کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تغییرات جسمی و رفتاری نوجوانان 15 ساله + نحوه برخورد

31 مرداد 1400 ساعت 19:12

پسران نسبت به دختران دیرتر وارد سن نوجوانی می شوند


 نوجوانی، دوره ای از زندگی است که در آن، تغییرات قابل توجهی برای بدن و افکار فرد اتفاق می افتند. این دوره، یکی از حساس ترین دوره های زندگی انسان است، و اهمیت بسیار زیادی دارد. بیشتر نوجوانان، اوج این تغییرات را در 15 سالگی خود تجربه می کنند.

در ادامه این مطلب، به بررسی نوجوانان 15 ساله و نحوه برخورد با آنها می پردازیم.

دخترها و پسرهای نوجوان 15 ساله
شاید برخی تصور کنند که دختر ها و پسر ها، در سن 15 سالگی و نوجوانی خود، مانند یکدیگر عمل می کنند و شرایط یکسانی را در رشد بدنی و تکامل مغذی می گذرانند، اما اینگونه نیست.

دختران نسبت به پسران، زود تر وارد سن رشد می شوند، یعنی اینکه دختران، زود تر از پسر ها شروع به بزرگ شدن می کنند. پسران، نسبت به دختران، دیرتر به سن بلوغ می رسند و در آن لحظه، رشد خود را آغاز می کنند.
 
تغییرات جنسی که در پسران رخ می دهد، با تغییرات جنسی که در دختران، در سن 15 سالگی رخ می دهند، متفاوت خواهند بود. نوجوانان 15 ساله، ممکن است که از نظر اخلاقی نیز بسیار متفاوت تر از قبل خود باشند، و حتی در مواردی حساس تر می شوند و سریع تر از کوره در خواهند رفت.

به دلیل تفاوت هایی که بین پسران نوجوان 15 ساله، با دختران نوجوان در همین سن وجود دارد، بهتر است که آنها را در دو گروه متفاوت قرار داده، و سپس به تحلیل و بررسی آنها بپردازیم. 
 
دوره نوجوانی، یکی از حساس ترین دوره های زندگی انسان است، و نیاز است که در این دوره، با نوجوانان به صورت درست برخورد شود، تا بتوانند با سلامت روانی و جسمانی کامل، این مرحله مهم را پشت سر بگذارند. در صورتی که رفتار والدین و اعضای خانواده با فرد نوجوان درست نباشد، ممکن است که نوجوان، دچار مشکلات ذهنی و عصبی شود.
 
والدین در دوره نوجوانی فرزندان، باید صبر فراوانی داشته باشند و فرزندان نوجوان خود را، به انجام کار های درست تشویق کنند. تمام اعضای خانواده، باید بدانند که نوجوانی، دوره ای میان کودکی و جوانی است. 
 
تفاوت نوجوانی با کودکی و جوانی
نوجوان 15 ساله، دیگر آن کودکی که چند سال پیش می شناختید، می دیدید و با آنها حرف می زدید، نیستند و بزرگ شده اند. پس خانواده نیز، باید رفتار خود را با فرزند 15 ساله خود، ارتقا دهند و دیگر مانند یک کودک با او صحبت نکنند.
 
از طرفی دیگر، با وجود اینکه افراد در 15 سالگی، دیگر کودک نیستند و بزرگ شده اند، اما هنوز کاملا بزرگ نشده اند و نمی تواند وظایف بزرگسالی را به طور کامل بر روی دوش آنها گذاشت. نوجوانان، در سن 15 سالگی، وارد رشد بدنی و ذهنی می شوند. تا زمانی که رشد آنها به حد مطلوب نرسد، نمی توان گفت که آنها بزرگ شده اند و می توانند مسئولیت های بزرگسالی را بپذیرند. نوجوانی، مانند یک پل برای عبور از کودکی به جوانی و بزرگسالی است.
 
همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم، نوجوانی، سن رشد فیزیکی و عقلی است. پسران در سن 15 سالگی، به بلوغ می رسند. در دختران، سن رسیدن به بلوغ بسیار کمتر است. پسران در سن 15 سالگی، به دلیل اینکه بدنشان در حال رشد سریع است، دچار تغییراتی می شوند که در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد.
 
پسران در سن 15 سالگی، قد بلند تر می شوند. هورمون رشد که از غده زیر مغزی ترشح می شود، عامل این رشد سریع است. پسران از این سن تا زمانی که رشد آنها متوقف شود، هورمون رشد را می سازند و این هورمون، با تأثیر بر روی استخوان های دراز بدن، اندازه قد را افزایش می دهد. 
 
یکی از مهمترین هورمون هایی که در سن 15 سالگی در پسران، بسیار زیاد ترشح می شود، هورمون تستوسترون است. این هورمون، باعث بروز صفات ثانویه مردان می شود، یعنی باعث رشد ماهیچه ها، کلفت تر شدن صدا، در آمدن مو در ناحیه شرمگاه، صورت و... می شود.
 
دختران، به طور میانگین در سن 9 سالگی به بلوغ می رسند، و تغییرات بدنی را از همان سال شروع می کنند. به این دلیل، به اندازه پسران، در سن 15 سالگی رشد نمی کنند و بسیاری از آنها، در سن 15 سالگی، رشد خود را به پایان رسانده اند. یعنی بسیاری از دختران در سن 15 سالگی، به قد بزرگسالی خود رسیده اند، موهای ناحیه شرمگاه در آنها به طور کامل رشد کرده است و به طور کلی، نسبت به پسران، رشد بیشتری کرده اند.
به طور کلی، دختران در سن 15 سالگی، نسبت به پسران، رشد بیشتری کرده اند، اما سرعت رشد آنها بسیار پایین تر است.
 
تغییرات ذهنی پسر نوجوان 15 ساله
پسران نوجوان، دیگر کودک نیستند، و یاد می گیرند که برای زندگی خود برنامه ریزی کنند. پسران در این سن حساس، درک خواهند کرد که برای آینده خود، به هدف نیاز دارند که آن را دنبال کنند و به موفقیت برسند. در نتیجه، برای آینده هدف گذاری خواهند کرد.
 
پسران نوجوان، در این سن از درک بالایی برخوردار هستند، به طوری که می توانند برای شرایط بحرانی نیز برنامه ریزی داشته باشند؛ همچنین آنها می توانند که برای خود به صورت مستقل از والدین، تصمیم بگیرند و راه خود را مشخص کنند. در نتیجه والدین باید تا جایی که می توانند، بگذارند که پسر نوجوان آنها، برای خودش تصمیم بگیرد. البته اگر مشاهده می کنید که تصمیم و یا هدف او اشتباه است، بهتر است که با او این مسئله را در میان بگذارید. 
پسران در سن 15 سالگی، به حدی از رشد عقلی می رسند، که می توانند مسئولیت برخی از کارها را نیز قبول کنند. 
 
تغییرات ذهنی دختر نوجوان 15 ساله
دختران، مانند پسران، در سن 15 سالگی می توانند برای خود تصمیم بگیرند. حتی ممکن است که دختران نسبت به پسران، تصمیمات بهتری بگیرند، زیرا رشد ذهنی دختران، زودتر از رشد ذهنی پسران آغاز شده است. 
دختران می توانند که تأثیر رفتار های خود را تحلیل کرده، و بر اساس این تحلیل، یاد بگیرند که چگونه باید با دیگران برخورد کنند و ارتباط سالم تری داشته باشند.
 
دختران در 15 سالگی، شروع می کنند که برای آینده خود، برنامه ریزی کنند و هدف های مناسب را انتخاب کنند. البته در مواردی ممکن است که مرتکب اشتباه شوند. در نتیجه والدین باید آنها را مطلع کنند تا هدف ها و برنامه ریزی های خود را اصلاح کنند. 
قدرت شناخت راه های درست از راه های غلط، در دختران 15 ساله شکوفا می شود، و آنها می توانند تا حدی مشخص کنند که باید چه کار هایی را انجام دهند، و چه کار هایی را انجام ندهند.
 
نحوه برخورد با نوجوان 15 ساله
پسران 15 ساله، نسبت به دختران در این سن، بیشتر دست و پای خود را گم می کنند زیرا سرعت رشد آنها بسیار بیشتر است، و بدن بیشتر انرژی خود را صرف رشد می کند. در صورتی که فرزندان شما در این سن، مرتکب اشتباهات کوچکی به خاطر حواس پرتی و... شدند، نباید آنها را سرزنش کنید. 
 
پسران 15 ساله، در این سن ممکن است که در بیشتر مواقع گرسنه باشند، و یا زیاد بخوابند. این تغییرات، به دلیل ورود آنها به سن رشد، و رشد سریع آنها است. والدین نباید که در مورد این موضوعات، از خود نگرانی نشان بدهند. 
 
نوجوانان 15 ساله، چه دختر و چه پسر، ممکن است که پرخاشگر تر شوند و نتوانند احساسات خود را کنترل کنند. نیازی به نگرانی نیست، زیرا این مورد در نوجوانی طبیعی است، و نیاز است که والدین به درستی با نوجوانان برخورد کنند. والدین و افرادی که با نوجوانان ارتباط دارند، باید با نرمی سخن بگویند و اگر نوجوان از کوره در رفت، تلاش کنید او را آرام کنید. 
 
والدین، باید استفاده از لوازم الکترونیکی و فضای مجازی را برای نوجوانان 15 ساله محدود کنند. استفاده بیش از حد از این امکانات، می تواند نوجوانان را بسیار وابسته کرده و از مسیر اصلی، منحرف کند.

به حریم شخصی نوجوانان، احترام بگذارید. والدین باید به نوجوانان خود، نه گفتن را بیاموزند. اگر نوجوانان، بتوانند در زمان هایی که نیاز است، این کلمه را به کار بگیرند، از بروز اعتیاد به مواد، روابط جنسی پر خطر و... جلوگیری کرده اند. 
 
هنگامی که نوجوانان، کار های درست و پسندیده ای انجام می دهند، آنها را تشویق کنید و حتی باید در برخی موارد، به آنها پاداش نیز بدهید. در صورتی که نوجوان، دریابد کاری که انجام می دهد، باعث می شود احترام بیشتری پیدا کند، آن کار را بیشتر و بهتر انجام خواهد داد.
 
نوجوانان، بیشتر دوست دارند وقت خود را با همسالان خود بگذرانند. والدین باید تلاش کنند که حساسیت کمتری به این مورد نشان دهند، اما باید دوستان فرزند نوجوان خود را به طور کامل بشناسند، و در صورتی که نوجوان بیش از حد، در خارج از خانه به سر می برد، او را محدود کنند.
 
سخن پایانی
نوجوانی، دوره بسیار حساسی است، و در صورتی که به درستی نتوان آن را پشت سر گذاشت، ممکن است مشکلات بزرگی در آینده، دامن گیر فرد نوجوان شود. امید است که نوجوانان در کل جهان، به بهترین موفقیت ها برسند.
 


گردآوری: بیتوته
 
 
 


کد مطلب: 54599

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/54599/تغییرات-جسمی-رفتاری-نوجوانان-15-ساله-نحوه-برخورد

میگنا
  https://www.migna.ir