جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۵ شهريور ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۵
کد مطلب: 54669
۱

چرا برخی بیماران کرونایی به «قارچ سیاه» مبتلا می‌شوند؟

چرا برخی بیماران کرونایی به «قارچ سیاه» مبتلا می‌شوند؟
این بیماری عموما در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری داشته و توان مبارزه کمتری با عفونت دارند، بروز می‌کند و می‌تواند در افراد دیابتی یا دارای نقص ایمنی شدید مانند بیماران سرطانی یا مبتلایان به ایدز خطرساز باشد. آبریزش بینی، تورم و درد یک طرفه صورت، سردرد، تب و بافت‌مردگی برخی از علائم ابتلا به این عفونت قارچی است که سبب مرگ برخی از بیماران نیز می‌شود.

این قارچ که معمولا درون خاک، گیاهان پوسیده و بافت‌های مرده برخی حیوانات وجود دارد از طریق تنفس یا زخم‌های پوستی وارد بدن انسان شده و به مخاط بینی آسیب می‌رساند.

اخیرا مواردی از ابتلا به بیماری قارچ سیاه در میان مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ که در بیمارستان‌های هند، عراق و بولیوی بستری شده اند، مشاهده شده است.

به گفته متخصصان، گسترش سریع این عفونت تا حد زیادی به استفاده بی رویه از دارو‌های کورتیکواستروئید (کورتون) که اغلب برای درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ تجویز می‌شود، ارتباط پیدا می‌کند.

استفاده بیش از حد از این دارو‌ها یا مصرف آن‌ها توسط افرادی که سیستم ایمنی بدن آنان به دلیل بیماری ضعیف شده است، در واقع خطر ابتلا به این عفونت قارچی را افزایش می‌دهد.

بنابر گزارش بی بی سی، استروئیدها، التهاب موجود در ریه افراد مبتلا به کووید-۱۹ را کاهش داده و به نظر می‌رسد در جلوگیری از آسیب‌هایی که ممکن است هنگام مقابله بیش از حد سیستم ایمنی بدن با کروناویروس ایجاد شود، سودمند باشند. اما در عین حال این دارو باعث کاهش ایمنی و افزایش سطح قند خون در بیماران دیابتی و افراد غیردیابتی مبتلا به کووید-۱۹ می‌شود.

همچنین متخصصان به برخی دلایل محیطی از جمله وجود آب آلوده در کپسول‌های اکسیژن یا دستگاه‌های مرطوب کننده هوا به عنوان دیگر عوامل دخیل در تکثیر قارچ سیاه و پیشرفت آلودگی ناشی از این عفونت قارچی اشاره کرده‌اند.

به گفته پزشکان هندی، این عفونت ۱۲ تا ۱۸ روز پس از بهبودی بیماری کووید-۱۹ ظاهر می‌شود. درصورتیکه بیماران به موقع و به درستی تحت درمان قرار نگیرند، احتمال فوت بیمار تا ۹۴ درصد افزایش پیدا می‌کند. هزینه درمان این بیماری سنگین است و مشکل کمبود داروی آن نیز جدی است.

بسیاری از بیماران برای طی کردن روند درمان به موقع مراجعه نمی‌کنند و حضور آنان در مراکز درمانی تنها زمانی است که دیگر بینایی خود را از دست داده اند و پزشکان مجبورند چشم را تخلیه کنند تا از رسیدن عفونت به مغز جلوگیری نمایند.

"آمفوتریسین بی" داروی ضد قارچی است که در درمان این عفونت نادر استفاده می‌شود و ضروری است بیمار برای مدت هشت هفته روزانه این دارو را دریافت کند.

 
کرونا علت بروز قارچ سیاه نیست
یک اپیدمیولوژیست با اشاره به چرایی افزایش موارد بروز بیماری قارچ سیاه، گفت: علت بیماری قارچ سیاه، کووید ۱۹ نیست، بلکه علت بروز آن ضعف سیستم ایمنی است و همیشه هم به صورت تک‌گیر وجود داشته است.
 
دکتر مسعود یونسیان درباره عفونت قارچ سیاه که اخیرا گفته شده در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ شیوع پیدا کرده و داروی هم آن در کشور کمیاب است، گفت: بیماری قارچ سیاه همانطور که از نامش مشخص است، یک بیماری قارچی است و در افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند، ایجاد می‌شود؛ به عنوان مثال افرادی که دیابت یا بیماری‌های سرطانی دارند و داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند.


طوفان سیستم ایمنی علیه بدن
وی افزود: همچنین این عفونت در برخی مبتلایان به کرونا دیده می‌شود؛ چراکه ما در مراحل پیشرفته بیماری کرونا دارویی به نام کورتیکو استروئید یا همان کورتون برای بیمار تجویز می‌کنیم. در مراحل پیشرفته بیماری سیستم ایمنی بدن بر علیه خود بدن شروع به فعالیت کرده و نقش مخربی پیدا می‌کند. بر همین اساس این مرحله را اصطلاحا مرحله طوفان سایتوکاین‌ها می‌گویند.

سایتوکاین‌ها موادی هستند که از سلول‌های ایمنی ترشح می‌شوند و خاصیت ایمنی دارند، اما زمانیکه در درصدی از موارد سیستم ایمنی علیه خود بدن اقدام می‌کند، این سایتوکاین‌ها به شدت ترشح شده و در اینجا سعی می‌کنند با کورتون سیستم ایمنی را موقتا سرکوب کنند تا بیماری از فاز حاد خارج شود.


کرونا علت بروز قارچ سیاه نیست
یک اپیدمیولوژیست با اشاره به چرایی افزایش موارد بروز بیماری قارچ سیاه، گفت: علت بیماری قارچ سیاه، کووید ۱۹ نیست، بلکه علت بروز آن ضعف سیستم ایمنی است و همیشه هم به صورت تک‌گیر وجود داشته است.

یونسیان تاکید کرد: بنابراین علت بیماری قارچ سیاه، کووید ۱۹ نیست، بلکه علت بروز آن ضعف سیستم ایمنی است و همیشه هم به صورت تک‌گیر وجود داشته است. باید توجه کرد که قارچ سیاه، بیماری واگیردار نیست، عامل آن در محیط وجود دارد و وارد بدن ما هم می‌شود، منتها کسانیکه سیستم ایمنی‌شان مشکلی نداشته باشد، این عامل برایشان بیماری‌زا نیست. بنابراین ربط این بیماری به کرونا به مصرف داروی کورتیکو استروئید بازمی‌گردد.

وی افزود: به هر حال مصرف داروی کورتیکو استروئید مانند هر داروی دیگر یکسری فواید و یکسری عوارض دارد و طبیعتا تعداد افرادی که با این دارو سلامتی‌شان حفظ شده و جلو مرگ‌شان گرفته می‌شود، به مراتب بیش از تعداد افرادی است که این عارضه در آنها رخ می‌دهد و ما نباید به دلیل رخ دادن تک گیر این عارضه، افراد نیازمند به کورتون را از این دارو محروم کنیم.

یونسیان گفت: از طرفی کورتیکو استروئید خارج از سیستم تجویز پزشک استفاده نمی‌شود و طبیعی است که پزشکان متخصص این دارو را با سنگین و سبک کردن شرایط، برای افرادی تزریق می‌کنند که برایشان ضرورت دارد. اتفاقا اگر این دارو در مراحل اولیه تجویز شود، اثر منفی خواهد داشت. زیرا هنوز نیاز داریم که سیستم ایمنی بدن قوی باشد تا بتواند با ویروس مقابله کند، اما در مراحل پیشرفته چاره‌ای نیست و باید از آن استفاده کرد. به هر حال در شرایط تصمیم‌گیری بین خوب و بد، کار ساده است، اما تصمیم‌گیری بین بد و بدتر مهم است. تعداد افرادی که به دلیل پیشرفته شدن کرونا فوت می‌کنند، به مراتب بیش از افرادی است که ممکن است دچار عارضه قارچ سیاه شوند. به شرطی که دارو به صورت حساب شده و با نظر پزشک تجویز شود.


چرا بروز قارچ سیاه بیشتر شده است؟
وی گفت: علت اینکه این بیماری در حال حاضر بیشتر دیده می‌شود، این است که تعداد افرادی که به کووید مبتلا می‌شوند، ده‌ها هزار نفر است و هزاران نفر ممکن است به فرم‌های شدید بیماری مبتلا شوند و در نتیجه میزان تجویز این داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی افزایش یافته و وقتی تعداد افرادی که این دارو را دریافت می‌کنند، افزایش یابد، تعداد افرادی که عوارضش را تجربه می‌کنند هم بیشتر می‌شود. البته نسبت آن خیلی عدد بزرگی نیست.

یونسیان گفت: نمی‌توان گفت که خود ابتلا به کووید، راسا منجر به این بیماری می‌شود، بلکه تجویز داروهایی که برای درمان کووید پیشرفته می‌دهیم و سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند، منجر به این موضوع می‌شوند. اگر دارویی داشته باشیم که بسیار بر روی کووید موثر باشد و عارضه ای هم نداشته باشد، باید آن را تجویز کنیم، اما اکثریت داروهایی که تاکنون بر روی آن‌ها کارآزمایی بالینی انجام شده، یا بی اثر بودند یا اثرات جزئی داشتند. در عین حال به طور کلی اگر قرار باشد دارویی تاثیر داشته باشد، حتما در برخی افراد عارضه هم خواهد داشت.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی