کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تعریق شبانه از چه مشکلی خبر می‌دهد؟

دیجی‌کالا , 3 مرداد 1400 ساعت 4:09

عرق کردن شبانه یا تعریق زیاد هنگام خواب یکی از نشانه‌ها و رویداد‌های رایج میان مردان و زنان است. بیماری‌ها و ناهنجاری‌های بدنی گوناگونی می‌توانند منجر به عرق کردن شبانه شوند.


عرق کردن شبانه علاوه بر اینکه یکی از رایج‌ترین نشانه‌های پساقاعدگی است، می‌تواند ناشی از برخی بیماری‌ها یا مصرف دارو‌های ویژه‌ای هم باشد. ولی در بیشتر مواقع، این رویداد پیام ویژه‌ای ندارد و نشانه‌ای از بیماری‌های جدی نیست.
 
پساقاعدگی و پیش از پساقاعدگی، مصرف داروها، تستوسترون پایین، قند خون پایین و مشکلات عصبی از دلایل بنیادین عرق کردن شبانه هستند. افزون بر این، بسته به دلیل پیدایش این اختلال، ممکن است با نشانه‌های دیگری مانند لرز کردن بدن یا لرزیدن به همراه تب بالا، خشکی واژن و دگرگونی‌های خلقی هم روبه‌رو شوید. از دیگر دلایل عرق کردن شبانه، که نادر هستند، می‌توان به عفونت و سرطان‌ها اشاره کرد.

پزشکان با بررسی و پی بردن به علت رخ دادن تعریق زیاد هنگام خواب، به درمان این اختلال می‌پردازند. با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد عرق کردن شبانه بدانید.


عرق کردن شبانه چیست؟
پزشکان مراقبت‌های اولیه معمولا با بیمارانی مواجه می‌شوند که از عرق کردن‌های شبانه شکایت دارند. این مشکل بسیار رایج است و به هرگونه تعریق بیش‌ از اندازه در درازای شب اشاره دارد. با وجود این، اگر دمای اتاق شما همیشه بالا است یا هنگام خواب چند لایه لباس به تن دارید، عرق کردن کاملا طبیعی خواهد بود. پزشکان، عرق کردن شبانه‌ ناشی از بیماری را از عرق کردنی که به دلیل دمای محیط رخ می‌دهد، جدا می‌دانند و منظورشان هر گرگرفتگی شدید در شب است که می‌تواند لباس خواب و ملحفه را خیس کند بدون اینکه دمای محیط بالا باشد.

محققان در یک مطالعه درباره‌ ۲۲۶۷ بیمار که به پزشک مراقبت‌های اولیه مراجعه کرده بودند، با ۴۲ درصد بیمار روبه‌رو شدند که در یک ماه گذشته با عرق کردن شبانه مواجه شده بودند. بنابراین، این رویداد کاملا شناخته‌شده و همه‌گیر است. ولی باید توجه داشت که گرگرفتگی و عرق کردن شبانه هم نشانه‌های همسان زیادی دارند و گاهی تشخیص‌شان از یکدیگر دشوار است. گرگرفتگی به قرمز و برانگیخته شدن صورت گفته می‌شود که به دلایل فیزیولوژیکی گوناگون رخ می‌دهد. این حالت در واقع واکنشی نسبت به فشار‌های روحی مانند خجالت، عصبانیت یا تحریک عاشقانه است. با وجود این، دلایل فراوانی وجود دارند که منجر به گرگرفتگی می‌شوند.


نشانه‌های دیگر عرق کردن شبانه کدامند؟
بسته به اینکه چه چیزی منجر به تعریق شدید در خواب شده، نشانه‌های دیگری هم ممکن است رخ دهد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان گزینه‌های زیر را فهرست کرد:
برخی عفونت‌ها و سرطان‌ها
در صورت تب داشتن، لرزیدن بدن هم ممکن است روی دهد.
کاهش وزن غیر قابل توضیح به دلیل لنفوم (گونه‌ای تومور سرطانی)
عرق کردن شبانه ناشی از پساقاعدگی می‌تواند نشانه‌های دیگری از پساقاعدگی مانند خشکی واژن، گرگرفتگی روزانه و دگرگونی‌های خلقی را هم در پی داشته باشد.

اگر این عرق کردن‌ها ناشی از مصرف دارو‌ها باشند، بسته به نوع دارو می‌توانند با دیگر عوارض جانبی آن دارو همراه باشند.


چه چیزی منجر به عرق کردن شبانه می‌شود؟

پساقاعدگی و پیش از پساقاعدگی
گرگرفتگی‌های ناشی از انتقال پساقاعدگی ممکن است در شب رخ دهند و منجر به عرق کرن شبانه شوند. این یکی از دلایل شایع عرق کردن شبانه در زنانی است که در دوره‌ی پیش از پساقاعدگی به سر می‌برند. باید یادآوری کنیم که گرگرفتگی و سایر نشانه‌های پیش از پساقاعدگی، همانگونه که از نام‌اش پیدا است، می‌توانند پیش از آغاز پساقاعدگی واقعی (یعنی توقف دوره‌های قاعدگی) رخ دهند و این ممکن است تا چند سال پیش از این رویداد باشد.

اختلالات هورمونی
عرق کردن یا گرگرفتگی می‌توانند به چندین اختلال هورمونی، مانند فئوکروموسیتوما (گونه‌ای تومور غده‌ی فوق کلیوی که بیش از اندازه هورمون‌های کاتکولامین را تولید می‌کند)، سندرم کارسینوئید (تولید بیش از اندازه‌ی برخی هورمون‌ها به دست تومور‌های ریه یا دستگاه گوارش) و پرکاری تیروئید (بالا رفتن بیش از اندازه‌ی سطح هورمون‌های تیروئید) بستگی داشته باشند.

هیپرهیدروز ناشناخته (ایدیوپاتیک)
هیپرهیدروز یا تعریق بیش‌ازاندازه و غیرطبیعی، به افزایش غیرطبیعی عرق کردن بدن گفته شده و ایدیوپاتیک هم صفتی است که به بیماری‌های با منشأ ناشناخته نسبت داده می‌شود. این بیماری منجر به پیدایش شرایطی می‌شود که بدن بدون هیچ دلیل مشخصی به طور دائم عرق می‌کند.

عفونت‌ها
سل، یکی از معمول‌ترین بیماری‌های عفونی است که عرق کردن شبانه را در پی دارد. با وجود این، برخی عفونت‌های باکتریایی دیگر مانند گزینه‌های زیر هم می‌توانند منجر به عرق کردن شبانه شوند:

اِندوکاردیت یا التهاب درون‌شامه‌ی قلب
استئومیلیت یا التهاب درون استخوان‌ها به دلیل عفونت
دمل یا آبسه که شامل جمع شدن چرک در بافت‌های بدن مانند جوش، آویزه، لوزه و… می‌شود.
عفونت ویروس ایدز


سرطان
عرق کردن شبانه می‌تواند یکی از نخستین نشانه‌های برخی سرطان‌ها باشد. رایج‌ترین گونه‌ سرطان که با عرق کردن شبانه همراه است، لنفوم به شمار می‌رود. با وجود این، کسانی که سرطان دارند و تشخیص داده نشده، ممکن است با نشانه‌های دیگری مانند کاهش وزن و تب غیر قابل توضیح هم روبه‌رو شوند.


دارو‌های ضدافسردگی
مصرف برخی دارو‌ها می‌تواند منجر به عرق کردن شبانه شود. اگر نشانه‌های جسمی، تومور یا عفونت دیگری وجود نداشته باشند، این عرق کردن‌ها را می‌توان ناشی از مصرف دارو‌ها دانست.

دارو‌های ضدافسردگی یکی از معمول‌ترین دارو‌هایی هستند که عرق کردن شبانه را به دنبال دارند. انواع ضدافسردگی‌ها مانند «بوپروپیون»، «ونلافاکسین»، «بازدارنده بازجذب سروتونین» و «ضدافسردگی‌های سه‌حلقه‌ای» می‌توانند عرق کردن شبانه را به‌عنوان عوارض جانبی داشته باشند.


دارو‌های دیگر
دارو‌هایی که برای کاهش تب مصرف می‌شوند، مانند آسپرین و استامینوفن، گاهی اوقات عرق کردن شبانه را در پی دارند. دارو‌های دیگری هم هستند که منجر به گرگرفتگی و قرمزی پوست می‌شوند، و همانگونه که گفتیم، این ممکن است با عرق کردن شبانه اشتباه گرفته شود. برخی دارو‌ها که باعث گرگرفتگی می‌شوند، گزینه‌های زیر هستند:
نیاسین
تاموکسیفن
هیدرالازین
نیتروگلیسرین
سیلدنافیل یا ویاگرا
افزون بر این، برخی دارو‌ها از جمله کورتیزون، پردنیزون و پردنیزولون هم ممکن است گاهی منجر به عرق کردن شبانه یا گرگرفتگی شوند.

پیشگیری از عرق کردن شبانه
شما می‌توانید از برخی از دلایل رخ دادن عرق کردن شبانه جلوگیری کنید. برای نمونه، با انجام دادن گزینه‌های زیر ممکن است از این عرق کردن‌ها در بیشتر مواقع پیش‌گیری کنید:
مصرف الکل و کافئین را محدود کنید.
از مصرف دخانیات و مواد مخدر خودداری کنید.
دمای اتاق‌تان را متعادل و در شب‌ها خنک‌تر نگه دارید.
در شب و نزدیک به هنگام خوابیدن، ورزش نکنید و غذا‌های پرادویه یا نوشیدنی‌های گرم نخورید.
در صورت مشکوک بودن به عفونت یا سایر بیماری‌ها، بی‌درنگ به پزشک مراجعه کنید.
از پزشک خود درباره‌ بیماری و گزینه‌های درمانی و راهکار‌های جلوگیری از عرق کردن شبانه بپرسید.

سخن پایانی
عرق کردن شبانه می‌تواند آزاردهنده باشد و حسابی کلافه‌تان کند. در بیشتر مواقع، این رویداد هیچ مشکلی ندارد و آسیبی به شما نمی‌زند. چیز‌های گوناگونی مانند پساقاعدگی و پیش از پساقاعدگی، مصرف داروها، تستوسترون پایین، قند خون پایین و مشکلات عصبی از دلایل بنیادین عرق کردن شبانه به شمار می‌روند. گاهی اوقات این عرق کردن با نشانه‌های دیگری مانند لرز کردن بدن یا لرزیدن به همراه تب بالا، خشکی واژن و دگرگونی‌های خلقی هم همراه است.

درمان عرق کردن شبانه، به علت بنیادین رخ دادن آن بستگی دارد. به طور کلی، این عرق کردن‌ها با اینکه آزاردهنده هستند، ولی خطری ندارند. با وجود این، گاهی ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های خطرناکی مانند انواع عفونت‌ها و سرطان‌ها باشند. بنابراین، اگر فکر می‌کنید عرق کردن‌های شما دلیل ویژه‌ای ندارند، اگر همواره رخ می‌دهند، خواب‌تان را به هم می‌ریزند، یا به همراه نشانه‌های دیگری هستند، حتما به یک پزشک مراجعه کنید تا از علت آن مطلع شوید.


کد مطلب: 54136

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/54136/تعریق-شبانه-مشکلی-خبر-می-دهد

میگنا
  https://www.migna.ir