پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۰ / ۲۱:۴۳
کد مطلب: 54689
۷

شوهرم خسیس است چه کنم؟

شوهرم خسیس است چه کنم؟
با شوهر خسیس چطور رفتار کنم و چگونه زندگی؟ یکی از تناقض های رفتاری و غیر هماهنگی ها در افکار و.. در زندگی مشترک، خساست زن و یا شوهر است که موجب از هم پاشیدگی زندگی مشترک می شود. بنابراین بهترین راه برای حل این مشکل شناخت نوع خساست و رفع آن از راه و روش اصولی است.

هر شوهر خسیسی لزوما شخصی نیست که نسبت به همسر خود بیتفاوت باشد اما حتما در روابط زن و شوهر اختلال ایجاد می کند هیچ زنی شوهر خسیس دوست ندارد داشته باشد خسیس یعنی کسی که از خرج کردن مال خودداری می‌کند آن هم زمانی که به چیزی خودش ویا اطرافیانش نیاز دارند.


 آشنایی با نوع خساست شوهر
دیدگاه فرد خسیس
حتی ممکن است اگر قرار باشد هدیه‌ای برای سالگرد ازدواج و یا تولد شما برایتان تهیه کند‌، ترجیح بدهد آن را به صورت نقدی پرداخت کند البته از شما هم بخواهد تا بجای خرج کردن‌، آن پول را پس‌انداز کنید زیرا یک فرد خسیس خرید هر چیز را غیرضروری می‌داند پس توقع نداشته باشید که دسته‌گل برایتان بخرد بلکه درک کنید.این خرج نکردن‌ها به معنی دوست نداشتن شما نبوده بلکه یک عادت رفتاری است.

مهم ترین ملاک های ارزش گذاری اجتماعی چیست؟
برای این عده پول و دارایی ملاک شأن و منزلت است. به خصوص در جامعه ای که ثروت یکی از مهم ترین ملاک های ارزش گذاری اجتماعی افراد محسوب شود. این سخن به این معناست که پول بیشتر برای فرد مساوی با منزلت و احترام بیشتر است؛ بنابراین کسی که دچار این مشکل روان شناختی است پول خرج کردن برایش به معنای از دست رفتن احترام و ارزشمندی است. نکته مهمی که در این جا باید به آن توجه کرد این است که همسرتان به احتمال زیاد نسبت به شما بی توجه نیست بلکه از یک ضعف شخصیتی رنج می برد و اشتباه است

شوهر خسیس من چه نوع خساستی دارد؟

خسیس عاطفی!
اگرچه بسیاری از ما برداشتمان از خسیسی در مورد مالی (پول) و مادی (سایر دارایی ها) است اما ممکن است فرد در مسائل دیگر نیز خسیس باشد . یکی از این مسائل در روابط عاطفی است . این افراد بیشتر گیرنده هستند تا دهنده یعنی با دیگران احساسات و هیجاناتشان را شریک نمی شوند و همیشه از صمیمیت و تحت کنترل قرار گرفتن می ترسند و شادیشان را با دیگران شریک نمی شوند. خسیس بودن تنها به مسائل مالی محدود نمی گردد، همچنین فقط مختص مردان نیست . خساست در مسائل مالی و دارایی ها به علت اینکه مردان ، سرپرست خانواده و مدیرمالی هستند، ممکن است در آنها بیشتر از زنان باشد اما زن خسیس هم می تواند موجب به چالش در زندگی مشترک شود.


خساست ژنتیکی است؟!
خساست یک خصوصیت شخصیتی است که همیشه با فرد همراه است . صفات شخصیتی موجب شناخت افراد می شود و در افراد خسیس این خساست در همه رفتارهای آنها دیده می شود. بسیای از صفات شخصیتی را توسط ژن ها تعیین می شوند و یا ژن ها بر بروز و شدت صفات شخصیتی اثر دارند اما در باره خساست هیچ ژن مشخصی پیدا نشده است.

با شوهر خسیس چگونه رفتار کنیم؟
طرز برخورد با شوهر خسیس در زندگی مشترک ژن ها فرد را مستعد الگوهای رفتاری خاصی می کنند و ممکن است سبب بروز صفات مشخصی شوند . اضطراب با خساست ارتباط دارد و ژن ها سبب بروز صفت اضطراب می شوند و سپس به خساست می انجامند. ژنی به نام COMT که در سوخت و ساز دوپامین، نقش دارد، منجر به بروز ویژگی سخاوت در فرد می شود.

ویژگی افراد خسیس
اینکه شما بگویید فلان مبل را بخریم و همسرتان بگوید: گران است‌، دلیل بر خساست او نیست بلکه انسان خسیس امکانات و رفاه را بر خود و خانواده‌اش حرام کرده و هر چه به دست می‌آورد برای روز مبادا می‌گذارد. در حقیقت چنین انسان هایی زندگی نمی‌کنند بلکه فقط پول جمع می‌کنند.

گاهی برخی برای مخارج‌شان اولویت‌بندی می‌کنند، مثلاً ترجیح می‌دهند درآمدشان را در سفر خرج کنند تا خرید لباس! اگر اولویت شما و همسرتان فرق کند‌، ممکن است گمان کنید او خسیس است زیرا وقتی می‌خواهید پولی را هزینه کنید او مخالفت می‌کند اما دلیل مخالفتش خرج کردن پول به نوعی دیگر است. اگر چنین باشد شما باید به دنبال رسیدن به تفاهم بر سر نوع خرج کردن باشید. در بسیاری از مواقع که همسران از خساست طرف مقابل شکایت دارند‌، در حقیقت تفاوت آن‌ها در اولویت‌بندی مخارج باعث شده است تا چنین فکری داشته باشند.

آیا خساست بیماری است؟
این مشکل‌ شوهر خسیس، بیشتر توسط خانم‌ها بیان می‌شود و در خانم‌های خانه‌دار که محل تأمین کلیه نیازهای‌شان‌، همسرشان است‌، خیلی شدید‌تر به چشم می‌آید. اما اگر شما هم از آن دسته افرادی هستیدکه همسرتان واقعاً خسیس است و این ویژگی به صورت یک مشکل آزار دهنده‌، آرامش زندگی‌تان را به هدر داده است‌.

خساست، اختلال روان پزشکی است؟
خسیس بودن یک دیدگاه نسبت به زندگی است و اختلال روان پزشکی نیست، اما در صورت شدت، بر زندگی فرد و اطرافیان او مانند اختلالات روان پزشکی اثر می گذارد. خسیس بودن از علائم مهم در تشخیص نوعی اختلال شخصیت(اختلال شخصیت وسواسی جبری) است که در آن، فرد نسبت به خودش و دیگران حساسیت دارد.(وسواس احتکار یا انبار کردن) اگر فردی نسبت به خود خساست نداشته باشد اما نسبت به دیگران خساست داشته باشد، سایر ویژگی های افراد خودشیفته را باید در او ببینیم . اگر فردی در مورد خودش و سایر اطرافیان خسیس نباشد و فقط نسبت به همسرش خسیس باشد ، باید در او مشکلات عاطفی و ارتباطی را در نظر بگیریم.
 

طرز صحیح برخورد با شوهر خسیس
بچه ها می بینند...


محیط زندگی ما و نوع نگاه خانواده به پول و شیوه برخورد آنها با مسائل مالی در خساست تاثیر دارد و بیشتر نگاه ها به خساست جنبه روان شناختی دارد. الگوبرداری از والدین خسیس و زندگی در فقر در خسیس شدن فرد تاثیر گذار است . زندگی فقیرانه باعث می شود فرد به آینده مطمئن نباشد و شاهد نگرانی پدر و مادرش درباره مسائل مادی زندگی باشد و بنابراین سعی می کند با خسیس بودن مال اندوزی کند تا به روزگار فقیرانه قبلی برنگردد او همیشه احساس «کمبود» می کند و نگرانی اش با پول اندوزی نیز برطرف نمی شود و با جمع کردن پول سعی دارد برای خودش اطمینان خاطر بخرد. برعکس این حالت زمانی است که فرد ولخرجی می کنند و هنگام مواجهه با تنشی مانند عصبانیت ، احساس تنهایی می کنند و به خرید می روند و یا هنگامی که دچار شادی بیش از حد هستند و حوصله شان سررفته باشد به خرید می روند و معمولا دست خالی بر نمی گردند. این رفتار می تواند نتیجه سوء رفتار والدین و غفلت آنها در دوران کودکی فرد باشد.


تفاوت شوهر خسیس و شوهر مقتصد
شوهر خسیس یا مقتصد؟!


تشخیص خساست فرد آسان نیست و برخی اوقات نمی توان افراد مقتصد را از فرد خسیس تشخیص داد.
تفاوت های عمده در تشخیص رفتار مقتصدانه از خساست عبارتند از:
1.هدف از جمع کردن پول یا خرج نکردن آن،
2 قابل درک بودن و منطقی دانستن آن توسط دیگران،
3 عواقب نامطلوب رفتار.

فرد مقتصد در زندگی دارای هدف هایی مانند خریدن خانه یا خودرو، فرستادن فرزندان به دانشگاه، تامین هزینه های بیماری یا پس اندازد دوران پیری و بازنشستگی است که برای رسیدن به این هدف پول جمع می کند و هدف او «جمع آوری پول» نیست.

فرد مقتصد هیچ گاه خود را به بدبختی نمی اندازد یا سلامت جسمی و روانی خود و خانواده اش را به خطر نمی اندازد تا از یک بحران احتمالی در آینده جلوگیری کند. فرد مقتصد درآمد خود را طوری به تمام مخارج اختصاص می دهد که در هیچ موردی کم نمی آورد و هدف او همیشه برای تامین رفاه فرد یا خانواده است. رفتار فرد مقتصد رفتاری هوشمندانه، هدفمند و قابل درک است.

فرد خسیس، پول را فقط برای فجایع آینده که همه شان قابل درک نیستند و به صورت «اگر»هایی با احتمال اندک بیان می شوند، می خواهد و برای موارد ضروری خرج نمی کند. فرد خسیس وقت و انرژی زیادی را قربانی جمع کردن پول می کندو همیشه فکر او درگیر پول و جمع کردن آن است. فرد مقتصد هیچگاه رفتار مالی نمی کند که اعضای خانواده در فضایی پرتنش زندگی کنند و سلامت شان در خطر باشند.


پیشنهادات برخورد با افراد خسیس
– طبیعت شوهر خسیس را باور کنیم و بپذیریم که به بیماری امساک و خساست بیمارگونه دچار هستند. این باور باعث می‌شود تا رفتارهای او برایمان قابل تحمل باشد.

برای خرید‌های شخصی تنها برویم ولی قبل از بیرون‌رفتن از منزل، حتما به همسرمان اطلاع بدهیم تا احساس کنارگذاشته‌شدن به او دست ندهد. توافق کنیم که این تصمیم برای سلامت روحی- روانی هر دوی ما لازم است.

– وقتی قصد دارید چیزی را بخرید‌، حتماً با او مشورت کنید. اگر به صورت انتحاری خرید کنید و بعد به او خبر بدهید‌، احتمالاً با رفتار بسیار نامناسب او روبه رو خواهید شد. فکر نکنید با تکرار این کار، عادت می‌کند.

سعی کنید در مواقع آرامش، نیازتان را به داشتن و خرید آن وسیله با جملات منطقی بیان کنید. باید او را توجیه کنید که واقعاً نیازمند داشتن آن وسیله هستید.

توقع نداشته باشید اگر به دنبال تغییر مبلمان منزل هستید تنها به این علت که رنگ آن تکراری شده و یا خواهرتان مبلمانش را عوض کرده‌، همسر شما بپذیرد. اگر شما فکر می‌کنید که همسرتان خسیس است در واقع نوعی بیماری روحی را به او نسبت می‌دهید که عوارض خاص خود را دارد و زندگی عادی را تاحدی مختل می‌کند.


راهکارهایی برای رفتار با همسر خسیس
در رفتار با شوهر خسیس، اول از همه نباید فراموش کنیم که حل مشکل خساست همسر کار ساده ای نیست، بنابراین فقط باید تلاش کنیم تا رفتار او را تعدیل کنیم. امیدواریم با این راهکارها بتوانید بیشتر با همسر خسیس تان مدارا کنید:
* طبیعت افراد خسیس را باور کنید و بپذیرید که به بیماری خساست دچار هستند. این باور باعث می شود تا رفتارهای آن ها برایتان قابل تحمل باشد.

* بعضی افراد مبتلا به خساست، تلاش می کنند تا این صفت نامناسب را اصلاح کنند. در این صورت با درک مشکل شان باید به آن ها کمک کنیم. نباید این افراد را مسخره کنیم یا دائم از آن ها ایراد بگیریم. بلکه باید کنارشان باشیم تا با کمک هم به تدریج بر مشکل غلبه کنیم.



نمناک و ...
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .