دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - 20 Sep 2021
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ / ۰۸:۳۷
کد مطلب: 54818
۸
باشگاه تاب آوری

ساخت سیستم های آموزشی تاب آور در زمان همه گیری کووید 19

عفت حیدری
ساخت سیستم های آموزشی تاب آور در زمان همه گیری کووید 19
بعد از آشفتگی ها و مشکلات آموزشی به دلیل تعطیلی مدارس و قرنطینه کشورها کم کم و به تدریج محدودیت ها را بر می دارند، در حالی که مقیاس کلیدی مراقبتی به خصوص فاصله اجتماعی و فیزیکی را رعایت می کنند.

بسیاری از کشورها در اروپا و آسیای مرکزی تصمیم گرفته اند که مدارس را باز نکنند. گرچه ویروس همچنان دنیا را در می نوردد و هنوز واکسن ها در حال آزمایش اند، جوامع آماده می شوند که به یک دوره نرمال جدید عادت کنند.در حالی که آموزش به نسبت قبل بسیار متفاوت شده است. برخی از کشورها برای سناریوهای مختلفی در سال تحصیلی جدید برنامه ریزی می کنند. بعضی از مدارس بازگشایی می شوند و بعضی دیگر همچنان آموزش از راه دور را انتخاب می کنند.

مدارس در حالی بازگشایی می شوند که نمی توانند شاگردان را به دلیل قوانین فاصله گذاری اجتماعی تمام وقت بپذیرند. تقویم های مدارس اصلاح می شود و معلم ها بصورت شیفتی در مدرسه حاضر می شوند، فعالیتهای آموزش از راه دور جبران برنامه های زمانی کاهش یافته در مدارس را می کنند.  برخی ازشاگردان چند ساعت و یا چند روز در هفته را در مدرسه به سر می برند و باقی هفته را از راه دور آموزش می بینند.

این در حالی است که احتمال دارد برخی از دانش آموزان، آموزش چهره به چهره ببینند و بر اساس سن و سطح آموزش و نیازهای یادگیری و یا شرایط خانوادگی و اجتماعی خود آموزش ببینند. برای مثال فرزاندن کادر درمان مانند پرستاران و پزشکان و یا کودکان محروم و یا در حاشیه ممکن است برای آموزش در مدرسه نسبت به سایر شاگردان اولویت داشته باشند.

برنامه ریزی در محیط کار کمّی نیست و با بسیاری از ناشناخته ها و کاستی های آموزشی می تواند در سالهای آتی روی شاگردان اثر گذار باشد و باعث استرس و اضطراب در میان کادر آموزشی، کودکان و خانواده ها شود.دنبال کردن اصول تصمیم گیری مهمتر از هر چیزی، پیش شرطی برای بهبود تاب آوری سیستم های آموزشی است.

در ادامه ملاحظاتی برای برنامه ریزی و ایجاد سیستم های آموزشی تاب آور در دوره همه گیری کوویید 19، آمده است که تضمین می کند همه کودکان آموزش جامع و کیفی دریافت کنند.

همه گیری، محرکهای محرومیت اجتماعی را چند برابر کرده است. محرکهایی مانند خانواده هایی با در آمد کم، بیکاری، بیماری، سرمایه اجتماعی، مسکن،شبکه های محلی( محله های حمایتگر، حمل و نقل و ...) و آموزش دستاوردهای آموزشی به طور عمده تحت تاثیر عواملی هستند که در چهار سطح کار می کنند:

-کودک و خانواده: جنسیت، قومیت، بهداشت، پویایی .
-مدرسه: منابع، عملکردهای آموزش،یادگیری، دستورالعمل ها،حمایت، دلسوزی .
-اجتماع: روابط مدرسه – جامعه
-مشارکت مقامات و جامعه محلی

فراهم آوردن آموزش بهتر به این معناست که رسیدگی به محرکهای محرومیت به عنوان یک الویت در تمام چهار سطح به طور همزمان مد نظر قرار گیرد.

فراهم آوردن آموزش بهتر نه تنها در مورد سهمیه اضافی برای کودکان در حاشیه است، بلکه در مورد تضمین آن است که تلاش های محلی و ملی بتواند از تغییر و تحول مدارس با تاکید بر دو جنبه حیاتی عمل کند. تغییر پداگوژیک با رشد برنامه جامع تر و منعطف تر و فرایندهای آموزشی که پاسخگوی نیازهای خاص هر کودک است. .تغییر دستورالعمل های مدرسه، ساختار و موسسات به طوری که رسیدگی و مراقبت و احترام و حمایت کل نگر هدف اصلی ماموریت ها و مدارس باشد.

ذینفعان آموزشی با توجه به این هدف می توانند به ماموریت و پنداره و هدف طولانی مدت خود وفادار بمانند. تمام کودکان نیز می توانند حقوق آموزش خود را تحقق بخشند و نیروهای بالقوه خود را به فعل در آورند.

سیاستگذاران آموزشی ممکن است نتوانند تصمیم گیری های سیاسی را در مقیاس های سلامت ملی و مقیاس های حمایتی کنترل کنند، اما می توانند روی آنچه می دانند و در حوزه کنترل آنهاست، تمرکز کنند. برای مثال شیوه های حمایتی دانش آموزان، کیفیت یادگیری و توزیع خدمات آموزشی جامع و مراقبتی و بهزیستی نیروی کار آموزشی


گرچه ذینفعان آموزشی همه ابزارها را برای مدیریت و یا مخاطب قرار دادن شرایط زندگی کودکان و خانواده های آنها را ندارند،اما از این قدرت برخوردارند که هر کودک در مدرسه مورد احترام و استقبال قرار گرفته به گونه ای مورد حمایت قرار گیرد که در فعالیتهای مدرسه شرکت کند و در محیطی مناسب آموزش ببیند. فراهم آوردن آموزش بهتر نیاز به دیدگاهی دارد که جامعه نیز در آن سهیم باشد. درحالی که مشارکت گسترده ذینفعان در تمام سطوح و مراحل چرخه برنامه ریزی جهت شکل دادن مداخلات حیاتی است و موافقت دیگران را نیز در زمان نبود قطعیت جلب می کند.


برگرفته از: ساخت سیستم های آموزشی تاب آور در زمان همه گیری کووید 19.
-محمدرضا مقدسی.عفت حیدری
- نشر سخنوران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

اختلالی که با تغییر فصل خود را نشان می‌دهد
پنج مهارت افراد موفق که در مدرسه یاد نمی‌گیریم
چرا بلاگرنماها مضر هستند؟/ خسارات مادی و معنوی بلاگرها به کاربران فضای مجازی چیست؟
خود شفقتی برای اختلال اضطراب اجتماعی
۱۷ روش یادگیری دوست داشتن خود و شاد بودن
چگونه احساس تنهایی نکنیم ؟
ششمین مرحله سوگواری چیست؟ آیا این مراحل را درست فهمیده‌ایم؟
خودکارآمدی؛ چرا باید خودمان را باور داشته باشیم؟
چرا هیچ‌وقت به اندازۀ کافی وقت نداریم؟
رفتار‌های ویرانگر والــدیــن!
نشانه‌هایی که می‌گویند شما با افراد سمی و سخت‌گیر در ارتباط هستید!
تفاوت بیماری و اختلال چیست؟!
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .