جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۰ / ۱۶:۳۳
کد مطلب: 54705
۰

مفهوم مسئولیت اجتماعی و همدردی با هموطنان

مهدی کریمی تفرشی
مفهوم مسئولیت اجتماعی و همدردی با هموطنان
حافظه تاریخ فراموش نخواهد کرد در روزگاری که جنگ و کشتار و نسل کشی نیمی از جهان را فراگرفته بود این سرزمین مهد فرهنگ و صلح و بشردوستی و خواستگاه انسان های بزرگی بود که قلبشان برای نجات بشریت می تپید.

امروز هم ایرانیان علیرغم تمامی دردها، مشکلات اقتصادی و فشارهای جهانی الگوی انسانیت و نوع دوستی در سراسر جهان هستند و هنوز قلبشان برای هموطن در هر نقطه ای از جهان می تپد. هنوز وقتی جایی در نقطه ای از این کشور انسانی درد می کشد، زلزله ای اتفاق می افتد، به یک هموطن هتک حرمت می شود، وقتی در نقطه ای از این کشور مردم آب ندارند، هوای سالم ندارند این مردم، همان هایی که در ۸ سال جنگ تحمیلی از عزیزترین داشته های خود برای وطن گذشتند برای یکدیگر به پا می خیزند، اشک می ریزند و از جان و مال خود برای هموطن دردکشیده دریغ نمی کنند.

کافیست این حقایق تاریخی را به یادآوریم تا مفهوم واقعی مسئولیت اجتماعی را درک کنیم.

مسئولیت اجتماعی یا CSR مفهومی است بسیار گسترده و تاثیر گذار در توسعه پایدار هر جامعه و بیانگر مسئولیت یا نقشی است که یک سازمان، شرکت یا فرد در قبال جامعه، اقتصاد و محیط زیست دارد.

مسلما هر سازمانی تنها در مقابل ذی نفعان و سهامداران خود مسئول نیست بلکه مسئولیت و وظایف بزرگتری در مقابل جامعه ای که در آن فعالیت می کند دارد چرا که از منابع طبیعی، اقتصادی و انسانی آن جامعه استفاده می کند و باید در قبال آن مسئولانه عمل کند.

رفتار مسئولانه در قبال تک تک افراد جامعه و محیطی که در آن زندگی می کنیم و تامین نیازهای مردم، ارتقائ کیفیت محصولات و تولیدات، فقر زدایی، ارتقای کیفیت و سبک زندگی سالم برای افراد جامعه و برخورد مسئولانه با آسیب های زیست محیطی و آسیب های اجتماعی، نه تنها وظیفه دولت و مسئولین بلکه رسالت تک تک ماست.

شرکت ها، سازمان ها یا بنگاههای اقتصادی که با تولیدات خود به محیط زیست صدمه می زنند، به حقوق مشتریان و مصرف کنندگان خود احترام نمی گذارند، در قبال کارکنان خود و حقوق آنها رفتار غیرمسئولانه ای دارند به مرور مقبولیت برند خود را از دست داده و از چرخه کسب و کار حذف می شوند.

بنابراین داشتن تعامل سازنده با مشتریان، تامین کنندگان، رسیدگی به اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه، رعایت اخلاق مداری و پایبندی الزامات قانونی و رفتا مسئولانه در قبال محیط زیست یک وظیفه مسلم و مسئولیت اجتماعی است و در عین حال به حفظ جایگاه مناسب برند در جامعه و بازار کسب و کار کمک می کند.
 
مرجع : قدس آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...