سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۲
کد مطلب: 54547
۱

این دارو برای درمان افسردگی حاد مفید است

این دارو برای درمان افسردگی حاد مفید است
به گزارش مدیسن نت، تعدادی از مطالعات نشان داده اند که دوزهای پایین کتامین Ketamine، که تحت عنوان داروهای ضد التهاب هم استفاده می‌شوند و شامل "K" و "K ویژه" هستند، اثرات ضد افسردگی سریع را به همراه دارند، و معمولاً خلق و خو را در عرض ۲۴ ساعت تا هفت روز بهبود می‌بخشند.

مزایای مشابهی در مورد اسکتامین گزارش شده است؛ نسخه‌ای از دارو که اخیراً توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای استفاده در بیماران مبتلا به افسردگی که به داروهای ضد افسردگی استاندارد پاسخ نمی‌دهد، تأیید شده است.

حتی اگر کتامین هنوز برای درمان افسردگی تأیید نشده باشد، برخی پزشکان آن را برای این منظور تجویز می‌کنند. با این حال، نگرانی‌های بالقوه ای در مورد تفکر و حافظه در مورد کتامین وجود دارد.

برای ارزیابی ایمنی شناختی کتامین و اسکتامین، محققان برزیلی ۱۴ مطالعه را مورد بررسی قرار دادند که شامل بیش از ۱۰۰۰ بیمار مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان بود که یا کتامین یا اسکتامین دریافت کرده بودند.

در این مطالعات، گروهی از بیماران در یک مطالعه به مدت ۴۴ هفته اسپری بینی اسکتامین دریافت کردند، هفت مطالعه که در آن، بیماران یکبار تزریق داخل وریدی کتامین دریافت کردند و شش مطالعه که بیماران شش تزریق کتامین طی دو یا سه هفته دریافت کردند.

مطالعه اسکتامین هیچ تغییری در عملکرد شناختی نشان نداد و پنج مطالعه مربوط به کتامین در واقع بهبود حافظه، سرعت پردازش (زمان لازم برای انجام یک کار ذهنی) یا انعطاف پذیری شناختی (توانایی تغییر بین کارها یا افکار ذهنی) را گزارش کردند.

برخی از عملکردهای شناختی هفت تا ۱۳ روز پس از تزریق مکرر کتامین بهبود یافتند.

به گفته محققان دانشگاه فدرال باهیا برزیل، «شواهد فعلی نشان می‌دهد که کتامین و اسکتامین به نظر نمی‌رسد تأثیرات مخرب عصبی شناختی شدیدی در افسردگی مقاوم به درمان داشته باشند.»

توضیحات بیشتر
کتامین چیست؟
کتامین (Ketamine) که این روزها توسط برخی از جوانان از کابرد اصلی خود خارج شده و به یک مخدر تبدیل شده است در واقع نوعی داروی بیهوش‌کننده است که به صورت وریدی یا عضلانی تزریق می‌شود و در فرد ایجاد آرامش و تسکین می‌کند. جدا از این ویژگی توهم‌زایی کتامین آن را به یک ماده مخدر محبوب و غیرقانونی در میان برخی از نوجوانان و جوانان تبدیل کرده است.

احساس سرخوشی و توهم‌زایی که از این ماده حاصل می‌شود چیزی است که مورد علاقه افراد در پارتی‌های شبانه است. برای این کار کتامین را به شکل قرص مصرف کرده و یا به پودر سفید‌رنگی برای کشیدن با بینی تبدیل‌ می‌کنند. اثر این ماده بعد از چند دقیقه شروع شده و تقریبا تا کمتر از یک ساعت وجود دارد.

لازم به ذکر است که سوء‌استفاده از کتامین می‌تواند منجر به آسیب‌های جسمی و روانی شده و در برخی موارد منجر به مرگ گردد.

بی‌شک داروخانه‌ها چنین دارویی را در اختیار هر فردی قرار نمی‌دهند. اگرچه از این دارو به منظور جراحی‌های کوچک مثل کشیدن دندان و جراحی‌های مربوط به کودکان استفاده می‌شود اما به دلیل اثر توهم‌زایی که به دنبال دارد امروزه بیشتر در دامپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در انسان از این دارو بیشتر جهت کنترل و کاهش درد قبل و بعد از عمل جراحی استفاده می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن