جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۹:۴۵
کد مطلب: 54537
۱

شهرنشینی باعث بزرگ‌تر شدن پستانداران شده است!

شهرنشینی باعث بزرگ‌تر شدن پستانداران شده است!
به گزارش ساینس دیلی، این یافته‌ها با فرضیه بسیاری از دانشمندان مبنی بر کوچک‌تر شدن پستانداران در پی ‌شهرنشینی مغایرت دارد.
ساختمان‌ها و جاده‌ها میزان بیشتری از گرما را در خود حفظ می‌کنند و به همین دلیل شهرها گرم‌تر از سایر منطق مثل دشت‌ها هستند.

بر طبق یک اصل زیست‌شناسی، حیوانات به طور معمول در محیط‌های گرم کوچک‌تر از هم‌نوعانشان در محیط‌های سرد هستند. به این اصل زیست شناسی قانون برگمان گفته می‌شود.  

با این وجود محققان موزه تاریخ طبیعی فلوریدا با بررسی اندازه‌های جمع‌آوری شده از بدن و قد تقریبا ۱۴۰ هزار گونه پستاندار متعلق به آمریکای شمالی طی ۸۰ سال اخیر به الگوی غیرمنتظره‌ای دست یافته‌اند. آن‌ها دریافتند که پستاندارانی که در شهرها زندگی می‌کنند وزن و قد بیشتری نسبت به همتایان روستایی خود دارند.

مگی هانتاک (Maggie Hantak)، نویسنده‌ اصلی این مقاله می‌گوید: از نظر تئوری، حیوانات ساکن در شهرها باید اندازه‌ کوچکتری در نتیجه‌ی گرمای هوا داشته باشند با این حال  شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهد. این مقاله نشان می‌دهد که قانون برگمان به تنهایی بر اندازه‌ حیوانات اثر نمی‌گذارد و عوامل دیگری نیز تعیین کننده هستند.

هانتاک و همکارانش مدلی ساختند که نشان می‌دهد چگونه آب و هوا و تراکم جمعیت بر اندازه‌ی پستانداران اثر می‌گذارد. در این مدل با کاهش دما اندازه و قد حیوانات افزایش یافت که نشان‌دهنده‌ی قانون برگمان است اما این موضوع وقتی جمعیت یک منطقه متراکم‌تر بود شدیدتر رخ می‌داد.

روبرت گورالنیک (Robert Guralnick)، از موزه تاریخ طبیعی فلوریدا می‌گوید: پستاندارانی که در شهرها زندگی می‌کنند به طور شگفت‌آوری فارغ از دما اندازه‌ بزرگ‌تری دارند. این موضوع نشان می‌دهد که اثر شهرنشینی بر اندازه‌ حیوانات بیشتر از اثر تغییرات آب‌وهوایی است. او افزود: ما انتظار این نتیجه را نداشتیم.

در حدود یک دهه پیش، دانشمندان هشدار دادند که با افزایش دما اندازه‌ بسیاری از گونه‌های حیوانی کاهش می‌یابد. گونه‌های کوچک‌تر ممکن است فرزندان کمتر یا کوچک‌تر داشته باشند و کوچک شدن حیواناتی که طعمه سایر حیوانات هستند به شکارچیان برای یافتن منابع غذایی بیشتر فشار وارد می‌کند.

گورالنیک و هانتاک امیدوارند یافته‌های آن‌ها باعث شود تا سایر محققان  عامل شهرنشینی را نیز در بررسی اندازه‌ی بدن حیوانات دخیل کنند.

گورالنیک می‌گوید: هنگامی که به حیوانات در ۱۰۰ سال آینده فکر می‌کنیم اکثر مردم معتقدند که گرمایش زمین باعث کوچک‌تر شدن گونه‌های مختلف می‌شود اما اگر گرمایش زمین مهم‌ترین عامل نباشد چطور؟ اگر شهرنشینی منجر به چاق شدن پستانداران شود؟

هانتاک می‌گوید: همه‌ حیوانات به تغییرات محیطی ایجاد شده توسط انسان‌ها واکنش یکسانی نشان نمی‌دهند. محققان تاثیر تغییرات آب و هوایی و شهرنشینی را بر رفتار و عادات حیوانات مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها دریافتند که اندازه‌ی حیواناتی که برای کاهش متابولیسم به خواب زمستانی می‌روند در پی افزایش دما بیشتر از سایر حیوانات کاهش می‌یابد.

به گفته‌ی گورالنیک، وفور آب و مواد غذایی در شهرها و نبود شکارچی باعث می‌شود که پستانداران شهرنشین موفق‌تر از همتایان روستایی خود عمل کنند.

هانتاک می‌گوید: اگرچه از نظر زیست‌شناسی اندازه‌ بزرگ‌تر برای پستانداران بهتر است اما هنوز تاثیرات بلندمدت رژیم‌های غذایی صنعتی بر روی این حیوانات شهرنشین مشخص نشده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم