سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۰ / ۰۸:۰۸
کد مطلب: 54606
۰

«محمود تولایی» چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی کشور شد

«محمود تولایی» چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی کشور شد
همزمان با افتتاحیه چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین کنگره ملی بیوتکنولوژی ایران، برگزیدگان پنجمین دوره انتخاب چهره تأثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی و دانشور جوان برتر بیوتکنولوژی کشور، معرفی و جایزه زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی را دریافت کردند.

در پی فراخوان این دوره جایزه دکتر کاظمی آشتیانی، ۱۵ نفر از چهره‌های بیوتکنولوژی کشور از سوی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی وانجمن‌ها و افراد حقوقی به عنوان نامزد دریافت این جایزه معرفی شدند که در نهایت دکتر محمود تولائی استاد تمام پایه ۳۳ دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) به عنوان برگزیده این دوره، چهره تأثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور و برنده جایزه دکتر کاظمی آشتیانی شد.

ثبت سه اختراع، ثبت ۱۱ ژن در بانک ژن جهانی، ترجمه و تدوین سه جلد کتاب تخصصی، فعالیت به عنوان مجری یا همکار در ۱۸ پروژه تحقیقاتی، انتشار ۸۲ عنوان مقاله نمایه شده در ISI یا سایر ایندکس‌های معتبر در مجلات علمی بین المللی و ده‌ها مقاله در مجلات داخلی و ارائه ۱۱۹ مقاله در همایش‌ها و کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی در کارنامه فعالیت‌ها و دستاوردهای علمی، پژوهشی دکتر تولائی دیده می‌شود.

وی در حوزه آموزش نیز علاوه بر راهنمایی یا مشاوره ۱۹ پایان‌نامه دکتری تخصصی و ۷۶ پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تدوین برنامه و راه اندازی دوره دکتری تخصصی بیوتکنولوژی در دانشگاه امام حسین (ع) و دوره کارشناسی ارشد ژنتیک پزشکی در دانشگاه بقیه الله (عج) را عهده دار بوده است.
تأسیس و ریاست سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور (از سال ۱۳۸۷ لغایت ۱۳۹۴)، معاونت پژوهشی دانشگاه بقیه الله (از سال ۱۳۸۲ تا ۸۵)، تأسیس پژوهشکده فناوری‌های نوین زیستی در سال ۱۳۸۶ و ایجاد ۱۰ آزمایشگاه تخصصی، تأسیس و ریاست مرکز جامع ژنتیک نور و مدیریت طرح شناسایی ژنتیکی شهدای گمنام در کشور از سال ۱۳۸۱ تاکنون از دیگر اقدامات وی است.

عضویت مؤسس و عضویت در هیئت مدیره انجمن ایمنی زیستی ایران (دو دوره) و عضویت هیئت مدیره و نایب رئیسی انجمن بیوتکنولوژی ایران طی سه دوره پیاپی و نیز عضویت هیئت مدیره و ریاست انجمن ژنتیک ایران طی سه دوره و عضویت حقیقی شورای ستاد توسعه زیست فناوری از دیگر فعالیت‌های دکتر تولایی است.

از دیگر فعالیت‌ها و دستاوردهای این استاد می‌توان به تأسیس و راه اندازی شتابدهنده تخصصی ژنومیکس و بیوانفورماتیک (وی ژن)، عضویت در کمیته تدوین اجرای سند راهبردی بنیاد ملی نخبگان، عضویت در کارگروه تخصصی ارزیابی برنج تراریخته مقاوم به کرم ساقه خوار برنج (۸۲-۱۳۸۱) و دبیری کارگروه ایمنی زیستی سازمان محیط زیست از سال ۱۳۹۶ تاکنون اشاره کرد.

همچنین در این دوره از «صادق شجاعی»، دانشجوی سال چهارم دکتری بیوتکنولوژی کشاورزی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری نیز به عنوان دانشور جوان برتر بیوتکنولوژی کشور تقدیر شد.

انتشار پنج مقاله علمی پژوهشی و ISI در مجلات علمی بین المللی و داخلی، ارائه ۱۰ مقاله در همایش‌ها و کنفرانس‌های ملی و بین المللی، همکاری در تألیف و ترجمه بیش از چهار کتاب علمی در حوزه زیست فناوری، مهندسی ژنتیک و کریسپر (در دست اقدام جهت چاپ)، همکاری در بیش از ۷ پروژه تحقیقاتی در حوزه زیست فناوری و پزشکی، فعالیت به عنوان مجری یا همکار در پروژه‌های تولید کیت‌های تشخیصی و مولکولی مانند کیت تشخیص کرونا، کیت استخراج RNA ویروسی، محیط کشت انتقال ویروسی، کیت‌های استخراج DNA و RNA از بافت‌های انسانی، جانوری و گیاهی و استفاده از تکنیک کریسپر در تشخیص ویروس کرونا از جمله فعالیت‌های علمی و پژوهشی وی است.

چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین کنگره ملی بیوتکنولوژی توسط انجمن بیوتکنولوژی ایران و با همکاری دانشگاه یزد و انجمن‌های علمی و مؤسسات پژوهشی صبح امروز آغاز به کار کرد و تا دوم شهریورماه ۱۴۰۰ به صورت آنلاین در حال برگزاری است.

در این همایش علاوه بر ارائه ۵۰۰ مقاله در قالب سخنرانی یا پوستر، تعداد ۲۲ سخنران برجسته شامل ۸ نفر از اساتید و محققان برجسته داخل کشور و ۱۴ تن از اساتید ایرانی یا غیرایرانی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی خارج کشور هم سخنرانی خواهند کرد. برگزاری پنج نشست تخصصی از دیگر برنامه‌های این همایش سه روزه است.
 
 
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم