چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۵
کد مطلب: 54579
۲۴
۲
باشگاه تاب آوری

تاب آوری، آرامش، منطق و موفقیت

طاهره عزیز پور
تاب آوری، آرامش، منطق و موفقیت
به گزارش میگنا "تاب آوری" اغلب به عنوان یک قدرت ذهنی تعریف می شود که به افراد کمک می کند تا استرس و مشکلات شان را مدیریت کنند.

افراد تاب آور می توانند از این قدرت برای رفع و بهبودی از چالش ها و سختی ها استفاده کنند. این امر حتی در مواردی با آسیب های جدی و اساسی مواجه است، مواردی مانند بیکاری، مشکلات مالی، بیماری های خاص، چالش های موجود در روابط یا مرگ معشوق.

"تاب آوری" همچنین بدین معنی است که بپذیریم که زندگی پر از چالش های گوناگون است. اگرچه که نمی توانیم از بروز این مشکلات جلوگیری کنیم اما می توانیم انعطاف پذیر، روشنفکر و یا مایل به سازگاری با تغییرات باشیم.

ویژگی های افراد تاب آور:
افراد تاب آور از وضعیت، واکنش عاطفی خود و اطرافیانشان آگاه هستند. با حفظ آگاهی، می توانند کنترل اوضاع را در دست بگیرند و به راه حل های جدیدی برای حل مشکلات بیندیشند. در بسیاری از موارد، افراد تاب آور پس از تجربه چنین مشکلاتی، قوی تر می شوند. با وجود اینکه مهارت های مقابله ای که افراد در مواجهه با بحران استفاده می کنند، متفاوت است اما محققان برخی ویژگی های اصلی تاب آوری را شناسایی کرده اند. بسیاری از این مهارت ها می توانند برای بهبود توانایی های شما در مقابله با مشکلات زندگی، ایجاد و تقویت شوند.

1) حس کنترل:
آیا فکر می کنید که می توانید زندگی خود را کنترل کنید؟ یا اینکه مقصر شکست ها و مشکلات را در منابع بیرونی می دانید؟
به طور کلی، تمایل افراد تاب آور، به داشتن "منبع کنترل درونی" می باشد. آنها معتقدند اقداماتی که انجام می دهند بر نتیجه یک رویداد تأثیر می گذارد. البته که برخی از عوامل، خارج از کنترل شخصی ماهستند، مانند بلایای طبیعی. اگرچه که ممکن است برخی از عوامل بیرونی را مقصر بدانیم، اما مهم است که احساس کنیم توانایی انتخاب داریم، انتخابی که بر وضعیت ما، توانایی ما در مقابله کردن و آینده مان تأثیر خواهد گذاشت.

2) مهارت حل مسئله:
مهارت حل مسئله برای تاب آوری بسیار مهم و ضروری است. وقتی که بحرانی رخ می دهد، افراد تاب آور می توانند راه حل هایی را بیابند که منجر به نتایج ایمنی شود. گاهی اوقات، در شرایط خطرناک، افراد با تاب آوری کمتر، "دید تونلی" دارند. بدین معنی که آن ها متوجه جزییات مهم یا استفاده از فرصت ها نمی شوند. اما افراد تاب آور می توانند با آرامش و منطق به مشکلات نگاه کنند و راه حل موفقی را بیابند.

3) ارتباط اجتماعی قوی:
هر وقت که با مشکلی سر و کار دارید، داشتن افرادی که بتوانند از شما حمایت کنند، بسیار مهم است. صحبت در مورد چالش هایی که با آن ها روبه رو هستید می تواند راهی عالی برای کشف ایده ها، یافتن راه حل های جدید یا بیان احساسات شما باشد. افراد تاب آور برای حفظ ارتباط اجتماعی خود دارای گروهی از دوستان، خانواده، همکاران و گروه های پشتیبانی آنلاین هستند.

4) ذهنیت "بازمانده" و نه "قربانی":
به هنگام رویارویی با هرگونه بحران احتمالی، لازم است که خودتان را به عنوان یک بازمانده ببینید. افراد تاب آور از فکر کردن مانند یک قربانی خودداری می کنند و در عوض به دنبال راه حل برای مشکلات هستند. در شرایطی که ممکن است وضعیت، اجتناب ناپذیر باشد، آن ها همچنان بر نتایج مثبت تمرکز می کنند.

5) تنظیم هیجان:
افراد تاب آور قادر هستند تا هیجانات خود را به طور مؤثری تنظیم کنند. توانایی آگاهی از پاسخ عاطفی و درک آنچه که باعث بروز این پاسخ ها می شود، می تواند به آن ها کمک کند تا هیجاناتشان را بهتر مدیریت کنند و با این شرایط بهتر کنار بیایند.

6) شفقت به خود (عشق به خویشتن):
افراد تاب آور نسبت به خود شفقت و دلسوزی دارند. آن ها اغلب می دانند که چه موقع نیاز به استراحت دارند و می توانند هیجانات خود را بپذیرند، کاری که برای تاب آوری بسیار مهم است. "شفقت به خود" می تواند به بهبود سلامت و تاب آوری کمک کند و این اطمینان را به شما بدهد که شما آماده رویارویی با چالش های زندگی تان هستید.

7) درخواست کمک:
اگرچه "مدبر و متفکر بودن" بخش مهمی از تاب آوری است، اما دانستن زمان درخواست کمک نیز ضروری و حائز اهمیت است. همه می توانند در طول بحران، از کمک روانشناسان و مشاورانی که به طور ویژه ای برای مقابله با شرایط بحرانی آموزش دیده اند، بهره مند شوند.

سایر منابع کمکی شامل موارد زیر می باشد:
الف) کتاب ها: خواندن در مورد افرادی که مشکل مشابهی را تجربه و بر آن غلبه کرده اند، می تواند به شما انگیزه دهد و ایده هایی را جهت سازگاری با شرایط به شما پیشنهاد دهد.

ب) گروه های آنلاین: گروه های آنلاین می توانند حمایت های مستمر و فضایی برای گفت و گو با افراد با موقعیت های مشابه ارائه دهند.

ج) روان درمانی: اگر در مقابله با بحران ها با مشکل رو به رو هستید، مشورت با یک متخصص بهداشت روان می تواند به شما در مواجهه با مشکلات، تشخیص نقاط قوت و توسعه مهارت های مقابله ای، کمک کند.

د) گروه های حمایتی: شرکت در جلسات گروه های حمایتی، راهی عالی برای صحبت در مورد چالش های پیش روی شما و یافتن گروهی از افرادی است که می توانند همدلی و حمایت را به شما ارائه دهند.

و در انتها، "تاب آوری" برای سلامت روان و بهبودی تان مهم است و خوشبختانه همه می توانند تاب آوری را بیاموزند. اگرچه که برخی از افراد ذاتا تاب آورتر از بقیه هستند، اما نگران نباشید، تاب آوری مهارتی است که می تواند تقویت شود. با تمرین برخی از ویژگی های مشترک افراد تاب آور شروع کنید و بر روی نقاط قوت خود تمرکز کنید. دلسرد نشوید، تاب آورتر شدن ممکن است زمانبر باشد اما این سرمایه گذاری، بازده بزرگی بر سلامت روان و بهبودی تان خواهد داشت.


طاهره عزیزپور ، روانشناس و مترجم
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی ؛دست مریزاد
Iran, Islamic Republic of
نکته ظریف و جالبی است جز با تاب آوری نمیتوان به موفقیت دست یافت قابل تامل بود
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!