پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۹
کد مطلب: 54454
۰

توصیه برای انتخاب رشته خوب/ حتما همه 150 انتخاب خود را تکمیل کنید

در این مدت بارها گفته شده است که داوطلبان کنکور نباید سرنوشت خود را به دست افرادی دهند که با لفاظی و بازی کردن با کلمات، تلاش می‌کنند تا به آنها بقبولانند کاری را که انجام می‌دهند، علمی، با کیفیتی بسیار خوب و خارج از توان یک داوطلب است؛ هدف این تبلیغ‌ها، فقط عجیب و دشوار نشان دادن پروسه انتخاب رشته است تا داوطلبان اعتمادشان را به خود از دست بدهند و حاضر شوند که مبلغی کلان برای انتخاب رشته، به افراد مورد نظر بپردازند؛ افرادی که اکثر اوقات، اطلاعات دقیق و صحیحی در زمینه رشته‌محل‌ها نیز به داوطلبان نمی‌دهند.

تاکنون سازمان سنجش، 3 سری اصلاحات دفترچه را منتشر کرده است که داوطلبان می‌توانند در این فرصت باقیمانده نگاهی به آن اصلاحات بیندازند.

در خصوص انتخاب رشته نشست مجازی را با سعید عزیزخانی و زهره طالبی دولت آبادی کارشناسان مشاوره و انتخاب رشته برگزار کردیم.


** داوطلبان نسبت به رشته‌ها آگاهی ندارند
* وضعیت انتخاب رشته را چطور ارزیابی می‌کنید؟
عزیزخانی: اولین مشکلی که ما مواجه شدیم این بود که بچه‌ها آگاهی زیادی نسبت به رشته‌ها نداشتند و سعی کردیم داوطلبان را با رشته‌ها، سختی‌ها و شرایط آن آشنا کنیم.

در بخش دوم، آشنایی داوطلبان با اصطلاحات دفترچه انتخاب رشته کنکور و شناخت کارنامه است که این موارد هم نیاز به آموزش دارد که در یک وبینار آموزش انجام می‌شود.

* یعنی داوطلب با هر رتبه‌ای به شما مراجعه می‌کند، به او در ابتدا درباره رشته‌ها آموزش می‌دهید؟
عزیزخانی: بله. ابتدا به افراد آموزش داده می‌شود.

*ببینید فرد با کلی دغدغه به شما مراجعه می‌کند و یک رتبه‌ای که اخذ کرده است؛ در این خصوص توضیح دهید؟
عزیزخانی: فرد یک سری رشته در ذهنش هست و به خاطر همین در کنکور شرکت کرده است. برای اولین کار، همه رشته‌ها و اصطلاحات را توضیح می‌دهیم و بعد این فرد، آزمون رغبت‌سنجی شغلی می‌دهد. این آزمون 300 سؤال دارد که مشخص می‌کند علائق او چیست.

بعد از آن شهرهایی که فرد امکان حضور در دانشگاه‌هایش را دارد، مشخص می‌کند و متناسب با تحلیل آزمون رغبت‌سنجی، رتبه کسب کرده در کنکور و شرایط موجود، به صورت سیستمی، انتخاب رشته شامل رشته‌های کم احتمال، پراحتمال و حتمی می‌دهیم.


** برخی انتخاب رشته نمی‌کنند
طالبی دولت آبادی: داوطلبان دختر وقتی به ما مراجعه می‌کنند، از ما همان اول این سؤال را می‌پرسند «با رتبه‌ای که کسب کردم، قبول می‌شوم؟»
اول از همه باید آرامش دهیم؛ داوطلبان دختر به ویژه رشته‌های علوم تجربی با استرس زیادی به ما مراجعه می‌کنند و اگر رتبه‌شان خوب نشده باشد، حتی انتخاب رشته هم نمی‌کنند.
همانطور که آقای عزیزخانی گفتند، به داوطلبان درباره رشته‌ها آموزش می‌دهیم؛ برخی داوطلبان شرایط خاصی دارند مثلا به هر شهری نمی‌توانند بروند که اینها باید در انتخاب رشته لحاظ شود. یا اینکه برخی دانشگاه‌ها خوابگاه ندارند و این موارد را باید داوطلبان بدانند.
بعد از آن، از داوطلبان آزمون رغبت‌سنجی و شخصیت می‌گیریم که بر اساس استعداد و علائق بچه‌ها، رشته‌هایی را پیش‌بینی می‌کنیم. در ادامه، اصطلاحات دفترچه انتخاب رشته و ظرفیت‌های کنکور را به داوطلبان توضیح می‌دهیم.
یک سری کارشناسان اولیه رتبه برتر داریم با داوطلبان صحبت کرده و به او کمک می‌کنند تا 150 انتخاب خود را بنویسد. ما به داوطلبان توصیه می‌کنیم که همه انتخابات را بزنند و در نهایت هم مشاور مجرب داریم که انتخاب آنها را بررسی کرده و نهایی می‌کنند.

 

* توصیه شما به داوطلبان برای تکمیل فرم انتخاب رشته چیست؟
عزیزخانی: توصیه می‌کنیم همه 150 انتخاب را تکمیل کنند.

**انتخاب رشته تضمینی را اصلا قبول ندارم
*در این مدت تبلیغات خاص و تضمینی انتخاب رشته می‌شود؟ چقدر انتخاب رشته تضمینی را قبول دارید؟
عزیزخانی: دیگر داوطلبان هم به این موضوع رسیدند که این حرف‌ها دروغ است. واقعا کار خاصی انجام نمی‌شود که بخواهند 40، 50 میلیون تومان از افراد دریافت کنند.

انتخاب رشته تضمینی را اصلا قبول ندارم. مگر می‌شود فردی که رتبه‌اش 100 هزار شده است را رشته مکانیک دانشگاه تهران قبول کرد.

*اگر داوطلبی به شما مراجعه کند و رتبه‌ای خیلی بدی آورده است، با او چه برخوردی می‌کنید؟
عزیزخانی: همه کسانی که مجاز به انتخاب رشته شدند در دانشگاه قبول می‌شوند. اما چیزی که این وسط وجود دارد این است که برخی به دلیل مشکلاتی نتوانستند رتبه خوبی کسب کنند مثلا نمونه داشتیم که داوطلبی تا سال یازدهم بسیار درسش خوب بوده است اما سال دوازدهم برادرش تصادف کرد و او درگیر این اتفاقات شده بود.

اگر دانش‌آموز، این مدلی باشد، پیشنهاد می‌دهم که درسش را بخواند و سال آینده کنکور بدهد چون توانمندی دارد اما برخی افراد هستند که اگر سال اول قبول نشوند، دیگر درس نمی‌خوانند و همان رتبه‌ای که سال اول کسب کردند را هم به درس نمی‌آورند.
این موارد در جلسات حضوری مشخص می‌شود و مشاور می‌تواند نتیجه‌گیری کند. یادتان نرود که درس خواندن برای سال بعد خیلی سخت است و باید فرد خیلی اراده داشته باشد.

**بچه‌ها حتما به دنبال علاقه‌شان بروند
طالبی دولت آبادی: ما به هیچ داوطلبی نمی‌گوییم پشت کنکور بمان، چون دختران به شدت روحیه حساسی دارند.
معتقدم پشت کنکور ماندن، اراده قوی می‌خواهد و ما با صحبت کردن با داوطلب، به این موضوع پی می‌بریم که آیا این اراده را دارد یا خیر.

* پیشنهادتان به عنوان مشاور انتخاب رشته به داوطلبان انتخاب کنکور چیست؟
عزیزخانی: بچه‌ها حتما به دنبال علاقه‌شان بروند. وقتی به علاقه توجه کنیم، آیتم‌های دیگر هم فعال می‌شود. داوطلبان باید علایق خود را بشناسند و به سمت آن بروند.

باید ببینند که علاقه و استعدادهایشان روی کدام رشته‌هاست. ما شناخت‌مان روی رشته‌ها کم است و داوطلب نمی‌داند که چه رشته‌ای را علاقه دارد و در این راستا آزمون‌های مختلف روانشناختی را می‌توانند بدهد.

طالبی دولت آبادی: رشته‌ای را انتخاب کنید که اگر 30 سال بعد عقب برگشتید، همان را انتخاب کنید و از آن پشیمان نشوید. یعنی انتخاب‌تان باید با عشق و آگاهانه باشد.

مواردی را داشتیم که فردی که چون همه اعضای خانواده‌اش وکیل بودند، وکالت را انتخاب کرده بود و 4 سال به اجبار درس خواند.
نکته دیگر هم اینکه داوطلبان حواسشان به کدرشته‌ها باشند و درست در فرم‌شان وارد کنند.


** انتخاب رشته درست چگونه است؟
باید هر رشته را با دقت و تأمل انتخاب کرد و به حرف افراد ناآشنایی که می‌گویند «تا انتخاب بیستم یا سی‌ام حتماً قبول می‌شوید و لزومی ندارد که روی انتخاب‌های بعدی خود حساسیت داشته باشید» گوش ندهید. بارها دیده شده است که داوطلبی، با تکیه به حرف همین افراد مثلاً متخصص! رشته‌ای را بدون هیچ آشنایی، علاقه یا توجه به شرایط خود، در انتخاب‌های آخر زده و در همان رشته نیز پذیرفته شده است.

داوطلب امکان انتخاب 150 کد رشته را دارند؛ البته این نکته، به معنای آن نیست که بدون دقت و توجه به علایق خود، هر 150 انتخاب را پر کنند. بدون شک، هر کد رشته را باید با دقت بسیار و سنجش شرایط، توانمندی‌ها و علایق خود انتخاب کنند.

باید در انتخاب کد رشته‌های دوره روزانه، دقت بیشتری داشته باشند؛ زیرا اگر در رشته‌های دوره روزانه پذیرفته شوند و انصراف دهند، سال بعد، امکان شرکت در آزمون سراسری را نخواهند داشت.

آخرین انتخاب‌های خود را باید با دقت انجام دهند؛ زیرا اگر در آخرین انتخاب‌های خود پذیرفته نشوند، به معنای آن است که لازم است یک سال دیگر، پشت کنکور بمانند و درس بخوانند، و البته باید بدانند که معلوم نیست سال بعد، در مقایسه با امسال، رتبۀ بهتری نیز کسب کنند.
اگر دانشگاهی خارج از محل سکونت خود را انتخاب کرده‌اند، توجه داشته باشند که در خوابگاه، در بهترین شرایط، باید با سه دانشجوی دیگر، که هیچ شناختی هم از آنها ندارند، هم اتاق شوند؛ البته برخی از دانشگاه‌ها امکان ارایه خوابگاه را به دانشجویان ندارند یا به خاطر داشتن متقاضی زیاد و تعداد کم خوابگاه، به دانشجویان سال اول، خوابگاه نمی‌دهند.

در انتخاب رشته تحصیلی، باید به محل تحصیل کلاس‌ها، که در تیتر عنوان دانشگاه پذیرش درج شده است، توجه شود؛ برای مثال، دانشگاه تهران در گروه آزمایشی علوم انسانی، دارای پردیس اقماری در شهرهای قم یا کیش است، و در صورتی که داوطلبی در یکی از پردیس‌های یاد شده پذیرفته شود، باید در شهرستان‌های مورد نظر ادامه تحصیل بدهد.

داوطلبان باید بدانند که امکان تغییر رشته، بسیار کم است و اکثر دانشگاه‌ها به سختی با این امر موافقت می‌کنند؛ پس در اولویت‌بندی کد رشته محل‌ها در فرم انتخاب رشته، نهایت دقت را داشته باشند.

اگر می‌خواهند که دانشگاه شهر دیگری را انتخاب کنند، باید بررسی کنند که: آیا روحیۀ جدایی از خانواده و دوری از آنها را (گاه برای چند ماه) دارید؟ آیا با مشکلات و موانع زندگی در شهری دیگر، که گاه گویش محلی و هنجارهای آن را نیز به خوبی نمی‌شناسند، آشنا هستند؟

نباید سرنوشت تحصیلی خود را به دست افرادی دهند که گاه هیچ شناختی نسبت به داوطلب ندارند و خود را با عناوینی از قبیل «جادوگر انتخاب رشته»، «متخصص قبولی با هر رتبه» و ... معرفی می‌کنند، بدهند. کسب آگاهی و مشاوره با افراد آشنا و متخصص با رشته‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی، خوب است، اما انتخاب نهایی را خودشان انجام دهند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.