شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۹ شهريور ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۷
کد مطلب: 54737
۲

ژنتیک حرف اول را در ابتلا به اختلال دوقطبی می‌زند

ژنتیک حرف اول را در ابتلا به اختلال دوقطبی می‌زند
به گزارش میگنا دکتر مسعود نیک‌فرجام در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص اختلال دو قطبی در افراد، اظهار کرد: خلق بالا یکی از بارزترین ویژگی‌های این افراد است، به‌طوری که احساس سرخوشی زیاد داشته و به‌نوعی خود را خوشبخت‌ترین افراد روی کره زمین می‌دانند، این افراد ممکن است در گذشته مبتلا به افسردگی باشند و یا در آینده دچار افسردگی نیز شوند.

وی افزود: البته برخی از دوقطبی ها ممکن است تحریک‌پذیر شده و به افسردگی نیز دچار شوند، مثلا دست به اموری می‌زنند که برای آنان عاقبت خوبی ندارد، معمولا میل جنسی زیادی دارند و زمانی که در حالت بالایی از دوقطبی قرار می‌گیرند، مذهبی‌تر از قبل خود می‌شوند و حتی ممکن است ادعای ارتباط با امام زمان (ع) نیز داشته باشند، چنین افرادی درصدد توجیه و ارشاد افراد دیگر بوده و احساس خود بزرگ‌بینی دارند.

این متخصص روانپزشکی ادامه داد: افراد دوقطبی معمولا تمایل زیادی به خرید و فروش دارند، دست و دلبازی می‌کنند، زیاد می‌خندند، دچار حواس‌پرتی و پرش افکار هستند و فشار کلامشان زیاد شده و پرحرف هستند و امکان دارند نیاز به خوابشان کم شود، به‌طوری که حتی تا سه روز هم بیدار می‌مانند.

نیک‌فرجام با بیان اینکه ممکن است افراد دو قطبی نیاز به بستری شدن داشته باشند، تصریح کرد: در چنین حالتی این افراد به دیگران ضربه زده و نیازمند شوک هستند، اما اگر شدت بیماری زیاد نباشد، نیازمند درمان دارویی و داروی تثبیت‌کننده خواب هستند.

وی در خصوص نقش ژنتیک در بیماری دوقطبی، توضیح داد: در مقایسه با اختلال افسردگی، ژنتیک در این اختلال نقش پررنگی دارد، البته محیط و عوامل اکتسابی نیز در ابتلا به این بیماری موثر است، در سطح جامعه مشاهده می‌شود افرادی که گرایشات مذهبی بیشتری داشته باشند خلق‌وخوی بهتری پیدا می‌کنند و کمتر به این بیماری روانی مبتلا می‌شوند.

این متخصص روانپزشکی تصریح کرد: در حالت عادی احتمال اینکه یکی از اعضای خانواده مبتلا به دوقطبی شود، یک درصد است، اما اگر یکی از والدین مبتلا به اختلال دوقطبی باشد، احتمال دوقطبی شدن فرزندشان ۲۵ درصد است، اگر هر دوی آن‌ها مبتلا به دوقطبی باشد، حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد احتمال دوقطبی شدن فرزند وجود دارد.

نیک‌فرجام گفت: پدر یا مادری که مبتلا به اختلال دوقطبی باشد نباید خود را سرزنش کرده و باید به زندگی عادی خود ادامه دهد، در واقع افراد دوقطبی نیازمند حمایت هستند، می‌توانند ازدواج کنند و ادامه تحصیل دهند.

وی با اشاره به نقش استرس در ابتلا به اختلال دوقطبی، گفت: این عامل، تسریع‌کننده است، فرد ممکن است ژن دوقطبی را داشته باشد، اما به‌واسطه استرس زودتر مبتلا به این بیماری روانی شود.

این متخصص روانپزشکی در پایان با اشاره به تغییر خُلق و ارتباط آن با اختلال دوقطبی، بیان کرد: اگر فرد یک لحظه شاد و لحظه دیگر غمگین باشد نمی‌توان گفت که دوقطبی است، افراد باید چند ویژگی داشته تا پزشک بتواند تشخیص و تجویز مربوطه را انجام دهد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.