جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۷
کد مطلب: 54773
۲

شخصیت چطور افزایش وزن را متوقف می‌کند؟

شخصیت چطور افزایش وزن را متوقف می‌کند؟
دانشمندان بر این باورند که راز کم کردنِ وزن را پیدا کرده‌اند و تحقیقات آن‌ها می‌گوید همه چیز به تیپ شخصیتی مربوط می‌شود.

کارشناسان استرالیایی مدعی شده‌اند که همه انسان‌ها را می‌توان به شش تیپ شخصیتی که برای هر کدام نوع خاصی از رژیم غذایی مناسب است، تقسیم‌بندی کرد. برطبق نتایج تحقیقات آن‌ها، شایع‌ترین نوع شخصیت را «متفکران» و «جنگنده‌ها» تشکیل می‌دهند. نویسندگان این پژوهش از موسسه csiro در استرالیا می‌گویند، اگر بدانیم که هر فردی در کدام طبقه جای می‌گیرد می‌توانیم به او کمک کنیم که وزن سالم داشته باشد و به آن تناسب اندامی که آرزویش را دارد، برسد.

از بین ۲۵۴۰۰۰ شرکت‌کننده، ۱۴.۱‌درصد‌شان به طبقه «متفکران» تعلق داشتند که افرادی باانگیزه و تحلیلگر با اهدافی واضح و آرزو‌های مشخصی برای آینده هستند. این گزارش می‌گوید متفکران، نسبت به بازخورد‌های منفی‌ای که منجر به استرس و اضطراب‌شان می‌شود، بسیار حساس هستند و این اصلی‌ترین دلیلی است که آن آن‌ها را از مسیر رژیم خارج می‌کند.

دومین گروه که با اندکی اختلاف در رتبه دوم قرار می‌گیرند، «جنگنده‌ها» هستند که مستعد استرس و اضطراب و وسوسه‌ای هستند که باعث می‌شود انتخاب‌های بدی برای غذا داشته باشند.

این پژوهش می‌گوید جنگنده‌ها باید استراتژی‌هایی را به خدمت بگیرند که به آن‌ها کمک می‌کند در مسیر کاهش وزن و ماندن در وزن متعادل از چرخه استرس و اضطراب خارج شوند.

چهار تیپ دیگر شخصیتی که در این پژوهش شناسایی شدند شامل «هوس‌کننده‌ها»، «مردم‌دارها»، «اجتماعی‌ها» و «خوراک‌شناس‌ها» است.

برطبق یافته‌های این پژوهش، هوس‌کننده‌ها بالاترین توده بدنی را دارند. این گروه شامل کسانی است که تجربه ولع شدید برای غذا که به پرخوری منجر می‌شود، را دارند.

برطبق این پژوهش، «مردم‌داران»، افرادی بسیار دوست‌داشتنی و مهربان هستند که ممکن است نسبت به مقایسه‌های اجتماعی و انتقاد بسیار حساس باشند که یعنی برای‌شان مهم است اطراف‌شان را نیرو‌های مثبت احاطه کرده باشند.

اجتماعی‌ها کسانی هستند که به منظور از بین نبردن حسِ مهمانی‌ها و نگرفتنِ حالِ مهمان‌ها باید قدری بیشتر از خودشان انعطاف نشان دهند.

درآخر، «خوراک‌شناس‌ها» به هر چیزی که مربوط به غذا باشد از آماده کردنِ غذا تا خوردن یک غذای باکیفیت علاقه دارند. برطبق این مطالعه گروه آخر متعادل‌ترین شکل غذا خوردن را نسبت به سایر گروه‌ها دارد.

نویسنده اصلیِ این پژوهش، دکتر امیلی برندال، می‌گوید، مهم است افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند بدانند در کدام تیپ شخصیتی قرار می‌گیرند.

او می‌گوید: «بیشتر اوقات رژیم‌های غذایی با رویکردِ رژیمی مناسب برای همگان طراحی می‌شود و این حقیقت را که برخی از افراد متفاوت با سایرین فکر و رفتار می‌کنند را نادیده می‌گیرد.»

او می‌افزاید: «برای آنکه افراد بتوانند طولانی‌مدت به رژیم غذایی‌شان پایبند باشند باید تیپ شخصیتی‌تانش را بشناسند.»


۶‌تیپ شخصیتی و توصیه‌های کوتاهی برای آن‌ها:

۱. متفکران: انگیزه‌مند، تحلیلگر و هدف‌محور هستند. در مقابل بازخورد‌های منفی بسیار حساس هستند. اضطراب و استرس آن‌ها را از مسیر رژیم غذایی‌شان منحرف می‌کند.

۲. جنگنده‌ها: آن‌ها مستعدِ استرس، اضطراب و وسوسه انتخاب‌های غذاییِ نادرست هستند. باید استراتژی‌هایی بار شکستِ این چرخه داشته باشند.

۳. هوس‌کننده‌ها: بالاترین توده بدنی را در میان همه تیپ‌های شخصیتی دارند و اغلب تجربه پرخوری‌های بدونِ فکر را دارند.

۴. مردم‌داران: رفقایی دوست‌داشتنی هستند که نسبت به انتقاد بسیار حساس هستند. باید اطراف‌شان پر از آدم‌های مثبت باشند تا بتوانند به مسیرشان ادامه دهند.

۵. خوراک‌شناس‌ها: به هر چیزی که مربوط به غذاست علاقه دارند. متعادل‌ترین نوع رژیم غذایی را در میان همه تیپ‌های دیگر دارند.

۶. اجتماعی‌ها: در رژیم غذایی آن‌ها نباید خیلی سخت‌گیری و پرهیز‌های سخت وجود داشته باشد که نتوانند از یک مهمانی لذت ببرند. درغیر‌اینصورت ممکن است که دوباره به همان وضعیت پرخوری قبل از رژیم برگردند.


منبع: The Daily Mail
مترجم: سایت فرادید
مرجع : فرادید
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين