پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۸ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۰:۰۸
کد مطلب: 54207
۰

چطور از فرزندان‌مان در برابر محتوای نامناسب محافظت کنیم؟

چطور از فرزندان‌مان در برابر محتوای نامناسب محافظت کنیم؟
این محتوا‌ها گرچه برای هر سنی در دسترس نیست، اما چنان در فرهنگ نفوذ کرده که ردپای آن را در کلیشه‌های ذهنی نسبت به زنان و مردان و روابط میان آن‌ها می‌توان دید. البته این نگاهی که در محتوای پورنوگرافی موجود است در زمینه‌هایی رسوخ کرده که به‌طورکلی ما آن‌ها را در دسته محتوای نامناسب قرار نمی‌دهیم مانند موسیقی، بازی و فیلم. در چنین شرایطی تلاش برای کنترل پورن در یک رسانه جهانی مانند اینترنت در بهترین حالت دشوار است. در این شرایط ما به‌عنوان پدر و مادر چه می‌توانیم بکنیم؟


پذیرش مشکل
اگر فرزند شما به موبایل، تبلت و لپ تاپ و کامپیوتر و اینترنت دسترسی دارد باید این را بپذیرد که در معرض محتوای جنسی هم قرار دارد. در کشور ما قوانین فیلترینگ درباره این مدل سایت‌ها وجود دارد. علاوه بر این شاید شما روی دستگاه هوشمند خود از نرم‌افزار‌های کنترل والدین هم استفاده می‌کنید تا فرزندتان به‌هیچ‌وجه با این موضوع مواجه نشود. اما این را باید بپذیرید که همواره درصدی از خطا وجود دارد.
 
ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم به اینترنتی صد‌در‌صد پاک دست پیدا کنیم، اما این باعث می‌شود که به‌طور کلی از اینترنت صرف‌نظر کنید؟ آیا ممکن است فرزندتان که در خانه همواره مراقب این بودید ناسزایی نشنود یا به زبان نیاورد در بیرون از خانه با آن کلمات مواجه شود؟ البته که این احتمال وجود دارد؛ بنابراین ما نمی‌توانیم فرزندانمان را قرنطینه کنیم و درباره استفاده از فضای نت نیز همین مساله وجود دارد و ما نمی‌توانیم فرزندان‌مان را در عصر دیجیتال و دوره‌ای که تمام ارتباطات آنلاین است از فضای وب به‌طور کلی محروم کنیم. پذیرش و قبول وجود خطر باعث می‌شود که ما هوشیار و آگاه باشیم و همواره راه‌حل‌هایی برای مواقع خطر و مشکل در جیب داشته‌باشیم.


نحوه مواجهه با مشکل
مهیا بودن فضای گفتگو و ابراز سؤالات در خانواده می‌تواند از نوجوانان و جوانان در مواجهه با این محتوا محافظت کند. فرزندان باید بتوانند سؤالات خود را از والدین بپرسند و درصورتی‌که با این قبیل محتوا‌ها مواجه شدند، تجربه خود را با پدر و مادر درمیان بگذارند. آموزش مسائل جنسی در سنین نوجوانی و با توجه به سطح رشد فکری فرزندان ابتدا از خانواده آغاز می‌شود. همچنین سطح احترام در خانواده و نگاهی که به افراد می‌شود، بدون در نظر گرفتن ظاهر آن‌ها نوعی آموزش غیرمستقیم درباره روابط میان فردی و روابط میان زن و مرد است.

بهتر است مهارت تفکر انتقادی را در خانواده گسترش دهید، به نحوه به تصویر کشیدن دختران و پسران در بسته‌های اسباب‌بازی، کاتالوگ لباس، تبلیغات یا فیلم دقت و توجه کنید و درباره این تصویر با فرزندان خود گفتگو کنید که این کلیشه‌ها با واقعیتی که آن‌ها می‌شناسند چه تفاوتی دارد. اگر متوجه شدید فرزندتان با محتوای پورنوگرافی مواجه شده است، آرام باشید.
 
در بسیاری از موارد این سایت‌ها به‌طور تصادفی ظاهر می‌شوند و حذف آن‌ها دشوار است، مواجهه با این محتوا می‌تواند برای کودکان بسیار ناراحت‌کننده باشد؛ بنابراین عکس‌العمل شدیدی نشان ندهید. ما می‌خواهیم فرزندان‌مان هنگام وقوع این حوادث احساس راحتی کرده و برای کمک و مشاوره به ما مراجعه کنند.

طبیعی است نوجوانان درباره مسائل جنسی کنجکاو باشند. همچنین طبیعی است که آن‌ها تمایل بیشتری به انجام تحقیقات آنلاین داشته باشند تا این‌که از والدین خود سؤال بپرسند. واقعیت این است که بعد از گذشت سن خاصی، فیلتر‌های والدین دیگر یک راه‌حل مناسب یا مطلوب نیست، بنابراین بهترین روش برای والدین نوجوانان و جوانان گفت‌وگوی مداوم است که این کنجکاوی در خانواده پاسخ داده شود و مسأله عجیبی به نظر نیاید.

بهترین کار این است که به فرزندان خود کمک کنید تا تأثیرات مضر تصاویری را که باعث تخریب و سوءاستفاده از زنان یا دختران می‌شود یا این‌که پسران را تحت‌فشار قرار می‌دهد، شناسایی کنند.

فقط روی رابطه جنسی تمرکز نکنید، به کلیشه‌های جنسیتی که ممکن است توسط رسانه‌های جمعی ابلاغ و تداوم‌یافته باشد هم توجه کنید. فرزندان خود را به سمت وبسایت‌هایی هدایت کنید که اطلاعات درستی مربوط به جنسیت و سلامت را برای نوجوانان فراهم می‌کند.

چون اگر تنها منبع اطلاعاتی فرزندان در این مورد سایت‌های پورن باشد، با یک مشکل جدی مواجه خواهید شد. با نوجوانان درباره تفاوت بین رابطه طبیعی و سالم و فعالیت استثماری که به‌صورت آنلاین شایع است، گفتگو کنید.

نکته آخر این‌که قوانین مشخصی درباره بازدید از سایت‌های پورنوگرافی وضع کنید. شفاف‌سازی ارزش‌ها و انتظارات خود برای فرزندان یکی از مؤثرترین راه‌های تأثیرگذاری بر رفتار آنهاست.

 
تاثیرات منفی مشکل
فرزندان ما به‌صورت غیرمستقیم و گاهی مستقیم در معرض این محتوای نادرست هستند، این دست محتوا‌ها بر نگرش و رفتار آن‌ها تاثیر می‌گذارد و این موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده. نگاهی که پشت پورنوگرافی وجود دارد اصالت لذت در مقابل ارزش‌های انسانی و توجه به جسم بدون در‌نظر گرفتن یک انسان در مقام انسان است. در محتوای پورنوگرافی به زن و مرد به چشم یک کالا نگاه می‌شود و البته همان‌طور که گفتیم این نگاه کالایی به زن و مرد و به‌طور کلی انسان در بسیاری دیگر از محتوای موجود در وب نیز قابل مشاهده است. نگرانی‌های زیادی در مورد مواجهه نوجوانان و جوانان با تصاویر صریح جنسی توسط متخصصان بهداشت روان مطرح‌شده است که شامل بلوغ زودرس، تمایل به خشونت یا سوءاستفاده در روابط جنسی، پذیرش کلیشه‌های جنسی و افزایش وسواس درباره تصویر بدن می‌شود. اما بیش از هر چیز نوجوانانی که بیشتر در معرض محتوای صریح جنسی در فضای مجازی قرار می‌گیرند به‌احتمال‌زیاد نگاه‌شان به زنان بیشتر نگاهی کالامحور می‌شود، اما در این شرایط چه راه‌حلی وجود دارد؟

 
 
منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد