پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۸
کد مطلب: 54752
۱
آزمایش جدید فیزیک کوانتوم نشان می‌دهد

"واقعیت عینی" وجود ندارد!

"واقعیت عینی" وجود ندارد!
به گزارش آی‌ای، بر اساس یک مطالعه جدید که در یک سرور پیش‌چاپ به اشتراک گذاشته شده است، محققان یک آزمایش طولانی مدت را انجام داده‌اند و واقعیت‌های متفاوتی را آفریده‌اند که غیرقابل تطبیق هستند و ثابت کردند که می‌توان حقایق عینی را طوری ایجاد کرد که ویژگی‌هایی داشته باشند که به هم پیوسته نیستند. بنابراین به نظر می‌رسد که واقعیت با خودش در تضاد است.

"یوجین ویگنر" برنده جایزه نوبل، یک آزمایش فکری را در سال ۱۹۶۱ توصیف کرد که یک پارادوکس غیر معمول در مکانیک کوانتومی را برجسته می‌کرد. این آزمایش به طور مشخص، عجیب بودن جهان را وقتی دو ناظر، مانند "ویگنر" و دوستش، دو واقعیت متمایز را مشاهده می‌کنند، آشکار می‌کند.

از زمان طرح این آزمایش، فیزیکدانان از آن برای کشف ماهیت سنجش و اندازه‌گیری استفاده کردند، علاوه بر این ایده عجیب که آیا واقعیت‌های عینی واقعاً وجود دارند یا نه.

این یک ویژگی بسیار مهم در علم است، زیرا تحقیقات تجربی برای اثبات حقایق عینی کار می‌کنند. اما اگر هیچ واقعیتی وجود نداشته باشد، علم در وهله اول چگونه می‌تواند جهان واقعی را توصیف کند؟

برای چندین دهه(از نظر فلسفی، بسیار طولانی‌تر)، این ایده در اذهان دانشمندان وجود داشته است و آزمایش "ویگنر" نیز در همین راستا است. فیزیک‌دانان در سال ۲۰۲۰ دریافتند که پیشرفت‌های اخیر فناوری کوانتومی امکان آزمایش ایده "ویگنر" را در یک آزمایش واقعی فراهم کرده است.

در حقیقت، ما می‌توانیم واقعیت‌های متفاوتی را ایجاد کنیم و آنها را در آزمایشگاه مقایسه کنیم تا ببینیم آیا می‌توان آنها را در یک سیستم با هم تطبیق داد یا به هم پیوسته کرد؟

"ماسیمیلیانو پریوتی" دانشمند دانشگاه "Heriot-Watt" به همراه تعدادی دیگر از محققان، این آزمایش طولانی مدت را برای اولین بار انجام دادند. آنها واقعیت‌های متمایز را ایجاد کردند و آنها را مقایسه و بررسی کردند و تضاد آنها را کشف کردند و در حقیقت دریافتند که این واقعیت‌ها تطبیق ناپذیر هستند.

آزمایش فکری اولیه "ویگنر" در اصل ساده انگارانه بود و با یک فوتون قطبی شده منفرد شروع می‌شد که هنگام اندازه‌گیری می‌تواند قطبش عمودی یا افقی داشته باشد. قوانین مکانیک کوانتومی بر این عقیده استوارند که یک فوتون در حالتی که "برهم‌نهی" نامیده می‌شود، به طور همزمان در هر دو حالت قطبش وجود دارد.

"ویگنر" در آزمایش خود تصور کرد که دوستی در یک آزمایشگاه، وضعیت فوتون را می‌سنجد و در حالی که "ویگنر" از دور آن را مشاهده می‌کند، نتیجه را ثبت می‌کند. او هیچ سرنخی از سنجش دوستش ندارد، بنابراین مجبور است فرض کند که فوتون و حالت آن در وضعیت برهم‌نهی قرار دارند.
با این حال، "ویگنر" می‌تواند بگوید که "واقعیتِ" وجود برهم‌نهی واقعی است و به طرز عجیبی این وضعیت نشان می‌دهد که سنجش نمی‌تواند انجام شده باشد. بدیهی است این با دیدگاه دوست وی که قطبش فوتون را اندازه‌گیری و ثبت کرده است، در تضاد مستقیم است. او حتی می‌تواند با "ویگنر" تماس بگیرد و بدون اینکه نتایج را فاش کند، به او بگوید که سنجش انجام شده است.

"پریوتی" و همکارانش می‌گویند، این بدان معناست که دو واقعیت در تضاد با یکدیگر وجود دارند و وضعیت عینی حقایقی را که توسط دو ناظر تعیین شده است، زیر سوال می‌برد.

این تحقیقات جدید با استفاده از تکنیک‌های درهم‌تنیدگی کوانتومی برای بسیاری از ذرات به صورت همزمان، آزمایش فکری "ویگنر" را اجرا کرد.

این یک آزمایش موفقیت آمیز از سوی "پریوتی" و همکارانش است. آنها در این گزارش می‌افزایند: در یک آزمایش پیشرفته ۶ فوتونی، ما متوجه سناریوی فکری "ویگنر" می‌شویم، آزمایشی که برخی سوالات گیج کننده را مطرح کرد که فیزیک‌دانان را وادار به تفکر در مورد ماهیت واقعیت کرده است.

به گفته محققان، ممکن است در برخی مفروضات، خلاء و روزنه وجود داشته باشد، اما اگر همه چیز به طور کامل در آینده مورد بررسی قرار گیرد، معلوم می‌شود که واقعیت عینی وجود ندارد. بنابراین دفعه بعد که دوستان شما در مورد این بحث می‌کنند که چیزی وجود دارد یا نه، در نظر بگیرید که از منظر فیزیک کوانتوم، هر دوی آنها اشتباه می‌کنند و شما نیز اشتباه می‌کنید، زیرا حتی خودِ اختلاف نظر نیز یک توهم دیگر است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...