سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۱
کد مطلب: 54202
۰

دادن "پول توی جیبی" به کودکان؛ آری یا خیر؟

دادن "پول توی جیبی" به کودکان؛ آری یا خیر؟
شبنم طلوعی اظهار کرد: از زمانی که کودک شمردن را آموخت می‌توان به او پول توی جیبی داد. والدین می‌توانند پول توی جیبی کودک را در ابتدا روزانه، سپس هفتگی، پانزده روز یکبار و در نهایت ابتدای هر ماه به فرزند خود بدهند و حتی می‌توان با افزایش سن فرزند و هر سال در روز تولدش مقدار پول توی جیبی را افزایش داد.
 
وی با بیان اینکه فرزندان حق دارند خودشان برای خرج کردن این پول تصمیم بگیرند، در عین حال این را هم گفت که اگر پول توی جیبی کودک و نوجوان زودتر از زمان تعیین شده تمام شد، نباید والدین پول بیشتری به بچه‌ها پرداخت کنند و یا اینکه در صورت پرداخت پول بیشتر می‌توانند همان مقدار را از پول توی جیبی بعدی فرزند کم کنند. اینگونه والدین مدیریت مالی را به آنها خواهند آموخت. 

طلوعی افزود: باید به فرزند نحوه جمع کردن و مدیریت و پس انداز پول را بیاموزیم. والدین بدانند که ندادن پول توی جیبی به فرزند آنها را محبور می‌کند که خودشان به این نیاز پاسخ دهند و متاسفانه اولین راه حل برداشتن مخفیانه پول از حساب یا کیف پول والدین است. دریافت پول از والدین از حقوق کودک و نوجوان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش مدیریت مالی کمک زیادی به استقلال آینده کودک می‌کند، تصریح کرد: برای آموزش مدیریت مالی به فرزندان می‌توان شرایطی را فراهم کرد که فرزند در قبال انجام کار خاصی از والدین دستمزد بگیرد. والدین می‌توانند به ازای برخی کارها که وظایف کودک است اما انجام نمی‌دهد و والدین آن کارها را انجام می‌دهند حق ماهیانه پول توی جیبی‌اش را کم کنند.

والدین باید اصلاح الگوی مالی و نحوه خرج کردن و پس انداز کردن را از خود شروع کرده و بودجه بندی پول را به فرزندان بیاموزند، باید هماهنگی لازم بین گفتار و رفتار والدین برقرار باشد.

این روانشناس در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به بار منفی بسیار زیاد سخنانی نظیر افزایش تورم و کاهش قدرت خرید والدین بر ذهن کودکان و نوجوانان، گفت: صحبت کردن در خصوص مشکلات مالی در حضور فرزندان با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان درک درستی از مشکلات مالی ندارند و قدرت تجزیه و تحلیل مسائل را به دست نیاورده اند، می‌تواند اضطراب شدیدی را در آنها ایجاد کند. به‌جای مطرح کردن این مسائل در حضور کودکان و نوجوانان، مدیریت مالی را به آنها آموزش دهید.

طلوعی همچنین خاطر نشان کرد که به جای مطرح کردن مسائل روز جامعه و مشکلات مالی در حضور کودکان و نوجوانان، نحوه مدیریت مالی و چگونگی خرج کردن پول، اهمیت و جایگاه پول در زندگی را آموزش دهید.

این روانشناس یادآور شد: باید دقت کنید حرفهایی مثل بالا رفتن تورم و یا کاهش قدرت خرید بار منفی زیادی در ذهن فرزند می‌گذارد. کودک و نوجوان با شنیدن این کلمات متوجه می‌شود اتفاق بدی در حال رخ دادن است و دچار تنش و اضطراب می‌شود.

وی در پایان با ذکر مثالی، افزود: برای مثال اگر فرزندتان از شما تقاضا دارد وسیله ای را برایش بخرید به او بگویید اگر بخشی از هزینه آن کالا را خودش پس انداز و پرداخت می‌کند شما می‌توانید بخش دیگر هزینه را پرداخت کنید و برایش آن وسیله را بخرید. اینگونه شیوه پس انداز هدفمند را به او آموزش می‌دهید. الگوی فرزندتان باشید که پس انداز و رعایت اعتدال در خرج کردن پول را فرزندان از والدین می‌آموزند.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم