سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ / ۲۲:۲۶
کد مطلب: 54300
۰

چگونه بهانه گیری کودک خود را کنترل کنید؟

چگونه بهانه گیری کودک خود را کنترل کنید؟
فاطمه کوهپایه زاده روانشناس در رابطه با چگونگی کنترل کردن بهانه گیری کودکان اظهار کرد: بهانه گیری کودکان واقعا آزار دهنده است؛ به طوری که این بهانه گیری‌ها می‌توانند به شکل‌های مختلفی خود را نشان دهند و علاوه بر جیغ زدن و غرغر کردن، شاید کودک لگدپراکنی کند یا پاهایش را به زمین بکوبد، اشیاء را به اطراف پرت کند، دیگران را کتک بزند یا حتی نفس خود را حبس کند تا کبود شود که تحمل و کنترل کردن این رفتار‌ها راحت نیست، اما والدین باید مدیریت رفتار و کنترل خشم داشته باشند.

شما به عنوان والدین باید توجه کنید هنگامی که کودک در حال جیغ و داد زدن است به حرف‌ها و دلیل‌های شما گوش نمی‌دهد و با حالتی منفی به فریاد‌ها و تهدید‌های شما پاسخ می‌دهد. بنابراین، هرچه بیشتر سر او داد بزنید که آرام‌تر شود، او با صدای بلندتری جیغ می‌زند و در این مواقع، شاید بهترین کار این است که شما به عنوان والدین کنار او بنشینید و چیزی نگویید و به طور کلی، کنار کودک بودن هنگام بدرفتاری هایش روش خوبی است و کودکان خودشان هم از خشمی که دامن آن‌ها را گرفته است می‌ترسند و بودن در کنار آن‌ها موجب آرامششان می‌شود.


هر رفتار کودک بیان یک پیام است که با صبر و حوصله و همدلی می‌توانیم با بهانه گیری کودک برخورد کنیم. همچنین اگر می‌دانیم ممکن است در مهمانی که دعوت شده ایم حوصله کودکمان سر برود حتماً اسباب بازی و وسایل سرگرم کننده برای کودک همراه ببریم.

اگر شما تحمل بهانه گیری‌های او را ندارید چند دقیقه کوتاه بیرون بروید و وقتی کودک دست از گریه و جیغ برداشت دوباره به اتاق بازگردید، چرا که وقتی شما آرامش خود را حفظ کنید کودکتان نیز سریع‌تر آرام می‌شود. والدین باید خشم خود را کنترل کنند چرا که کودکان مانند آدم بزرگ‌ها نیستند و مغزشان آنقدر روشن کرده که بتوانند هیجانات خود را کنترل کنند.

این روانشناس با اشاره به آسیب زا بودن وعده یا رشوه دادن به کودک هنگام بهانه جویی های او تصریح کرد: وعده یا رشوه دادن به کودک در این شرایط نتایج خوبی به دنبال ندارد. به همین منظور، تا حد امکان به بهانه گیری‌های بی مورد او اعتنا نکنید تا خودش خسته و ساکت شود. بنابراین، مهم نیست بهانه گیری‌های کودک شما چقدر طول می‌کشد، موضوع مهم این است که به خواسته‌های غیر منطقی او پاسخ ندهید و به هیچ وجه با او بحث نکنید و از طرفی نیز، به نگاه‌ها و تفکرات اطرافیان نیز خیلی بها ندهید، چرا که همه آن‌ها روزی چنین تجربیاتی را داشته اند.

کوهپایه زاده ادامه داد: شما به عنوان والدین باید به این موضوع توجه کنید که اگر در نتیجه بهانه گیری‌های کودک به او چیز‌هایی که می‌خواهد را بدهید، در واقع به او می‌آموزید داد و فریاد کردن بهترین روش برای به دست آوردن خواسته ها است و این طرز تفکر برای کودک شما در بزرگسالی باعث به وجود آمدن مشکل خواهد شد، بنابراین سعی کنید که کودک به هیچ عنوان متوجه نشود که شما خودتان هم روی رفتارهایتان هنگام عصبانیت کنترل ندارید.

اگر بهانه گیری و کج خلقی کودک به مرحله‌ای رسید که شروع به کتک زدن دیگران، پرتاب وسایل یا جیغ‌های بی وقفه کرد او را به مکانی امن همچون اتاق خواب خودش ببرید و به او بگویید که چرا او را به این مکان آوریده اید (زیرا دوستت را کتک زده ای) و کنار او بمانید تا آرام شود.

این روانشناس در پایان خاطرنشان کرد: شما به عنوان والدین، حتما عشق خود را به کودکتان ابراز کنید. هنگامی که کودک آرام است و می‌توانید با او صحبت کنید، او را در آغوش بگیرید و بگویید چقدر دوستش دارید، چرا که این رفتار برای کودک آموزنده است و می‌تواند با آرامش بیشتری درمورد کج خلقی‌های خود صحبت کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود