دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - 20 Sep 2021
تاریخ انتشار :
جمعه ۸ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۱:۵۰
کد مطلب: 54208
۰

عواملی که به افسردگی دامن می‌زنند!

عواملی که به افسردگی دامن می‌زنند!
هیچ کس دوست ندارد افسردگی بگیرد، اما این بدان معنا نیست که برای مبارزه با آن کاملا دستتان خالی است.
افسردگی در حال حاضر دامان 350 میلیون نفر و چه بسا بیشتر را در جهان گرفته است.

به گزارش پریونشن، اگر به یک بیماری جسمانی مبتلا شوید، می‌توانید با تمرین، مدیتیشن و روش‌های دیگر به مبارزه با آن بپردازید. افسردگی نیز از این قاعده مستثنی نیست و می‌توان با روش‌هایی از جنس خودش به پیکار با آن رفت.


هر آنچه می‌خورید
غذاهای مصرفی تاثیر شگرفی بر ساز و کار بدن می‌گذارد. پژوهش انجام شده در استرالیا نشان می‌دهد احتمال ابتلای به افسردگی و اضطراب در زنانی که غذاهای سرخ شده، غلات تصفیه شده، غذاهای قند دار و مشروبات الکلی مصرف می‌کنند در مقایسه با زنانی که به رژیم غذایی گیاه‌خواری سوق دارند، به مراتب بیشتر است.

این محققان یادآور شدند که به دلیل مصرف برخی از مواد غذایی، بدن واکنش ایمنی را نشان می‌دهد که با افسردگی در ارتباط است. در واقع، غذاهایی مانند ماهی که بیشتر با طبیعت در ارتباط است، بهتر می‌تواند با بدن سازگاری داشته باشد.

میزان خواب یا بی‌خوابی
بی‌خوابی نقشی اساسی در سلامت روان دارد. اختلالات خواب نظیر بی‌خوابی می‌تواند از علائم افسردگی باشد. بیدار شدن پیش از موعد هم با این مسئله بی‌ارتباط نیست. به همین منظور پیشنهاد شده که چند ساعت پیش از خواب، پرده‌ها کشیده شود و از گوشی استفاده نشود تا نور آبی مانع خواب نشود.

اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی
شبکه‌های اجتماعی همیشه تفریحی مناسب نیست. محققان نوعی افسردگی به نام «افسردگی فیسبوکی» را شناسایی کرده‌‎اند که با عدم دریافت تعداد لایک‌های مورد انتظار فرد در ارتباط است. در حال حاضر انواع دیگر افسردگی‌های مرتبط با دیگر شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای الکترونیکی یافت شده است. شبکه‌های اجتماعی اساسا برای اجتماعی‌تر شدن انسان‌ها طراحی شده‌اند اما گاهی اوقات اثر معکوس دارند. اگر شما جزو دسته دوم آدم‌ها هستید، پس بهتر است ترمز شبکه‌های اجتماعی را بکشید و مدتی را بدون آن‌ها زندگی کنید.


سبک مدیریت استرس
شرایط استرس‌زا می‌‎تواند تمام کشتی‌های یک آدم افسرده را غرق کند! البته این تاثیر برای همه به یکسان نیست. در همین زمینه پژوهشی انجام شد که نشان داد ژنی مسئول تنظیم سطح سروتونین در مغز است و همین مسئله باعث ایجاد دو دستگی در آدم‌ها در واکنش به شرایط استرس‌زا به می‌شود. درست است که شما نمی‌توانید ژنتان را تغییر دهید، اما می‌توانید سطح استرستان را کنترل کنید.

آب و هوا
پژوهشی که به تازگی در دانشگاه آبورن مونتگومری انجام شد صحت اختلال فصلی عاطفی را زیر سوال برد، اما شواهد حاکی از آن است که فصول مختلف با احساسات فرد رابطه مستقیم دارد. برای نمونه، برخی افراد در زمستان به دلیل کم بودن طول روز دچار افسردگی می‌شوند. به همین دلیل برخی پیشنهاد کرده‌اند که بهتر است بیشتر، خصوصا صبح‌ها، در معرض نور آفتاب قرار گیرید.

سیگار
همه می‌دانند که سیگار برای سلامتی مضر است، اما اگر افسرده هستید، بدانید که سیگار کشیدن می‌تواند افسردگی را بدتر کند. در پژوهش انجام شده مشخص شد که افرادی که سیگار را ترک کرده‌اند، از نظر عاطفی از افرادی که همچنان سیگار استعمال می‌کنند، در وضعیت مطلوب‌تری قرار دارند. گویا اعتیاد به نیکوتین با میزان افسردگی در ارتباط است. این مسئله می‌تواند در مورد مصرف مشروبات الکلی نیز صادق باشد، چرا که به افسردگی دامن می‌زنند.


منبع: Prevention
ترجمه: وبسایت فرادید
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

اختلالی که با تغییر فصل خود را نشان می‌دهد
پنج مهارت افراد موفق که در مدرسه یاد نمی‌گیریم
چرا بلاگرنماها مضر هستند؟/ خسارات مادی و معنوی بلاگرها به کاربران فضای مجازی چیست؟
خود شفقتی برای اختلال اضطراب اجتماعی
۱۷ روش یادگیری دوست داشتن خود و شاد بودن
چگونه احساس تنهایی نکنیم ؟
ششمین مرحله سوگواری چیست؟ آیا این مراحل را درست فهمیده‌ایم؟
خودکارآمدی؛ چرا باید خودمان را باور داشته باشیم؟
چرا هیچ‌وقت به اندازۀ کافی وقت نداریم؟
رفتار‌های ویرانگر والــدیــن!
نشانه‌هایی که می‌گویند شما با افراد سمی و سخت‌گیر در ارتباط هستید!
تفاوت بیماری و اختلال چیست؟!
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد