جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰ / ۱۹:۰۲
کد مطلب: 54720
۰

لزوم وجود نهاد متولی آموزش مهارت های زندگی به جوانان برای ازدواج

لزوم وجود نهاد متولی آموزش مهارت های زندگی به جوانان برای ازدواج
به گزارش میگنا علیرضا امیدواریان مدیر بنیاد خانواده در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه در استرالیا و کشورهای دیگر جوانان برای ازدواج باید گواهینامه ازدواج داشته باشند عنوان کرد: در واقع باید در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده و پس از گرفتن گواهینامه می‌توانند تشکیل خانواده دهند اما در ایران آموزش کافی برای ازدواج جوانان ارائه نمی‌شود.
 
این روانشناس و کارشناس خانواده علت افزایش آمار طلاق و اختلاف‌ها را نداشتن مهارت برای زندگی کردن خواند و اظهار داشت: در کشور ما متولی خاصی برای ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه وجود ندارد و لازم است یک وزارت خانواده و یک مجموعه متمرکز در این زمینه کار کند و به مردم خدمت ارائه دهد.

وی با اشاره به اهمیت آموزش عنوان کرد: در مورد طلاق با ذره‌ای آموزش حین طلاق توانستیم یک سوم از مخاطبان را به زندگی بازگردانیم، تصور کنید از ۵۰ هزار نفر، ۱۵ هزار نفر به زندگی بازگشته‌اند. در زمینه ازدواج نیز ما باید با یک دوره آموزشی در حد توان خود افراد زیادی را وارد زندگی کنیم.

امیدواریان علت وجود مشکل در زندگی خانواده‌ها و افزایش آمار طلاق را عدم مهارت‌های ارتباطی، جنسی و غیره خواند و تصریح کرد: طی بررسی‌های انجام شده، بیشتر طلاق‌ها مربوط به سه سال اول زندگی است. اصلی ترین دلایل آن نیز این است که جوانان به صورت هیجانی یا بدون داشتن مهارت زندگی را شروع کرده‌اند.

در صورتی که آموزش‌های لازم زندگی را پیش از آغاز زندگی مشترک به جوان ارائه دهیم، مشاوره‌های ازدواج را اجباری کنیم، افراد متخصص تربیت و محتوای خوب تولید کنیم جلوی بروز مشکلات در زندگی‌ها گرفته می‌شود و آمار طلاق در این حد افزایش پیدا نمی‌کند.

 اسلام آئین الهی و مقدسی است که برای خانواده اهمیت فراوان قائل است و آن را سنگ بنای مهم حیات اجتماعی می‌شناسد. اسلام وحدت جامعه را از وحدت زوجین و وحدت اعضا خانواده می‌شناسد و علایق انسانی موجود در خانواده را قابل گسترش و نشر در جامعه به حساب می‌آورد. اسلام معتقد است برای اینکه جامعه‌ها تحت ضابطه در آیند چاره‌ای جز این نیست که نخست خانواده تحت ضابطه درآید و هر گونه نظم و سازندگی باید از خانواده آغاز شود و دامنه سازندگی و گسترش به جامعه کشانده شود و حیات اجتماعی تحت نظم و ضابطه در آید.

وی با تاکید بر اینکه اسلام خانواده را کانون اخلاقی جامعه می‌داند، اظهار داشت: نوع تربیت و ارتباطات موجود در خانواده موجد وحدت و منش اجتماعی است. اسلام خواستار نسلی سالم، پاک و عفیف و موجد افتخار برای جامعه انسانی است. چنین نسلی جز در دامن خانواده سالم نمی‌تواند تربیت شود. وظیفه‌ای که خانواده در قبال تربیت فرد دارد و نقش مهمی که در این زمینه ایفا می‌کند در واقع به وظیفه او در قبال تربیت جامعه پیوند می‌خورد. به طوری کلی باید گفت که در کشور شاکله خانواده وضعیت بسیار خوبی ندارد.

وضعیت نامناسب خانواده‌ها بخشی به مسائل اقتصادی بر می‌گردد و بخشی مربوط به فرهنگ است. با توجه به بررسی‌ها و آمار موجود مدیریت فضای خانواده خوب نیست. متأسفانه تاکنون نظام فرهنگی و تربیتی درست برای مردم فراهم نکردیم. تاکنون همه اقدامات در حد شعار بوده و فعالیتی به صورت عملی و ملموس که مردم آن را بپذیرند و استفاده کنند، آماده نکردیم.

امیدواریان با بیان اینکه نبود و عدم ارائه الگو یا مدل مناسب به مردم یک ایراد است، گفت: مدلی که می‌خواهیم تعریف و معرفی کنیم باید اسلامی_ ایرانی و جذاب و به فرهنگ مردم نزدیک و قابل اجرا باشد. بحث خانواده مهم، پیچیده، کاربردی و ارزشمند است و متولی درستی در کشور ندارد و در این راستا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قوه قضائیه و قوه مجریه موظف هستند که کار کنند.

وی بیان کرد: اسلام با مد نظر قرار دادن تأثیرات خانواده در تربیت فرزندان، سلامت اجتماع را در گروی خانواده سالم می‌داند. خانواده سالم علاوه بر رشد و شکوفایی فرزندان، تربیت سالمی که همسران از یکدیگر دریافت می‌کنند را نیز از نظر دور نگه نمی‌دارد. خانواده سالم چارچوب امنی برای همسر و فرزندان آنهاست و این چارچوب گسترش یافته، چارچوب امن جامعه را فراهم می‌کند.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "