جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۱
کد مطلب: 54754
۱
توصیه هایی برای افراد مبتلا به «وسواس» در همه گیری کرونا

وسواسی‌های کرونا بخوانند!

وسواسی‌های کرونا بخوانند!
اگر هر کسی این روزها بگوید که احساس بیماری دارد یا گلو گرفته، یا اینکه از کنار کسی رد می شود احساس حال بدی سرماخوردگی یا کرونایی به او دست می دهد و در نهایت اینکه تپش قلب را بیشتر از قبل تجربه می کند، طبیعی است ، شما تنها نیستید و همه ما این روزها میزانی از اضطراب را تجربه می کنیم.
 
اما گاهی از افراد حال بدتری را می بینیم مثل اینکه مدام تست کرونا می دهند، گریه میکنند، نمی توانند بخوابند یا اینکه مدام به تمیزکاری مشغولند. بهتر است زمانی که افراد اضطراب وسواس گونه برای تمیزکاری یا شستن و هر چیز دیگری می گیرند، به خودشان بگویند که «من ممکن است اضطراب زیادی داشته باشم و در این شرایط هم طبیعی است» یا «واقعا شرایط سختی برای همه ما است».


*افکار وسواسی را به چالش بکشید
یک فرد وسواسی می گوید که وقتی مضطرب هستم، بدنم در حالتی است که انگار یک پلنگ تیزدندان به کمینم نشسته است چرا که آستانه تحمل مغز پایین می آید و تحریکات زیاد می شود و مغز دیگر فرمان درست نمی دهد. همه اینها منجر به تشدید اختلال وسواس می شود و سطح اضطراب را بالا برده، فکرهای مزاحم بیشتر می شود و حال در شرایط کرونا هم اینها بیشتر شده است هر چند بخشی از آن برای همه طبیعی است. دانستن این موضوع، گام نخست در کنترل وسواس است.

توجه کنید که چه چیزی شروع کننده «تمیز کردن و شستن» است؟ آیا شست و شو را برای رعایت توصیه های پیشگیرانه انجام می دهید یا برای رهایی از افکار مزاحم و اضطراب؟ این سوال مهمی است که افراد برای به چالش کشیدن افکار وسواسی خود می توانند از خود بپرسند.

سعی کنید به افکار وسواسی توجه نکنید و زمانی که خود را درگیر کارهای وسواسی دیدید به خود بگویید: دیگر کافی است. اگر فکرهایی مثل این دارید که «آیا درست کارها را انجام دادم» ، «آیا مدت شستن دستم کافی بوده است»، بهتر است این فکرها را کنار بگذارید و زمانی که این افکار به ذهنتان رسید، فورا به ذهن بیاورید که اینها افکار وسواسی ناشی از اضطراب کرونا است بهتر است به آنها بی توجه باشم.

گام دیگر هم این است که با آرامش به مبل یا صندلی محل کارتان تکیه بدهید و بگویید که ««ای فکر وسواسی! منتظرت بودم! نه تنها از آمدنت ناراحت نیستم، بلکه آماده‌ مبارزه با تو هستم. تو فرصت بزرگی به من داده‌ای تا آنچه درباره مواجهه با افکار مزاحم و پاسخ به آن‌ها یاد گرفته‌ام را یک بار دیگر به کار ببندم.» بعد با تکنیک مواجه با افکار ناخواسه آن را کنترل کنید.


*اخبار را تنها یک بار در روز پیگیری کنید
از چک کردن مکرر اخبار و خواندن مکرر مطالبی درباره ویروس خودداری کنید.
به «اکنون» و «اینجا» تمرکز کنید. در حال حاضر و اینجا همه چیز برای من مناسب است. دائم فکر نکنید چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد؟

*عدم قطعیت را بپذیرید
سعی کنید عدم قطعیت را بپذیرید. اضطراب ریشه در عدم تحمل ابهام دارد. شما ویروس را نمی بینید و نمی توانید صددرصد مطمئن شوید همه چیز امن است. به هر حال ما همه چیز را نمی توانیم کنترل کنیم.

*خطر را بیش از حد تخمین نزنید
میزان خطر را بیش از آنچه هست تخمین نزنید. درست است ابتلا به ویروس کرونا نگران کننده است، اما تعداد زیادی از افراد خفیف و متوسط دارند. همینطور اگر همه پروتکل ها را رعایت کنید امکان گرفتن ویروس برای شما خیلی کم است بنابراین جای نگرانی نیست.

*خودتان را سرگرم کنید و با خود مهربان باشید
سعی کنید روی موضوع کرونا و نگرانی های آن کمتر تمرکز کنید و خودتان را با کارهای دیگری سرگرم کنید. یک فرد وسواسی باید این را قبول کند که ذهنش از دیگر افراد حساس تر است و این شرایط هم بحرانی است پس باید با خود مهربان تر باشد حتی از قبل بیشتر و خود را به خاطر افکارش شماتت نکند چرا که این این شرایط برای همه سخت و ناشناخته است و هر چه با خود بیشتر مهربان باشیم، بهتر می توانیم وضعیت را تحمل کنیم نه کنترل.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!