کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ابتلا به کووید-۱۹ تفکر را مختل می‌کند

خبرگزاری ایسنا , 13 مرداد 1400 ساعت 18:06

تاثیرات طولانی‌مدت بیماری کووید همچنان کل جهان را درگیر کرده است، البته کووید طولانی که از آن می‌ترسیم و زندگی را تغییر می‌دهد، موضوعی متفاوت است و مورد بررسی شده کنونی، تجربه متوسط تا شدید از کووید است که به محض پایان بیماری خاتمه می‌یابد.


به نقل از نیوز، بیش از یک سال پس از ظهور این ویروس همچنان دانشمندان در حال بررسی تاثیرات بیماری بر نارسایی اندام‌ها تا تغییرات شناختی هستند.

۶۰  درصد افراد بعد از ابتلا به کووید-۱۹ در تفکر مشکل دارند
مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو، ۲۹ جولای در کنفرانس بین‌المللی انجمن آلزایمر گزارش کرد، این ویروس موجب شده است که ۶۰ درصد بهبودیافتگان در فکر کردن مشکل داشته باشند.

گابریل د اراسکین، متخصص مغز و اعصاب از موسسه Glenn Biggs در مرکز علوم بهداشتی در زمینه آلزایمر و بیماری‌های عصبی اظهار کرد: «مشکلات تفکر حتی در بیماران بهبودیافته کووید-۱۹ که فقط سرماخوردگی خفیف یا بیماری تنفسی را تجربه کردند نیز مشاهده شده است.
شایان‌ذکر است، شرکت‌کنندگان این تحقیق ۶۰ سال به بالا هستند و حدود سه تا پنج سال آینده پیگیری خواهند شد.

بیش از ۴۰۰ بزرگسال در آرژانتین در این مطالعه شرکت کردند و از بین آنان، ۶۰ درصد که از این ویروس بهبود یافته بودند تا حدی اختلال شناختی از خود نشان دادند.


از هر سه نفر یک نفر دچار مشکلات شدید بود
دکتر د اراسکین در ادامه توضیح داد: فقدان مداوم حس بویایی با تغییرات مغزی همراه است. هنگامی که ویروس بر پیاز بویایی تاثیر می‌گذارد و باعث ایجاد اثراتی در آن می‌شود ، تغییراتی که با تصویربرداری مشاهده می‌شود سایر نقاط مغز که به آن متصل هستند نیز از نظر عملکرد یا ساختار یا هر دو غیر طبیعی می‌شوند.

این گروه همچنین شرکت‌کنندگان را از نظر آنوسمی، از دست دادن حس بویایی ارزیابی کردند. پیاز بویایی، حاوی سلول‌های مغزی است که به بو واکنش نشان می‌دهند و مکان اولیه‌ای است که ویروس کووید-۱۹ از طریق آن وارد سیستم عصبی می‌شود.

دکتر د ایروسکین گفت: از ۶۰ درصد بیماران بهبود یافته کووید-۱۹ که دارای اختلال شناختی بودند، از هر سه نفر یک نفر دارای اختلال شناختی شدید بود که این مورد را می‌توان «سندرم زوال عقل» نامید، زیرا شبیه زوال عقل است اما ممکن است مداوم یا پیشرونده نباشد.
محققان خاطرنشان کردند: این تحقیق همچنان ادامه دارد.
 


کد مطلب: 54297

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/54297/ابتلا-کووید-۱۹-تفکر-مختل-می-کند

میگنا
  https://www.migna.ir