پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ / ۲۳:۵۵
کد مطلب: 54378
۱

مراقب سندرم "آشیانه خالی" افراد مسن باشید

مراقب سندرم "آشیانه خالی" افراد مسن باشید
یکی از محققان حوزه روانشناسی گفت: والدین میانسالی که از فرزندان خود افتاده‌اند، به شدت در معرض سندرم آشیانه خالی و طلاق عاطفی قرار دارند.
 
 سبحان احمدی افزود: اغلب زوج‌های میانسال و سالمند پس از اینکه بچه‌هایشان مستقل و از آنها جدا می‌شوند، دچار بداخلاقی و بی‌حوصلگی می‌شوند که این امر می‌تواند نشانه سندرم "آشیانه خالی" و آغاز طلاق عاطفی در رابطه آنها باشد.
 
سندرم آشیانه خالی به احساسی از تنهایی گفته می‌شود که با ترک خانه توسط فرزندان در والدین اتفاق می‌افتد. والدینی که عادت کرده‌اند با فرزندان خود تعامل کنند و وقت بگذرانند، حالا مجبور می‌شوند تعامل کمتری داشته باشند و زمان کمتری آنها را ببینند. 

والدین مبتلا به سندرم آشیانه خالی یک خلاء عمیق در زندگی خود تجربه می‌کنند و اغلب احساس می‌کنند چیزی در زندگی گم کرده‌اند، در برخی موارد ممکن است این احساس، یک دوره گذرا باشد که برخی والدین احساس اضطراب و از دست دادن را تجربه می‌کنند.

وقتی آخرین فرزند خانه را ترک می‌کند تا زندگی جدیدی را شروع کند، پدر و مادر احساسات درهم‌آمیخته‌ای را تجربه می‌کنند. آنها از مستقل‌شدن فرزندشان خوشحال‌ هستند، اما از سوی دیگر احساس غم و ناراحتی دارند. 

وی با اشاره به نشانه‌های سندرم آشیانه خالی، گفت: حس ازدست‌دادنِ هدف و تهی‌شدن برای والدینی که دچار این سندرم می‌شوند، رخ می‌دهد. پدران و مادران بسیاری هستند که نیازهایشان را نادیده می‌گیرند تا زندگی‌شان را وقف پرورش فرزندان کنند، در نبود فرزند، بازگشت به زندگی پیش از بچه‌دار شدن برای زوجین کمی سخت و دشوار خواهد بود.

احمدی افزود: والدینی که فرزندشان به‌تازگی خانه را ترک کرده است، دچار احساسات متضاد و گاه شدیدی می‌شوند، این والدین به طور دائمی نسبت به اوضاع فرزند خود اضطراب دارند، پدر و مادرها باید بدانند که با چک کردن بی‌وقفه فرزندان، استرس و اضطراب خود را چند برابر می‌کنند.
 
مرجع : خبرگزاری ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...