ شده و نتایج فازهای دیگر هنوز در حال آماده‌سازی و انتشار است. هیچ کدام از این دو واکسن داده‌های خود را در مورد اثربخشی بر کرونا دلتا بیرون ندادند؛ این داده‌ها در مورد واکسن‌های دیگر مانند فایزر، مادرنا و آسترازنکا بیرون آمده است.

این متخصص عفونی با اشاره بر قدمت طولانی، اطلاعات در دسترس و تایید شده واکسن سینوفارم افزود: این واکسن به نوعی جلوتر است؛ شاید در آینده نزدیک اطلاعات کامل واکسن برکت را داشته باشیم و اولویت با این واکسن باشد، اما اکنون مسئله‌ای که وجود دارد سریع‌تر واکسینه شدن عموم مردم و به ویژه کسانی است که بدنشان ایمنی ندارد.

وی بیان کرد: این افراد اگر ریز فاکتور دارند باید در اولین فرصت و با اولین واکسنی که در دسترس وجود دارد، واکسینه شوند.

ضیایی گفت: اگر حق انتخاب وجود داشت، باید براساس اطلاعات علمی نه احساس و تبلیغات، نوع واکسن را انتخاب کنیم.

وی تصریح کرد: توجه کنید که واکسن را برای عدم ابتلا تزریق نمی‌کنیم؛ بلکه برای جلوگیری از بروز موارد شدید بیماری و جلوگیری از گردش بیماری در جامعه تزریق می‌شود.

این متخصص عفونی خاطرنشان کرد: هرچند ما می‌دانیم این بیماری مانند آنفلوانزا سال‌ها با ما خواهد بود، اما می‌توان از این حالت وحشی و شدید گذر و آن را کنترل کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند