شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۳
کد مطلب: 54445
۱

تاثیرات استرس بر بدن و ذهن

تاثیرات استرس بر بدن و ذهن
همه افراد به یک شکل یا اشکال دیگر استرس را تجربه می‌کنند. احساس استرس به خصوص هنگامی که مزمن می‌شود اثرات ویرانگری بر ذهن و بدن دارد.

استرس بر سیستم هضم، ایمنی، شناخت و خلق و خو تأثیر می‌گذارد. به عبارت ساده‌تر، استرس پاسخ بدن به تغییراتی است که در محیط اطراف رخ می‌دهد و "ناامن" تلقی می‌شود.

بیماری همه گیر ویروس کرونا محیط کاملی را برای افزایش سطح استرس ایجاد کرد و این امر تا حدودی طبیعی است.

این روز‌ها عدم اطمینان و تهدید‌های مداوم برای سلامتی منجر به افزایش اضطراب، استرس و مسائل بهداشت روان شده است.

تقریبا تمامی افراد استرس را تجربه می‌کنند، اما همه به یک روش با آن مقابله نمی‌کنند. توانایی مدیریت موثر استرس در مواجهه با هر چالشی می‌تواند سلامت شما را تضمین کند.

قبل از انجام این کار، باید درک کنید چگونه ذهن و بدن به یکدیگر متصل می‌شود.


ارتباط ذهن و بدن با استرس
ذهن و بدن دو بخش جدا ناپذیرند. بدن یا همان فیزیک شما بر احساسات تأثیر می‌گذارد و برعکس. همانطور که می‌توانید تصور کنید، اگر ناهماهنگی در بدن وجود داشته باشد، ناهماهنگی در ذهن نیز ایجاد خواهد شد، که به نوبه خود بر میزان استرس تأثیر می‌گذارد.

نتایج یک مطالعه نشان داد که الگوی انرژی توسط برخی از کلمات و اهداف خاص بییان می‌شود و می‌تواند باعث تغییرات فیزیکی در ساختار DNA شود که به عناصر سازنده بدن تبدیل می‌شود.

آیا تا به حال پس از احساس اضطراب، در معده خود چیزی شبیه به دل آشوب را تجربه کرده اید؟ در این شرایط، ارتباط ذهن و بدن را تجربه کرده اید.

دفعه بعدی که متوجه شدید چیزی منفی می‌گویید، به یاد داشته باشید که افکار شما نحوه رفتار بدن را تعیین می‌کند. احساسات منفی به راحتی در بدن خود را نمایان می‌کنند. مراقب کلماتی باشید که می‌گویید، زیرا بدن همیشه به شما گوش می‌دهد. در واقع به آنچه فکر می‌کنید در نهایت دست می‌یابید.

اثرات استرس بر ذهن و بدن
زندگی همانند یک ماشین سواری غلتکی به معنی استرس است. نمی‌توانید از آن پنهان شوید. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که اقدامات پیشگیرانه انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که استرس در دراز مدت به ذهن و بدن تان آسیبی وارد نمی‌کند. در اینجا ۳ اثر استرس کمتر شناخته شده بیان شده است.

۱. تضعیف سیستم ایمنی
سلامتی هر فرد ثروت اش است. اگر سیستم ایمنی قوی نداشته باشید، بدن قادر به مقابله با بیماری‌ها یا ویروس‌ها نخواهد بود.

شیوع ویروس همه گیر کرونا به ما یاد داد که مراقبت از سیستم ایمنی بدن چقدر حائز اهمیت است. اگر می‌خواهید یک سیستم ایمنی قوی داشته باشید، یک خواب با کیفیت داشته باشید، به طور منظم ورزش کنید، غذا‌های سالم بخورید، مکمل‌های تقویت کننده ایمنی مصرف کنید و به آرامش متعهد شوید. به این ترتیب سیستم ایمنی بدن خود را تقویت می‌کنید تا به جای اینکه علیه شما باشند، برای دفاع از بدن تان فعالیت کند.

۲. مشکلات روده
بین سلامت دستگاه گوارش و استرس ارتباط زیادی وجود دارد. روده و مغز به طور مداوم در حال برقراری ارتباط و ارسال سیگنال به یکدیگر هستند.

آیا تا به حال احساس کرده اید که پس از دریافت اخبار ناگوار، در روده تان آشوبی را تجربه می‌کنید؟ آیا تا به حال وقتی از چیزی عصبی هستید چیزی را در معده خود احساس کرده اید؟ این واکنش‌ها به یک دلیل اتفاق می‌افتد.

روده نامتعادل می‌تواند سیگنال‌هایی را به مغز ارسال کند، همانطور که مغز نامتعادل می‌تواند سیگنال‌هایی به روده ارسال کند؛ بنابراین، درد معده فرد می‌تواند علت یا محصول اضطراب، استرس یا افسردگی باشد؛ بنابراین، دفعه بعدی که به یک معده درد غیر قابل توضیح مبتلا شدید، سطح استرس می‌تواند علت اصلی باشد. از غذا‌هایی که می‌توانند معده را تحریک کنند و علائم استرس را تشدید کنند مانند قند‌های تصفیه شده و غذا‌های سرخ شده خودداری کنید. من دوست دارم به طور مرتب اسیدوفیلوس مصرف کنم که به افزایش باکتری‌های سالم در روده کمک می‌کند.

در آخر، یک تمرین روزانه یوگا می‌تواند مفید و موثر باشد. یوگا برای تحریک جریان انرژی در بدن بسیار مناسب است. تمرینات ویژه برخی حرکات یوگا از هضم سالم پشتیبانی می‌کند.

۳. افسردگی
استرس پاسخی طبیعی به تجارب مثبت و منفی زندگی است. با این حال، اگر در کنار آمدن با استرس در طولانی مدت مشکل دارید، می‌توانید خود را در معرض ابتلا به افسردگی قرار دهید. استرس مداوم یا مزمن منجر به افزایش هورمون‌هایی مانند کورتیزول و کاهش سروتونین و سایر انتقال دهنده‌های عصبی در مغز، از جمله دوپامین می‌شود.

هنگامی که سطح استرس را افزایش می‌دهید، به احتمال زیاد روحیه کمتری دارید. متأسفانه، نداشتن روحیه باعث می‌شود که به انجام فعالیت‌های سالم مانند ورزش و خوب غذا خوردن تمایل نداشته باشید. در نتیجه، روحیه فرد حتی بیشتر آسیب خواهد دید.

این اثر مارپیچی سمی همان چیزی است که باعث می‌شود بسیاری از افراد علائم افسردگی مانند خستگی، اضطراب، کاهش اشتها یا در موارد شدید افکار خودکشی را تجربه کنند.

با همه گیر ویروس کرونا افراد زیادی در معرض خطر افسردگی قرار گرفتند. با همه آنچه که در حال حاضر در جهان در جریان است، مردم مستعد احساس ناامیدی و درماندگی هستند که می‌تواند شروع افسردگی را تسریع کند.

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از افتادن در مارپیچ غم و اندوه، جستجوی کمک کاری درست است. یک روانشناس یا مربی می‌تواند به شخص کمک کند تا در شرایط دشوار حرکت کند و ابزار‌هایی برای کاهش استرس و اضطراب در اختیار تان قرار دهد.

ثانیاً، یک تمرین روزمره مبتنی بر آگاهی ذهن ایجاد کنید و آن را غیر قابل مذاکره قرار دهید. آگاهی ذهن می‌تواند به صورت مدیتیشن، یوگا، رقص، تای چی یا نفس کشیدن باشد.

تمرین آگاهی ذهن به فرد کمک می‌کند تا افکار منفی را دوباره بررسی کرده و تجربیات دشوار را با ذهن آرام تری ارزیابی کنید.

اجازه ندهید استرس زندگی تان را تسخیر کند
در حال حاضر دو گزینه پیش رو دارید - یا می‌توانید عوامل استرس زا تهدید کننده سلامت و سلامتی را حذف کنید، یا ناراحتی‌های خود را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و یک داستان جدید را بازنویسی کنید.

اگر ترسیده اید، اشکالی ندارد. شما انسان هستید به خودتان اجازه دهید همه عواطف را تجربه کند، اما خود را در این وضعیت گم نکنید. نفس عمیق بکشید و با جلب اعتماد از توانایی تان برای مبارزه‌ای بهتر سود ببرید.

منبع: lifehack
 
 
مرجع : سایت فرارو
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت