جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۴:۱۲
کد مطلب: 54498
۰

روش هایی برای تشویق کودکان به خوردن غذای سالم

روش هایی برای تشویق کودکان به خوردن غذای سالم
 نتیجه یک پژوهش نشان می‌دهد اگر می‌خواهید فرزندانتان غذا‌های سالم بخورند باید آن‌ها را پای برخی از برنامه‌های آشپزی که غذا‌های سالم آموزش می‌دهند، بنشانید.

بر اساس یافته‌های این پژوهش کودکانی که برنامه آشپزیِ سالم نگاه می‌کنند ۲ برابر بیشتر احتمال دارد که از بین غذا‌های سالم و ناسالم، غذای سالم را برای تغذیه انتخاب کنند.
 
دکتر فرانس فولکورد، نویسنده این مطالعه از هلند، می‌گوید: «تبلیغ غذای سالم در مورد بچه‌ها سودمند است و می‌تواند میزان استفاده از غذای سالم در میان آن‌ها را افزایش دهد.»

«مهم است که والدین در طول روز به شیوه‌های مختلف به تبلیغ غذای سالم بپردازند و یکی از این روش‌ها قرار دادنِ کودکان در معرض برنامه‌های آشپزی سالم است.»
 
محققان از ۱۲۵ کودک در بینِ سنین ۱۰ تا ۱۲ سال خواستند تا ۱۰ دقیقه از یک برنامه تلویزیونیِ هلندی که برای کودکان طراحی شده است را تماشا کنند. برخی کودکان برنامه‌هایی را تماشا کردند که در آن یک غذای سالم آموزش داده می‌شد و برخی دیگر برنامه‌هایی را دیدند که غذا‌های کمتر سالم و پرکالری آموزش داده می‌شد.
 
 
نویسندگان پژوهش برای آنکه مطمئن شوند کودکان معنیِ غذای سالم و ناسالم را می‌دانند از آن‌ها خواستند یک پرسشنامه ۱۰ امتیازی را پر کنند و از بین گزینه‌های خیلی سالم و خیلی ناسالم به غذا‌ها امتیاز بدهند. غذا‌های سالم شامل غذا‌هایی بود که در آن‌ها مواد غذایی شامل گوجه فرنگی، پیاز، کلم بروکلی و سایر میوه‌ها و سبزیجات در دستور پخت استفاده می‌شد. غذا‌های کمتر سالم و ناسالم آن‌هایی بود که غذا‌هایی مانند همبرگر، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و مایونز و نان کروسان را آموزش می‌داد.
 
این ویدیو‌ها مدارس هلند را نشان می‌داد که در آن دانش‌آموزان غذا درست می‌کنند و غذا‌ها را می‌چشند و به برخی سوالات درباره اینکه چه مواد غذایی‌ای نیاز دارند تا غذای مورد نظر را درست کنند، پاسخ می‌دهند. برای آنکه کودکان تشویق شوند در این مطالعه مشارکت کنند به آن‌ها گفته شد از بینِ خوراکی‌های موجود می‌توانند یکی را به عنوان میان‌وعده انتخاب کنند.
 
در بین گروهی که آشپزی سالم را تماشا کرده بودند، ۴۱‌درصد برای میان‌وعده یک خوراکی سالم مثل سیب یا خیار را انتخاب کردند؛ و در گروه دیگر، ۲۰‌درصد از بچه‌ها غذای ناسالم را برگزیدند.
 

برنامه‌های آشپزی مخصوص کودکان
نویسندگان پژوهش گفتند، برنامه‌های آشپزی می‌توانند اثر مثبتی بر رفتار و نگرش کودکان داشته باشند و این کار را از طریق توسعه کار گروهی و آشناسازی کودکان با مفهوم غذای سالم انجام می‌دهند. یک نظریه می‌گوید افراد می‌توانند با قرار گرفتن در معرض محرک‌ها یا سرنخ‌های خاص، بیاموزند که چه واکنشی باید نشان دهند. نمایش غذا می‌تواند تمایل به غذا را در افراد تقویت کند و نوع خاصی از رفتار غذایی را شکل دهد.
 
 
دیگر از چه طریق می‌توان کودکان را به خوردن غذای سالم تشویق کرد؟
کودکان هر چه بزرگتر می‌شوند رفتار‌ها و نگرش‌های مسئولانه‌تر و مثبت‌تری نسبت به غذای سالم پیدا می‌کنند، اما کار‌هایی هست که والدین می‌توانند از همان ابتدای کودکی انجام دهند تا اشتهای کودکان نسبت به غذای سالم را تقویت کنند. برای مثال دخالت دادنِ کودکان در آشپزی و استفاده از زبان مثبت درباره غذا.
 
 
این تحقیق نشان می‌دهد که وقتی کودکان خودشان در تهیه غذای سالم مانند سبزیجات و سالاد نقش داشته باشند- در مقایسه با وقتیکه نقشی در تهیه غذا ندارند بیشتر احتمال دارد غذا‌هایی با ارزش تغذیه‌ای بالا مصرف کنند، مواد مغذی اصلی را در رژیم غذایی روزانه جای دهند و مصرف غذا‌های پرشکر و چرب را کاهش دهند.

فولکورد می‌گوید: «کودکان رفتار والدین را به عنوان الگو تقلید می‌کنند، بنابراین می‌بینند که والدین چه غذا‌هایی تهیه می‌کنند، چه غذا‌هایی مصرف می‌کنند و چطور این غذا‌ها را تهیه می‌کنند؛ بنابراین این روشی خودآگاه برای اثرگذاری بر کودکان است.»

دراین‌بین، ویژگی‌های شخصیتی کودکان نیز در انتخاب نوع غذا اثر دارد که می‌تواند هر نوع پیامی را خنثی کند. برخی کودکان نسبت به غذا‌های خاص یا امتحان غذا‌های جدید ترس مرضی یا فوبیا دارند. این ترس را می‌توان با تشویق کودکان به امتحان کردن غذا برطرف کرد. اگر هر چند روز یکبار یک غذای جدید را به کودکان معرفی کنید می‌تواند آن‌ها را تشویق کند تا طعم‌ها و بافت‌های جدید را امتحان کنند.
 
 
دکتر مایا آدام، رئیس آموزش سلامت در دانشگاه استنفورد، می‌گوید برای آنکه یک گفت‌وگوی مؤثر درباره غذا با بچه‌ها داشته باشیم، لازم است که به جای زبان بازدارندگی یا تجویزی از زبانِ تحسین استفاده کنیم.

«اثربخشیِ جملاتی نظیرِ "تو اجازه نداری شکر بخوری یا تو اجازه نداری چیز‌های شیرین بخوری" به مراتب کمتر از اثربخشیِ جملاتی مانند «وای اون کلم بروکلی را با تمبر هندی چشیدی؟ " است.» کودکان با این روش به غذا به عنوان یک ارزش افزوده به زندگی نگاه می‌کنند. برای مثال می‌توان از غذا‌های خاص به عنوان غذا‌هایی که کودک را قدرتمند می‌کند و به او کمک می‌کند تا کار‌های بزرگ انجام دهد، نام برد.
 
آدام می‌گوید: «به آن‌ها بگوید ما می‌دانیم که تو چقدر بااستعداد هستی و چقدر سخت تلاش می‌کنی و برای اینکه تمام این استعداد‌ها را حفظ کنی باید غذای سالم بخوری.»

تغذیه سالم از دوران کودکی نقش بسیار مهمی در سلامتی دوران بزرگسالی ایفا می‌کند.


منبع: CNN
ترجمه: سایت فرادید
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.